راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نتیجه پیروزی راست
در انتخابات آرژانتین

اومانیته- ترجمه م. آذرفریتاش

 

"موریسو ماکری" نامزد دست راستی انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین، با چند در صد اختلاف، بر نامزد چپ پیروز شد و سکان ریاست جمهوری این کشور را بدست گرفت.

 

او در اولین موضع گیری سیاسی اش، پرونده انفجار مرکز همیاری اسرائیل در پایتخت این کشور را از بایگانی بیرون کشید و به این ترتیب امتیازی به اسرائیل داد.

 

پیروزی وی یک شکست اقتصادی و اجتماعی و دیپلماتیک برای مردم آرژانتین ارزیابی شده است. برنده انتخابات، پیشتر شهردار بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین بود و 56 سال دارد. او با 52.11 درصد آرا در برابر دانیل سیولی با 47.89 در صد برنده شد.

 

رئیس جمهور "کریستینا کرشنر" که از سال 2007 رئیس جمهور آرژانتین بود و جبهه چپ این کشور از او حمایت می کرد بیش از دو دوره مطابق قانون نمی توانست رئیس جمهور شود. حمایت وی از نامزد جبهه چپ نتوانست جلوی روی کار آمدن نامزد دست راستی ها را بگیرد. بازگرداندن حقوق اجتماعی که تاکنون شامل حال مردم این کشور می شد، بزودی تبدیل به یک بحران خیابانی در آرژانتین خواهد شد و همه پیش بینی ها نشان میدهد که بار دیگر یا کریستینا کرشنر و یا یک نامزد دیگر مورد حمایت چپ روی کار خواهد آمد.

 

موریسیو ماکری وارث امپراطوری اقتصادی است که توسط پدر وی و حمایت احزاب راستگرا و حزب رایکال قدیمی آرژانتین که اعتبار آن روز به روز در میان مردم کاهش می یابد به پیروزی رسید. وی در مبارزات انتخاباتی یک سیاست اقتصادی لیبرال را به رأی دهندگان وعده داد که با شیوه اقتصادی که در سالهای 2003ــ2007 و دولت کریستینا کرشنر دنبال می شد متفاوت است.

 

موریسیو مارکی می خواهد محدودیت‌های وارداتی و کنترل گمرکات را لغو کند و همچنین خواستار برداشته شدن کنترل آزاد و آزاد اعلام کردن آنست. او میخواهد ارزش واحد پول داخلی "پزو" را در برابر ارزهای خارجی پائین آورده و شرایط صندوق  بین المللی  پول وبانک مرکزی را برای پرداختن بدهی های آرژانتین بپذیرد. سیاستی که بمدت ده سال است ایالات متحده آمریکا خواب آن را می دید و اکنون از آن استقبال می کند. امریکا از آرژانتین می خواهد که از کشورهای مترقی امریکای لاتین فاصله بگیرد و به دامان اقتصادی ایالات متحده باز گردد.

 

"دانیل سیولی" رقیب ماکری که در انتخابات از سوی ائتلاف چپ و رئیس جمهور کرشنرپشتیبانی می شد مدافع فقرا در جامعه و دفاع از کمک‌های اجتماعی بود. یعنی ادامه سیاست های خانم کرشنر و سدی در برابر سرمایه داری.

 

پس از اعلام نتایج انتخابات، کریستینا کرشنر خطاب به آرژانتینی ها گفت:

 

تأسف آور است که بعد از این همه پیشرفت اقتصادی و اجتماعی آرژانتین اکنون یک گام به عقب بردارد. باید به یاد داشت که دولت آرژانتین در سال 2003 پس از بحران اقتصادی در چه وضعیتی بود و حالا کجاست. ده سال رشد قوی اقتصادی جامعه ما را دگرگون کرد و وضعیت اقتصادی و اجتماعی تغییر یافت. اکنون زمان آنست که در دو مجلس نمایندگان و سنا از دستآوردهای گذشته دفاع کنیم و تشکیل یک دولت ائتلافی را به "ماکری" تحمیل کنیم و اجازه ندهیم او چرخ پیشرفت اقتصادی به سود مردم را در آرژانتین به عقب برگرداند.

 

http://www.humanite.fr/largentine-se-donne-la-droite-liberale-590501

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  530   پنجم آذر ماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت