راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نتایج یک نظرسنجی

در روسیه و جمهوریهای

سابق اتحاد شوروی

دو نسل

با دو دیدگاه

نسبت به گذشته

  

هفته گذشته، خبرگزاری اسپوتنیک نتایج یک نظرسنجی در باره مقایسه مردم روسیه میان آنچه پس از فروپاشی اتحاد شوروی دارند و آنچه پیش از این فروپاشی داشتند منتشر کرد. این نظر سنجی آنجا که نظرات مردم زندگی کرده در دو دوره را منعکس می کند جالب است.

نظر سنجی را خود خبرگزاری اسپوتنیک انجام داده و نتایج را اینگونه منتشر کرده است:

 

در روسیه 64 درصد کسانی که در اتحاد شوروی زندگی کرده اند، کیفیت زندگی در آن زمان را بهتر می دانند. در اوکراین 64 درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی نیز همین نظر را دارند. بالاترین درصد هواداران شوروی در ارمنستان 71 درصد و در جمهوری آذربایجان69 درصد است.
وضع در بین کسانی که اتحاد شوروی را به خاطرندارند (بین 18 تا 24 سال) فرق می کند. مثلا 63 درصد چنین افرادی در روسیه معتقدند زندگی پس از فروپاشی شوروی بهتر شد.
اکثریت افراد بالاتر از 35 ساله در 9 کشور ارمنستان (71 درصد)، آذربایجان (69 درصد)، روسیه (64 درصد)، قزاقستان (61 درصد)، اوکراین (60 درصد)، مولداوی (60 درصد)، قرقیزستان (60 درصد)، بلاروس (53 درصد) و گرجستان (51 درصد) معتقدند که زندگی در اتحاد شوروی بهتر از دوره پس از فروپاشی بوده اما در تاجیکستان (39 درصد) و ازبکستان (4 درصد) چنین نظری دارند!

جوانان کمتر از 25 سال معتقدند زندگی پس از فروپاشی اتحاد شوروی بهتر شده است. تعداد آنها در ارمنستان 48 درصد در برابر 47 درصد طرفداران شوروی، در قرقیزستان 48 درصد در برابر 37 درصد، در قزاقستان 56 درصد، در بلاروس 57 درصد، در گرجستان 79 درصد، در اوکراین 38 درصد در برابر 18 درصد طرفداران شوروی، در روسیه 63 درصد، در آذربایجان 68 درصد، در تاجیکستان 84 درصد و در ازبکستان 89 درصد است. تعداد هواداران شوروی در بین جوانان کمتر از 25 سال فقط در مولداوی اکثریت بوده و به 69 درصد رسیده است.
این نظر سنجی با پرسش از 12645 انجام شد.

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetude

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 565 راه توده - 4 شهریور ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت