راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شکست داعش

زمینه ساز

تغییر سیاست

ضد فلسطینی

در اسرائیل

خواهد شد؟

با استفاده از اومانیته

ترجمه و تدوین - آذرنگ

 

 

با شکست داعش در سوریه و از آن مهم تر، ناکامی امریکا و اسرائیل برای چند پارچه کردن این کشور (کاری که با لیبی کردند) فقط در ترکیه تجدید نظرهای مهم سیاسی روی نداده، بلکه در کل منطقه تحولات تازه ای شکل گرفته و یا در حل شکل گیری است. نزدیکی ترکیه به روسیه و همچنین ایران و مصر حوادث مهمی است. ما اهمیت این رویدادها را در اسرائیل هم می توانیم ببینیم. از جمله اعلام آمادگی اسرائیل برای گفتگوی مستقیم با محمود عباس رهبر فلسطین. پرچم گروه های اسلامی تند رو و جاده صاف کن اسرائیل و امریکا بتدریج پائین آمده و یا درحال پائین آمدن است. البته این به معنای آن نیست که این نیروها بزودی کاربرد خود را در چارچوب استراتژی امریکا و اسرائیل از دست می دهند، بلکه فعلا همه شرایط نشان میدهد که گسترش فعالیت آنها کاهش یافته و یا کنترل شده است. آنها نتوانستند به جمهوری های ازبکستان و تاجیکستان و ترکمنستان از طریق افغانستان نفوذ کنند و حضورشان در افغانستان نیز نمی تواند دوام دار باشد.

حال باید دید اسرائیل – بی توجه به این که چه کسی رئیس جمهور آینده امریکا باشد- چه نوع عقب نشینی هائی را قبول خواهد کرد؟ چگونه با قدرت نمائی نظامی روسیه در منطقه کنار خواهد آمد؟

برای ما پیش از همه و قبل از هر نوع شعار تبلیغاتی که عمدتا توسط جمهوری اسلامی یک استراتژی تبلیغاتی است، نظر کمونیست های اسرائیل مورد نظر است. حزبی که نزدیک به 90 سال از بنیانگذاری آن می گذرد. این حزب یکی از سازمان‌های سیاسی است که تبارش به حزب کمونیست فلسطین در اواخر دهه ۱۹۴۰ باز می‌گردد؛ دو سازمان دیگر، یکی حزب مردم فلسطین و دیگری حزب کمونیست اردن است. حزب کمونیست اسرائیل یک فراکسیون پارلمانی متشکل از چهار نماینده در کنیسِت (پارلمان اسرائیل) دارد و شهردار چندین شهر اسرائیل است. از جمله شهردار ”پایتخت عربی“ اسرائیل، شهر ناصریه، که بالای سه دهه شهرداری آن را در دست داشته است. حزب همچنین حضور قابل توجهی در میان دانشجویان و اتحادیه‌های صنفی دارد. در آخرین انتخابات شهرداری‌ها %۳۶ آرا را بدست آورد. حزب کمونیست اسرائیل، حزب مارکسیست – لنینیست است و تنها حزبی در اسرائیل است که در آن اعضای یهودی و عرب از موقعیت یکسانی برخوردارند. این حزب تنها روزنامه کمونیستی به زبان عربی را در خاورمیانه بنام "الاتحاد"، و یک نشریه هفتگی به زبان یهودی بنام "زو هادرخ" (مَسیر) را منتشر می‌کند. استراتژی این حزب ایجاد گسترده‌ترین ائتلاف‌های ممکن در اسرائیل و فلسطین است.  کمونیست‌ها تنها مخالفان اشغال سرزمین های اعراب توسط اسرائیل نیستند بله احزاب مترقی دیگری نیز در اسرائیل هستند که مخالف این اشغال اند. تظاهرات خیابانی بزرگترین نمود فعالیت آگاهی بخش این حزب و دیگر احزاب مترقی اسرائیل برای روشنگری در میان مردم اسرائیل است. به همین دلیل، بیشترین زندانیان حزب کمونیست اسرائیل کسانی هستند که در جریان تظاهرات خیابانی بازداشت شده اند. حال به هر بهانه ای که گاه پلیس خود مسبب آن می شود تا بهانه دستگیری و بازداشت داشته باشد.

حزب کمونیست اسرائیل پیوسته با نیروهای چپ فلسطینی اتحاد عمل دارد و به طور سنّتی، با کمونیست‌های فلسطین تماس دارد و با آنها اشتراک نظر و عمل.

این حزب عقیده دارد که بخش بزرگی از جمعیت اسرائیل بدلیل تبلیغات گمراه‌ کننده رسمی دولتهای اسرائیل فکر می کند جنگ ”اقدامی تدافعی“ است. سانسور و خود سانسوری رسانه‌های محلی نیز به این روند کمک می کند.

حزب کمونیست اسرائیل بارها اعلام کرده‌ که از مبارزه علیه اشغال نظامی - از مبارزه سیاسی و توده‌ای مردم فلسطین - حمایت می‌کند و مخالف حمله به غیر نظامیان در هر دو سوی مرز است. این حزب بارها اعلام کرده که برای مسئله فلسطین هیچ راه حل نظامی وجود ندارد و یگانه راه حل، پایان دادن به اشغال نظامی و ایجاد یک کشور فلسطینی است.

فضای دموکراتیک در اسرائیل همیشه با توطئه راستگرایان افراطی و دولت های حاکم بر اسرائیل روبروست. دولت مدعی است گروه‌های راست افراطی تحت کنترل دولت نیستند و خارج از کنترل دولتی عمل می کنند، اما کمتر کسی این ادعا را قبول دارد. همه می‌دانند که چه کسانی آنها را می‌گردانند. آنها در هر تظاهرات خیابانی نیروهای مترقی به آنها حمله می کنند و پلیس با خونسردی کامل ناظر این تهاجمات است.

حزب کمونیست اسرائیل معتقد است اگر فضای دمکراتیک در کشور از بین برود و فاشیست ها قدرت را دراختیار بگیرند اولین قربانیان مستقیم چنین حاکمیتی اقلیت ملی عرب- فلسطینی و بخش‌های پیگیر چپ خواهند بود.

 

حزب کمونیست اسرائیل ادعای ”یهودی“ یا ”عرب“ بودن نمی‌کند زیرا خود را حزبی طبقاتی میداند و مخالف تمایز قومی یا مذهبی است و به همین دلیل روابط نزدیکی با تمام سازمان‌ها و مبارزان یهودی مترقی و صلح‌دوست در اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی، و استرالیا دارد.

رهبری اسرائیل سعی می کند جوامع یهودی در نقاط مختلف دنیا را تشویق به پذیرش و هواداری از مواضع استعماری خود کند، ولی بخش‌های بزرگی از یهودیان، سازمان‌ها و همچنین یهودیان منفردی وجود دارند که با این مواضع مخالفند، و حتی بر ضد این سیاست استعماری مبارزه می‌کنند. همه یهودیان صهیونیست نیستند، نه در نقاط دیگر جهان و نه حتی در داخل اسرائیل. حزب کمونیست اسرائیل از مبارزه خلق فلسطین برای دستیابی به خودمختاری حمایت می کند و این حمایت را وظیفه انترناسیونالیستی خود میداند.

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetude

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 565 راه توده - 4 شهریور ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت