راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

یونان به سوی

چپ رادیکال تر

و یا چپ میانه؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

 

الکسی سیپراس نخست وزیر یونان برای انتخاباتی که آن را خود اعلام کرده است استعفاء داد.

کودتای مالی اتحادیه اروپا در یونان، موفق شد شکاف عمیقی را در صفوف حزب چپ گرای سیپراس بوجود آورد. به همین دلیل الکسیس سیپراس در یک مصاحبه تلویزیونی استعفای خود را با هدف تجدید انتخابات زود هنگام در یونان اعلام کرد. بدنبال قبول "بسته  ریاضت اقتصادی" که با تهدید فروپاشی بانکی یونان به این کشور تحمیل شد و همچنین توافقنامه 12 ژوئیه در بروکسل ائتلاف پارلمانی چپ متلاشی شد. از 149 نمایندگان مجلس 32 نماینده برای کمک مالی 86 میلیون یوروئی "ترویکا" طی سه سال رأی منفی داد و دهها تن از نمایندگان به این پروژه رأی ممتنع دادند و بدین ترتیب برای سومین بار در عرض کمتر از یک ماه تنش در پارلمان یونان بالا گرفت.  طبق قانون اساسی یونان، پس از استعفای نخست وزیر، رئیس جمهور موظف است به دو  حزب دیگر که پس از حزب سیریزا در انتخابات مقام دوم و سوم را بدست آورده اند، پیشنهاد تشکیل دولت آینده را بدهد، همه می دانستند که دو حزب "دمکراسی جدید" و نئو نازی "طلوع طلائی" توان تشکیل دولت را ندارند و انتخابات زود هنگام در یونان اجتناب ناپذیراست. سیپراس بعد از گفتگو با طرفداران خود برگزاری انتخابات زود هنگام را در تاریخ 20 سپتامبر اعلام کرد. هم‌ اکنون همه نگاه‌ها به سوی سیریزا دوخته شده است. نظر سنجی ها نشان میدهد محبوبیت الکسی سیپراس افزایش یافته است و در انتخابات زودهنگام آینده به آسانی ییروز خواهد شد. لحن گفتار ها در داخل حزب سیریزا تغییر کرده است. یک گروه از چپگرایان حزب به رهبری وزیر مالی سابق و با پشتیبانی دوازده نماینده مجلس خروج یونان از منطقه یورو را پیشنهاد کرده اند. آنها تفاهم با ترویکا را محکوم کرده اند. از سوی دیگر سخنگوی دولت جنبش ضد تفاهم را متهم کرد که نمایندگان چپ وابسته به این جنبش اولین دولت چپ ورادیکال یونان را با رأی منفی خود در مجلس به چالش کشاندند. این گروه عملا راه حل پیشنهادی "ولفگانگ شوبله" وزیر اقتصاد بشدت راستگرای آلمان را برای خروج یونان از منطقه یورو را دنبال می کند.

از سوی دیگر، وزیر دارائی فرانسه  طرح دیکته شده اتحادیه اروپا به دولت چپگرای یونان را یک موفقیت اقتصادی خواند وزیر امور خارجه فرانسه  نیز گفت: "قرار داد‌های امضاء شده با اینکه برای یونان دشوار است اما من فکر میکنم ضروری است."

به این ترتیب و علیرغم مطرح نبودن جایگزین برای حل واقعی بحران یونان، انتخاب در یونان تجدید می شود. اگر مردم یونان نخست وزیر کنونی را تائید کنند راه حل پذیرفته شده اتحادیه اروپا برای ریاضت اقتصادی دنبال می شود و اگر او رأی لازم را بدست نیآورد، آنگاه دو گزینه چپ و راست در برابر مردم قرار می گیرد. یعنی یا ائتلاف راستگراها و نئو نازی ها که شانس کمی دارند و یا یک آلتوناتیوی رادیکال تراز دولت کنونی یونان اما از همان حزب حاکم. آیا این آلتوناتیو وزیر دارائی معترض و منتقد نخست وزیر کنونی نیست؟ و آیا یونان می رود که از حوزه پولی یورو خارج شود."

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  518   5 شهریور  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت