راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مذاکرات دولت

و مخالفان دولت

در ونزوئلا

ترجمه عسگرداوودی

 
 

 

به گزارش روزنامه «تاگس تسایتونگ» آلمان، دهم آوریل (پنجشنبه گذشته) جهت دستیابی به نتیجه ای مشترک برای بازگشت آرامش به ونزوئلا ،«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور و رهبر اپوزیسیون راست «هنریکو کاپریلس» در کاراکاس پایتخت ونزوئلا در جمع هیئتی دیدار کردند.

مخالفان راستگرای رئیس جمهور ونزوئلا چندین هفته در خیابان های پایتخت به تظاهرات اعتراضی خشونت آمیز مشغول بودند.

هیئت مذاکره کننده شامل بیست تن از طرفین مذاکره بود. میانجی گران مذاکره نمایندگانی از واتیکان و وزرای امورخارجه کشورهای برزیل، کلمبیا و اکوادور بودند. پیشنهاد مذاکره از طرف اتحادیه کشور های جنوب آفریقا ((Unasurارائه شده بود.

مادورو به عنوان اولین سخنران جلسه از جمله گفت:

«در اینجا معامله و قراردادی بسته نخواهد شد. کوشش ما دستیابی به مدلی برای درک متقابل و تحمل نظرات همدیگر است. لازم به یاد آوری است که پروژ سوسیالیستی دولت مورد بحث و مذاکره نیست. من خائن خواهم بود اگرانقلاب مردم به معامله گذاشته شود.»

رئیس مجلس ونزوئلا «دیوزدادو کابللو» نیز اپوزیسیون را متهم کرد که دولت چپگرای ونزوئلا را از همان آغاز به غلط بایکوت کرده است. او از جمله گفت:

«کلیه کوشش های دولت برای ارتباط گیری با اپوزیسیون بی نتیجه بود. مخالفین افراطی دولت از هر گونه دیداری سر باز می زدند.

در ادامه دیدار روز پنجشنبه گذشته بالاخره روز سه شنبه گذشته )15 آوریل) «مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا با  اتحادیه اپوزیسیون (MUD) برای بازگردان آرامش به کاراکاس به توافق رسید و این در شرایطی است که در نا آرامی های در دو ماه گذشته 39 تن از تظاهر کنندگان و مخالفان آنها و نیز از جمع نیروهای انتظامی کشته و 600 تن مجروح شده اند.

به دلیل این ناآرامی ها، ناهنجاری های اجتماعی و عدم رعایت قانون و مقررات اجتماعی در ونزوئلا افزایش یافته بود که پس از پایان مذاکرات آرامشی نسبی برقرار شده است. از جزئیات مورد توافق هنوز خبری منتشر نشده است.

 

 

 

                        راه توده  45    28 فروردین ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت