راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سفر رئیس جمهور چین به بلاروس

قرارداد های

18 میلیارد دلاری

میان چین و بلاروس

روزنامه پراودا مینسک – ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

رئیس جمهور چین "سی جین پینگ" روز نهم ماه مه 2015 برای شرکت در مراسم جشن و رژه نظامی هفتاد و دومین سالروز پیروزی ارتش سرخ اتحاد شوروی بر فاشیسم هیتلری به مسکو رفته بود، برای یک سفر رسمی سه روزه وارد مینسک پایتخت جمهوری بلاروس شد.

 روزنامه " ساویتسکایا بلا روسیا" به نقل از رهبر چین می نویسد: "کشورهای ما سرنوشتی مشابه دارند. ما می توانیم و باید برای رشد و ترقی جوامع خود استراتژی مشترکی را تدوین کنیم".

اهداف مشترک هر دوکشور دقیقا در قرار دادهای دوستی و همکاری های همه جانبه طرفین منعکس شده است و به طور رسمی توسط رؤسای جمهور"سی جین پینگ" و "الکساندر لوکاشنکو" امضاء شده است . رهبران دو کشور بر این باور هستند که فصل جدیدی در روابط دو کشور گشوده شده است. چین و بلاروس خود را متعهد می دانند که با همه توان خود برای ثبات و حفظ صلح پایدار، توسعه و رفاه مشترک و آینده ای روشن در منطقه" ارو- آسیا" و جهان از هر کوششی دریغ نورزند.  

هر دو کشور برنامه احیای "جاده ابریشم" را دارند که اهمیت اقتصادی بین قاره ای کم نظیری خواهد داشت. بهره برداری از چنین مسیر استراتژیکی مبنای همکاری هائی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، مالی، تجاری، تکنیکی، علمی، فضائی، حمل و نقل، کشاورزی و کمک های متقابل انسانی و ...به کشورهای مختلف خواهد شد.

باید توجه داشت که داد و ستد تجاری بین دو کشور در 20 سال گذشته، به بیش از صد برابر، یعنی تا چهار میلیارد دلار در سال افزایش یافته است. ساختن دهها موسسه صنعتی در کشورهای یکدیگر، از جمله کارخانه خودرو سازی چین در مینسک و یا ساخت کارخانه های ماشین سازی بلاروس در چین. در حال حاضر سه انستیتو" کنفوسیوس" در بلاروس فعال هستند. در قراری دیگر، چین اقدام به وارد کردن دو برابر محصولات بلاروس به کشور چین را نظر دارد.

در مجموع رهبران دو کشور حدود 50 قرار داد به مبلغ 18 میلیارد دلار را به امضاء رسانده اند. از جمله طرح و اجرای مهم ترین موسسه علمی- صنعتی  به نام" سنگ بزرگ" با همکاری چین و بلاروس در اطراف مینسک. این مؤسسه قادر خواهد بود جدید ترین دست آوردهای علمی و فنی را برای بالا بردن سطح تمام رشته های مدرن اقتصاد ملی ارائه دهد.

چین بیش از هفت میلیارد دلار وام در اختیار جمهوری بلاروس قرار خواهد داد که برای مدرنیزه کردن تاسیسات صنعتی این کشور، از جمله راه آهن، کارخانه تراکتورسازی و دهها شرکت اقتصادی دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در دیدار پایانی رئیس جمهوری خلق چین از بلاروس، بیانیه ای از طرف رؤسای جمهور دو کشور منتشر شده است که بر همکاری دوجانبه تاکید دارد. هر دو رهبر مخالفت خود را با هر گونه جعل تاریخ جهت اهداف نیروهای خاص، از آن جمله کم رنگ کردن نقش فاشیسم آلمان هیتلری برای به بند کشیدن مردم جهان ابراز داشتند. در این بیانیه "سی جین پینگ" چنین یاد آوری کرده است: "ما مردم صلح دوست جهان به صورت قاطع و پایدار از نتیجه شکوهمند پایان جنگ جهانی دوم دفاع خواهیم کرد. بر همین اساس باید جهت دستیابی به نظمی عادلانه و به دور از جنگ و برادر کشی نهاد های قانونی جهانی را تقویت کرد تا بشریت بتواند به صلحی پایدار دست یابد".

 

فیلم کوتاه مربوط به این سفر را می توانید از اینجا ببینید:

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 506 - 7  خرداد 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت