راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

داعش جنگ تروریستی

را به اروپا می کشاند

ترجمه از دو مقاله منتشره

در اومانیته- الف. م. آذرفریتاش

 

درلیبی، مالی، افریقای مرکزی، عراق، سوریه، ساحل عاج و افغانستان مداخله نظامی بر دیپلماسی چیره شده است. از دوره نیکولا سارکوزی رئیس جمهور اسبق فرانسه سیاست خارجی فرانسه با ایالات متحده امریکا و بویژه وی با نئو محافظه کاران امریکا  همسو شد. "دو منیک دو ویلپن "نخست وزیر سابق دولت فرانسه در لوموند دیپلماتیک به نحوی به این "ویراژ" سیاسی دولت فرانسه اعتراض کرد. وی گفت "فرانسه بی حد در جنب جوش است ... اما در واقع هیچ کارنمی کند".

به نظر وی، فرانسه سیاست خارجی مستقل دوران ژنرال دوگل را فراموش کرده است و به تاکید سیاست میلیتاریسم امریکا را دنبال میکند. این سیاست در همسوئی با امریکا و ناتو از زمان نیکولا سارکوزی آغاز شد که با شعار جنگ علیه تروریسم، بازگشت فرانسه به پیمان ناتو زیر فرمان و رهبری یکپارچه امریکا را بدنبال آورد. از این زمان رهبران فرانسه بارها  مداخلات نظامی در ساحل عاج و لیبی را تشدید کردند. این فرار به جلو با عجله و بی پروا از طرف رئیس جمهور فرانسوا "اولاند" ادامه یافت . رئیس جمهور مشتاقانه و با حد زیادی از مداخله نظامی در عراق علیه "دولت اسلامی" داعش دفاع کرد و خواستار حمله نظامی در سوریه علیه رژِم بشار اسد شد . امروز با وجود شکست مداخله نظامی در لیبی و انفجار این کشور از داخل، فرانسه – که نقش اول در حمله به لیبی و سرنگونی رهبر آن "قذافی" را داشت- عملیات نطامی جدید خود را ادامه میدهد. واشنگتن پست در ماه دسامبر گذشته با عنوان بزرگ "فرانسه عقاب جدید اروپا "به کجا می رود؟ نوشت: طبیعی است با توجه به نیاز فرانسه به منابع انرژی از جمله نفت و طلا، حمله به لیبی قابل استدلال است.

بنا به گفته وزیر سابق "دو منیک دو ویلپن" امریکا با یک جانبه گرائی بنام" اخلاق و آزادی" حقوق  و قوانین بین المللی را پایمال میکند. در سال 2013 خرید تسلیحات جنگی از فرانسه نسبت به سال 2012 بیش از 43 در صد افزایش داشت. مبلغی معادل 9 میلیارد دلار. به این ترتیب فرانسه چهارمین صادر کننده تسلیحات نظامی در جهان است و خاور میانه و بویژه عربستان سعودی از بزرگترین خریداران تسلیحات نظامی از فرانسه می باشند.

این سئوال مطرح است که آیا فرانسه در مقابل سیاست های میلیتاریسم  سرمایه داری ترمز میکند؟ و یا به بهانه محافظت از جمعیت غیر نظامی، "عملیات بشر دوستانه" و یا جنگ بر علیه تروریسم دیپلماسی فرو می ریزد؟

پس از حملات 11 سپتامبر در سال 2001 نو محافظه کاران جنگ جهانی علیه تروریسم را به عنوان استراتژی جدید ایالات متحده آغاز کردند. "آندره بورگ گوت" می نویسد "با مداخلا ت نظامی غرب و امریکا صحرای افریقا و شرق میانه را به انبار باروت تبدیل کرد." فرانسه بطور کامل با امریکا در این زمینه همکاری می کند و در نظر دارد بطور نظامی در منطقه باقی بماند. این سیاست نقش سازمان ملل متحد و  قوانین بین المللی را تضیف میکند و اجازه فرسایش کشورهای منطقه را می دهد.

دولت فرانسه بطور رسمی ناو هواپیمابراتمی بنام "شارل دو گل" را که در خلیج فارس حضور دارد وارد عملیات در کنار متحدان خود کرده است. مسئولان عالی رتبه نظامی از دفتر مرکزی ارتش فرانسه اعلام کردند ناو هواپیمابر مجهز به 12 هواپیمای جنگنده رافائل و چهار هلیکوپتر و 2600 سرباز و هواپیمای شناسائی و تجهیزات فوق العاده مدرن است . فرانسه مانند استرالیا که یکی از همکاران اصلی ائتلاف 32  کشور جهان است وارد عملیات نظامی در خاک عراق می شود. اتئلاف ناتو به رهبری ایالات متحده امریکا از سال 2014 بیش از 2000 حمله نظامی در خاک عراق و سوریه داشته است. بنابر گزارش سازمان حقوق بشر سوریه "وابسته به ائتلاف" تا کنون بیش از 1600 تن از جهادگران در این حملات کشته شده اند . ماموریت جنگنده های رافائل فرانسه مبارزه  علیه داعش در خاک عراق و همکاری با ارتش عراق است. پاریس معتقد است هر گونه مداخله در سوریه علیه داعش رژیم بشار اسد را در مواجهه با شورشیان و اسلامگرایان تقویت خواهد کرد . به موازات حملات هوائی نیروهای ائتلاف 1820 نظامی امریکائی و 50 مشاور نظامی فرانسه در خاک عراق برای آموزش نیروهای ارتش عراق  مستقر شده اند.  

با توجه به توضیحات جهادگران دولت اسلامی همچنان از ارتش 60 هزار نفری برخوردار است. بخش اصلی  این نیرو از اهل سنت و از عراق و سوریه و بخشی از آنها از جنگجویان کشورهای مسلمان آسیا از جمله تا جیکستان و ازبکستان میباشند. به گزارش خبرگزاری رویترز دولت ترکیه که مرز مشترک با سوریه را رها کرده بود اکنون به تدریج بار دیگر کنترل مرزی خود را تقویت می کند. مقامات سوریه اعلام کردند از 400 تبعه فرانسه و 550 آلمانی و 600 انگلیسی که برای جنگ با دولت سوریه به این کشور اعزام شده بودند اکنون برای پیوستن به نیروهای داعش به اروپا باز گشته اند. داعش اتباع خارجی را که به آنها می پیوندند را تشویق به عملیات تروریستی در خود اروپا می کند.

. http://www.humanite.fr/la-france-multiplie-par-quatre

 

http://www.humanite.fr/vers-une-militarisation-de-la-diplomatie-564822

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  495  -  7 اسفند 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت