راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حرکت زیگزاکی

فرماندهان سپاه

از روی سر رهبر

 

هنوز مذاکره کنندگان اتمی از وین به تهران نرسیده و پیش از آنکه نتیجه این مذاکرات و توافق های بدست آمده اعلام شود و اطلاع دقیقی بیرون زده باشد، فرماندهان سپاه در ادامه دخالت های خود در همه امور سیاسی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... انتقاد از تیم مذاکره کننده اتمی را آغاز کردند. به گفته عزیر جعفری فرمانده سپاه "ناشی‌گری تیم مذاکره ‌کننده هسته‌ای ایران به «عزت» جمهوری اسلامی صدمه وارد کرده است." سردار شکنجه و فساد "نقدی" هم اظهار امیدواری کرد که "خودباوری مسئولان جمهوری اسلامی بازگردد."

این در حالیست که رهبر جمهوری اسلامی از تیم مذاکره کننده پشتیبانی کرد و برخلاف جعفری و نقدی اظهار داشت که تیم مذاکره کننده دربرابر زیاده خواهی‌ها ایستاد.

فرماندهان سپاه که خود را تابع بی چون و چرای "مقام معظم رهبری" معرفی و همه را به ضدیت با "ولایت فقیه" متهم می کنند، بدون آنکه کمترین حق قانونی برای اظهار نظرهای سیاسی داشته یا لااقل منتظر بمانند که رهبر موضعگیری کرده و سپس بدنبال او حرکت کنند خود پیشاپیش برای رهبر هم تعیین تکلیف کردند.

آنچه روی داد نشان می دهد که میان مواضع رهبر و فرماندهان سپاه اختلاف جدی وجود دارد و این اختلاف بیرون زده است. اکنون این پرسش مطرح است که این فرماندهان به کجا وابستگی دارند و از کجا پشتیبانی می شوند که می توانند مقابل رهبر و فرمانده کل قوا هم بایستند؟ آیا آنها مستقیما به مجتبی خامنه ای وصل هستند و از او دستور می گیرند؟ یا آنکه مجتبی هم کاره ای نیست و این آقایان از هم اکنون خود را در مقام فرماندار نظامی دولت کودتایی آینده می بینند ؟

آنچه روی داده و روی می دهد، نشان می دهد که سپاه دیگر به حرکت در سایه رهبر یا فرزند او هم راضی نیست و در یک کلام همه قدرت را می خواهد و آنچه درباره ولایت فقیه و رهبر معظم می گویند تنها یک بازی است و در وقت مناسب به راحتی ولی فقیه را هم کنار می گذارند. پشتوانه این قدرت فعالیت های اقتصادی سپاه و صدها میلیارد دلاری است که در دوران احمدی نژاد غیب شد و غیرمستقیم به جیب مافیای سیاسی و اقتصادی ریخته شد که دست بخشی از فرماندهان سپاه با آنان در یک کاسه است. آنها این قدرت مالی عظیم را در دستان خود انباشته اند و با آن دیروز برعلیه موسوی کودتا کردند، امروز جلوی دولت حسن روحانی ایستاده اند و دیر نخواهد بود که دربرابر خود علی خامنه ای نیز بایستند و خبرگان و ولی فقیه تعیین کنند، چنانکه از هم اکنون زمینه های آن در تقابل با دولت یا در افزایش فشار بر روی سرلشگر فیروزآبادی دیده می شود.

ناگفته پیداست که در میان خود فرماندهان سپاه نیز چند دستگی وجود دارد و آنها را نمی توان یکپارچه دید. نه همه آنها دستشان در کاسبی و تجارت و مردم فریبی بند شده و نه همه در خط تقابل با دموکراسی و خواست مردم هستند. ضمن اینکه همان بخش از فرماندهان سپاه که درباره ریز و درشت همه امور کشور اظهار نظر می کنند، خود را مدعی انقلاب معرفی می کنند و می گویند انقلاب همین معیارهای من درآوردی است که ما می گوییم. روشن است که همین ها فردا بر سر همین معیارها به جان هم می افتند، چرا که در واقع معیار نه آرمان های انقلاب بلکه چیز دیگری در پشت آن است که آن نیز نیست مگر پول و قدرت.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  482   ششم آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت