راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انقلاب تونس

می رود پای

صندوق های رای

اومانیته دیمانش- ترجمه جعفر پویا

 

 

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تونس در 23 نوامبر و انتخابات مجلس در تاریخ 26 اکتبردر این کشور رهبران احزاب چپ تونس در نشست خود در تونس مسائل کنونی کشور را مورد بررسی قرار دادند. خلاصه این تحلیل را "سمیر اطیب" نماینده حزب کمونیست در فرانسه تنطیم کرده که در هفته نامه اومانیته دیمانش با عنوان "چه کسانی در تونس انقلاب کردند؟ تا رژیم بن علی سقوط کند؟" منتشر کرده است که خلاصه ای از آن را می خوانید:

 

"نزدیک به چهار سال است که رژیم بن علی سقوط کرده و اکنون یک سال است که قانون اساسی جدید در ژانویه 2014 به تصویب رسیده است. اما در میان احزاب سیاسی هنوزهم پاسخ به این سئوال اصلی مطرح است که چه کسانی در تونس انقلاب کردند؟ انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری مراحل تعیین کننده در این روند "تحول دمکراتیک" در تونس است. کشوری که در چالش های سیاسی، اقتصادی ایدئولوژیک و اجتماعی غرق است. 13000 نامزد برای 217 کرسی در انتخابات مجلس در 1230 لیست ثبت نام کرده اند و تا اکنون 27 نامزد در انتخابات ریاست جمهوری که در تاریخ 23 نوامبر برگزار خواهد شد نامزدی خود را اعلام کرده اند. نظرسنجی های ماه جولای منتشر شده نشان میدهد نخست وزیر سابق "الباجی قائد السیسی"  با 29.8 در صد آراء پیشتاز این انتخابات است. وی پایبند به میراث سیاسی حبیب بورقیبه "1987ــ1957" از رهبران تاریخی و مترقی و اولین رئیس جمهور تونس است.

دو مین نامزد "حادی جبالی" با 11.2 در صد آراء قرار دارد. نخست وزیر سابق و سومین کاندیدا رئیس جمهور فعلی "منصف مرزوکی" که آراء او 9.9 در صد پیش بینی شده است.

در انتخابات مجلس حزب "النهضه اسلامی" بنا بر نظر سنجی ها 30 در صد کرسی ها را در اختیار خواهد داشت. از طرف دیگر این حزب هیچ کاندیدائی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نکرده است. با توجه به دو قطبی شدن جامعه تونس، تشکل های های دمکراتیک با گفتمان اعتدال و اهداف دمکراتیک اجتماعی "سوسیال دمکراتیک" و ایده های چپ در انتخابات شرکت می کنند.

سه نامزد ریاست جمهوری مشترکا مخالف سازش با اسلامگرایان اند و بی اعتمادی خود را نسبت به مخالفت های آنها با رژیم بن علی توخالی و دارای جنبه های تظاهری اعلام کرده اند. به نوبه خود هنوز شکست سیاست های النهضه اسلامی فراموش نشده است، گرچه با چهره ای جدید دو باره وارد صحنه سیاسی شده است.

" نادیا شعبان" نامزد این حزب در صدر فهرست "اتحادیه تونس در منطقه شمال فرانسه" قرار دارد. در بلوک چپ، ال مصار "جنبش کمونیستی" و جبهه مردمی تونس اتحاد با اسلامگرایان النهضه را بشدت محکوم می کند. از لحاط سیاسی تا کنون پیشرفت های چشمگیری صورت گرفته است: قانون اساسی مترقی، آزادی بیان و مطبوعات و انتخابات آزاد از دستآوردهای انقلاب است اما از لحاظ اقتصادی گامی برداشته نشده است. وضع روز به روز به وخامت می گراید. به نظر من - سمیر اطیب- دبیر کل حزب کمونیست تونس - تعادل اقتصادی و اجتماعی بین شهرها و مناطق ساحلی و شهرهای مرکزی کشور وجود ندارد. ما در جهان چهارمی زندگی می کنیم که در آن فقر به مرز غیر قابل تحمل رسیده است. هرگز در تونس چنین فقری دیده نشده بود. برای برون رفت از این ناعدالتی ما پیشنهاد میکنیم از فرار آشکار مالیاتی سرمایه داران جلوگیری شود. مسئله ای که کشور را به ورشکستگی می کشاند. با شبکه های قاچاق که منبع تامین مالی ترویستی است باید مبارزه شود. بقایای رژیم گذشته هنوز باقی است.

جبهه مردمی تونس یکی دیگر از بلوک های اتحاد چپ تونس است. سخنگوی این جبهه "کلام حمامی" در رابطه با وضعیت کنونی در تونس می گوید "ما خواستار فروپاشی سریع و رادیکال سیستم گذشته می باشیم" باید انقلاب را نجات داد". رژیم گذشته هنوز هم در کشور وجود دارد. باید قاطعانه در مقابل بقایای دیکتاتوری بن علی ایستاد و قانون اساسی را اجرا کرد. یعنی اصلاحات بنیادین در کل سیستم، از  پلیس تا ارتش، برای عدالت اجتماعی و برای مبارزه با رژیم گذشته. از لحاظ اقتصادی سیستم هنوز هم ازمنافع طبقات مرفه و شرکت های خارجی دفاع میکند. سیستم مالیاتی در کشور نا عادلانه است و باید سیستم همسو با پتانسیل کشور جایگزین آن شود. بویژه باید به سیستم مالیاتی ناعادانه کشاورزان رسیدگی کرد. جبهه مردمی مانند حزب "ال مصار" بازی پنهانی اسلامگرایان و متحدان آنها را در انتخابات محکوم میکند. فعالان این دو بلوک چپ اکنون مردم را دعوت به بسیج گسترده می کنند. تنها تاسف این است که آنها در یک صف و در کنار هم قرار ندارند.

 

 http://www.humanite.fr/samir-ettaieb-il-y-deux-tunisie-celle-des-riches-et-celle-du-quart-monde-555012

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  477  بیست و چهارم مهر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت