راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ائتلاف برای
خاورمیانه بزرگ
یا علیه داعش!

ترجمه و تدوین الف. آذرفریتاش
 

 

تصویب کمک های نظامی به دولت عراق در کنفرانس پاریس سه ماه پس از پیشروی ها و جنایات داعش در عراق و سوریه شاید سرفصل دیگری برای حوادث آینده خاورمیانه و دخالت های مستقیم تر نظامی امریکا و ناتو شود.
سران 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در کنفرانس پاریس اعلام کردند که" داعش نه تنها تهدیدی برای کشور عراق بلکه خطر جدی برای کل جامعه بین المللی است ". اما آنها نگفتند که این تهدید را چه کسانی سازمان دادند و تقویت کردند!
در کنفرانس پاریس فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه و همتای عراقی او "فوائد معصوم" از ضرورت نابودی دولت اسلامی شام و عراق سخن گفتند. دیگر نمایندگان حاضر در کنفرانس نیز بر همین ضرورت پای فشردند، اما نکته مهم نه این تصمیم، بلکه ابزاری است که برای آن اعلام کردند. یعنی اقدام نظامی مشترک. شاید موافقت دولت جدید عراق با اقدام نظامی، همان دستآویزی باشد که امریکا و ناتو برای شکل بخشی به خاورمیانه بزرگ با کشورهای کوچک و تجزیه شده بدنبال آن هستند و داعش را با همین هدف و برای رسیدن به این مقصود سازمان دادند. این آن خطری است که از بیانیه مشترک کنفرانس پاریس استنباط می شود.
در پایان کنفرانس پاریس وزیر امور خارجه فرانسه "لوران فابیوس" گفت: این کنفرانس حرکتی بزرگ بود برای صلح در عراق و آینده منطقه. فوائد معصوم نیز به نوبه خود از حمایت سیاسی و مداخله نظامی به رهبری امریکا علیه "دولت اسلامی شام و عراق" حمایت کرد و گفت ما عملیات نظامی گروه داعش و کشتار و پاکسازی قومی مذهبی این گروه در منطقه را محکوم می کنیم و از عملیات هوائی و بمباران هواپیماهای امریکا در منطقه ای که توسط داعش اشغال شده نیز استقبال می کنیم.
در حاشیه خبرهای مربوط به کنفرانس پاریس دولت فرانسه خبر از شرکت دو جنگنده "رافال" این کشور در عملیات نظامی در عراق علیه داعش خبر داد.
این دو هواپیما روز دوشنبه اولین پرواز شناسائی خود، در منطقه ای که داعش در اشغال دارد را آغاز کردند.
رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس پاریس گفت: " هیچ فرصتی را نباید از دست داد" . بیانیه پایانی کنفرانس پاریس تامین مالی برای مبارزه با داعش را نیز تصویب کرد.

کنفرانس پاریس پس از اجلاس پیمان نظامی ناتو در شهر ولز انگلستان تشکیل شده و برای نخستین بار برخی از رهبران کشورهای عربی نیز در حاشیه آن حضور یافته بودند. در آن اجلاس مسئله ائتلاف بین المللی برعلیه "دولت اسلامی شام و عراق" تائید شده بود. یعنی همان نتیجه ای که در کنفرانس پاریس به آن رسیدند.
اکنون از 10 کشور بعنوان هسته اصلی ائتلاف علیه داعش نام برده می شود که امریکا در راس آن قرار دارد. به همین دلیل در هر اقدام و مداخله ای علیه حاکمیت سوریه و یا تغییرات جغرافیائی در عراق در چارچوب خاورمیانه بزرگ با کشورهای کوچک جهان امریکا را متهم اصلی میداند. حتی اگر کشورهای عربی مانند عربستان و قطر نیز در کنار امریکا قرار داشته باشند.
در مورد فرانسه نیز علیرغم بیان صریح "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه در گذشته، مبنی بر عدم دخالت نظامی فرانسه در امور داخلی سوریه، اکنون با ائتلافی که علیه داعش شکل گرفته و حمایتی که فرانسه از آن کرده و در آن حضور مؤثر دارد، باید دید آیا فرانسه بازهم به این ادعای خود پایبند خواهد بود و یا مانند دخالت نظامی مستقیم در لیبی، در عراق و سوریه نیز در کنار امریکا وارد عمل نظامی خواهد شد.
http://www.humanite.fr/irak-la-conference-de-paris-va-fournir-une-aide-militaire-551698ند .

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  473   27 شهریور ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت