راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تدارک

جنگ مذهبی

در کشور یمن

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

در پا سخ به خواست "اسامه بن لادن" که تبار یمنی داشت و در خدمت ایالات متحده امریکا و عربستان سعودی بود، هزاران جوان یمنی در سالهای 1979 ـ 1989 در افغانستان علیه دولت افغانستان به رهبری رئیس جمهورآن"نجیب الله" جنگیدند. هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی سابق نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کرد برخی از جهادگرایان یمنی که به عنوان "مبارزان آزادی" در جنگ افغانستان شرکت داشتند به کشور خود در یمن شمالی که در آن دوره جمهوری عربی یمن بود و مخالف جمهوری دمکراتیک یمن جنوبی به پایتختی"عدن" که رژیمی چپ در آن مستقر بود باز گشتند. پس از اتحاد دو یمن، جهادگرایان به عنوان قهرمانان "مبارزان آزادی " مورد استقبال قبایل و دولت وقت قرار گرفتند و مقامات و پست های مهمی در تشکیلات پلیس و ارتش و ساختارهای قبائل نزدیک به رژیم را اشغال کردند. برخی مانند "علی محسن الاحمر" همراه سابق بن لادن" که از اعضای خانواده رئیس جمهور سابق "علی عبدالله صالح" بود، با رتبه سرهنگی در ارتش یمن منصوب شد. "شیخ مقبل هادی " یکی از  رهبران  قبیله ای یمن، اردوگاه آموزشی در منطقه "حضر موت "را تأسیس کرد. در واقع جنبش های جهادی از سالهای 1980 در بین رژیم قبیله ای  علی صالح رئیس جمهور سابق ریشه داشتند و یمن مانند نخ در سوزن میزبان و پناهگاهی برای بسیاری از جهادگرایان کشورهای عربی از جمله مصر شد. از جمله گروه های جهادی ارتش "عدن اسلامی" که در سال 1977 ظاهر شد . در ابتدا این ارتش به مبارزه با نیروهای  ایالات متحده حاضر در یمن پرداخت و سپس  با ایجاد روابطه حسنه بین رژیم عبدالله صالح و واشنگتن پس از حملات 11 سپتامبر در سال 2001  فعالیت خود را تشدید کردند. از زمانی که رژیم صالح به ایالات متحده اجازه حملات نظامی با "هواپیماهای بدون سرنشین" در کوه های جنوب شرقی یمن "مواضع جهادگرایان" را  داد. گروه های  رادیکال "در سال 2009" مجبور به ادغام و اتحاد برای ایجاد سازمان  القاعده در "شبه جزیره عربستان سعودی " شدند. در عرض چند سال بویژه با بهره گیری از اوج  اعتراضات سال 2011 ــ 2012 القاعده توانست یک پایگاه ارضی در یک منطقه جغرافیایی در خاک یمن بدست آورد. امروز در مقابل پیشروی حوثی ها شیعه که مناطق شمال کشور را در کنترل خود دارند، قابل پیش بینی است که القاعده "شبه جزیره عربستان " در حال فعالیت در میان قبایل سنی یمن است تا جنگ علیه شیعیان حوثی را  آغاز کنند.

 

خطر جنگ داخلی

 

معاون مدیر موسسه روابط بین المللی استراتژیک فرانسه "دیدیه بیلون " در مورد بحران یمن میگوید: "وضع در یمن بسیار نگران کننده است. خطر "جنگ داخلی " با رنگ مذهبی در کشوری که تا کنون با جنگ مذهبی روبرو نبوده وجود دارد". به نظر "دیدیه بیلون" کشوری که متشکل از قبایل مختلف است و ساختار دولتی در طول تاریخ آن بسیار ضعیف بوده اکنون با آن چنان اعتراضات مردمی روبروست که کشور را به لرزه درآورده است. سازش های سیاسی با مذاکرات و تحت فشار بین یک قدرت خارجی "ایالات متحده امریکا" و یک قدرت منطقه ای "عربستان سعودی" صورت می گیرد.  به عنوان مثال استعفای علی صالح رئیس جمهور سابق  در ماه نوامبر و چند ماه بعد انتخابات ریاست جمهوری جدید "منصور هادی" در فوریه 2012 که تنها نامزد ریاست جمهوری معرفی شد، در حالی که موج وسیعی از اعتراضات مردمی کشور را فرا گرفته بود. ما با کشور بی نهایت شکننده ای روبرو هستیم . در واقع شیعیان یمن که 30 در صد از جمعیت این کشور را تشکیل میدهند مدتها به گوشه رانده شده بودند و در نهاد های موجود حضور نداشتند. بعد از 6 سال جنگ 2004 ـ 2010 از بحران سیاسی در سال 2011 ــ2012 برای احیای مبارزه مسلحانه بهره برداری کردند و کنترل صعده در شمال کشور را در سال 2013 و پایتخت صنعا را در سپتامبر گذشته بدست گرفتند .

به نظر "دیدیه بیلون" شیعیان یمن تجزیه کشور را به دو بخش بزرگ ترجیح می دهند. عامل دیگری  که ترس و وحشت را اضافه کرده است مواجه با پیشروی شیعیان حوثی است که مناطق مهمی در شمال کشور را در کنترل دارند . و القاعده "شبه جزیره عربستان " که دارای پایگاه ارضی در جنوب یمن است و از تحولات سیاسی برای یک حمله تهاجمی به شدت ضد شیعیان بهره برداری می کند. در این محیط بسیار متشنج، این سئوال مطرح است که قبایل یمن در این چالش اساسی چگونه موقعیت "جبهه "خود را انتخاب خواهند کرد.

http://www.humanite.fr/yemen-il-y-un-risque-daffrontement-central-566211

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  495  -  7 اسفند 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت