راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قلبی مهربان

در قعر آبهای

دریای سیاه

سایت ریا نووستی

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

صبحگاه روز بیست و پنجم دسامبر یک هواپیمای نظامی روسیه از شهر ساحلی سوچی به مقصد شهر لاذقیه در سوریه به پرواز درآمد و بعد از هفت دقیقه از خط رادار محو شد و به دریای سیاه سقوط کرد و همه سرنشیان آن که 92 نفر بودند جان باختند.

سرنشیان این هواپیما را بخشی از اعضای یک ارکستر موسیقی میهنی روسیه، یک پزشك زن، چند تن  خبرنگار و تنی چند از نیروهای نظامی روسیه تشکیل می داد.

ارکسترموسیقی مشهور"الکساندرا" که در نواختن سرودهای میهنی ارتش سرخ اتحاد شوروی و ارتش روسیه شهرت دارد، تصمیم داشت سال نو مسیحی برای مردم سوریه سرود زندگی و صلح و دوستی و نشاط را اجرا کند.

ترکیب مسافران و مرگ فجیع آن ها نه تنها مردم روسیه بلکه همه انسان های صلح دوست و درد آشنای جهان را به اندوه عمیقی فروبرد. خصوصا از دست رفتن  " الیزابت گلینکا" پزشکی که برای کمک به آسیب دیدگان جنگ سوریه، همیشه برای کمک های انساندوستانه، دارو و پیام همدردی را بر دوش داشت. پزشكي که کارنامه بی نظیری در همدردی و کمک رسانی به مردم نیازمند روسیه، بویژه کودکان جنگ زده شرق اکراین داشت. او سال ها با شعار"داشتن قلب مهربان کارآمد ترین سلاح برای آسایش انسان ها است" به یاری آسیب دیدگان اجتماعی و جنگ زدگان می رفت.

سال های طولانی دکتر الیزا، کار طبابت فرد- فرد افراد جامعه را رها کرد و با تشکیل سازمانی تحت عنوان" کمک برای عدالت" درمان دردهای اجتماعی را بنیان نهاد و با تلاش تعدادی از همکاران و افرادی انساندوست، کار داوطلبانه خود را برای رسیدگی به بازنشسته ها، بیماران، مردم بی خانمان و کودکان بی سرپرست در روسیه آغاز کرد.

از ابتدای جنگ حکومت اکراین بر علیه مردم" جمهوری مردمی روسیه نو" الیزا، یکی از مهمترین وظائف سازمان خود را کمک رسانی به مردم جنگ زده این جمهوری نو پا قرار داد. هر بار با جمع آوری لوازم ضروری مردم منطقه، اعم از لباس، دارو و دیگر مایحتاج مناطق جنگی، راهی "دونباس" و "دونتسک" شد. هزاران بیمار و کودک جنگ زده را که بر اثر جنگ پدر و مادر و یا سرپرست خود را از دست داده بودند به روسیه آورد و در بیمارستان های مجهز مسکو و لنینگراد برای مداوا به دست متخصصین می سپرد.

تلاش بی وقفه و شجاعانه الیزا، جهت کم کردن دردها و آلام مردم کشور خود مورد استقبال اجتماعی همه جانبه جهانی قرار گرفت. او همواره با شعار" نه" به جنگ" و نه" به فقر و بی عدالتی "برای رساندن پیام خود و همکارهانش به مصاحبه با رسانه های جمعی نیز مبادرت می ورزید.

 

بنا بر اهمیت فعالیت های اجتماعی خانم دکتر الیزا و پژواک نیات خیر خواهانه او در سراسر جهان، سال گذشته کمیسیون حقوق بشر روسیه که یکی از معاونان رییس جمهور روسیه سرپرستی آن را به عهده دارد از او برای عضویت در کمیسیون  مربوطه دعوت به عمل آورد که با استقبال وی مواجه گردید. الیزا، بعد از انتخاب خود به کمیسیون حقوق بشر در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته بود "حضور من در تشکیلات حقوق بشری کشورم و پاسخ به ندای رئیس جمهور، جهت همکاری با سازمان حقوق بشر روسیه، وظایف مرا صد چندان کرده است".

سپتامبر گذشته دکتر الیزا، همراه رییس کمیسیون حقوق بشر روسیه "میخاییل فیدوتوف" برای بررسی نیازمندی های پزشكی مردم سوریه که تحریم های غرب مانع از رسیدن دارو و تجهیزات پزشكی به این کشور هستند راهی سوریه شد.

الیزا، در واپسین روزهای قبل از پرواز بی بازگشت، همراه اکیپی از همکاران خود انبانی از کمک های بشر دوستانه، داروهای ضد سرطان و دیگر لوازم پزشكی مورد نیاز کودکان و بزرگسالان را تهیه کرده بود تا در اختیار دانشگاه و بیمارستان های لاذقیه قرار دهد.

پزشك دردهای اجتماعی مردم، یک هفته قبل، در آخرین سفر خود به" دنباس" ، هفده کودک بی سر پرست آن منطقه را برای درمان و توانبخشی با خود به مسکو برد تا مورد معالجه قرار بگیرند.

سرپرست کمیسیون حقوق بشر روسیه، در پی فقدان دکتر الیزا گفت: او با داشتن روابط عمومی وسیع در روسیه توانست همکاری تعداد زیادی از دارو خانه ها و بیمارستان های روسیه را برای تهیه دارو و یا معالجه کودکان و بزرگسالان جلب کند. الیزا، بدون واهمه از خطر مرگ، با وجود شرایط جنگی و بمباران ارتش اکراین، به "جمهوری مردمی روسیه نو" می رفت تا عده ای را از آن شرایط فاجعه بار رهایی بخشد.

"الکساندر زاخارچنکو" رئیس دولت دنباس طی مصاحبه ای با تاسف عمیق از کشته شدن دکتر الیزا  به خبرنگاران گفت: مردم دنباس هرگز فراموش نخواهند کرد که جمعیت "کمک برای عدالت" خانم دکتر الیزا برای کودکان ما چه خدمات ارزنده و به یاد ماندنی انجام داده است.

الیزا، در آخرین گفتگوی خود با همکاران و مسئولین کمیسیون حقوق بشری روسیه گفته بود: "من فردا رهسپار سوریه و در روزهای آینده به دنباس و دونتسک خواهم رفت تا آنچه در توان داریم برای نجات کودکان جنگ انجام دهیم. من در هر سفری سایه مرگ را بر سر خود حس می کنم اما ما وظیفه ای را آغاز کرده ایم و باید آن را به سرانجام قابل قبولی برسانیم. من با همه وجود پی برده ام که جنگ بر روی کره زمین کشنده ترین سم ممکن است. برای من دیدن کشته و زخمی شدن کودکان مناطق جنگی اعم از دنباس و یا سوریه و یا هر کشور دیگری در جهان غیر قابل تحمل و باور است، از همین روی باید برای خاتمه دادن به جنگ و خون ریزی در جهان همه دست به دست هم داده، بسیج شویم و اقدام کنیم".

 

سخنرانی الیزا در حضور پوتین، کاخ کرملین

 https://www.youtube.com/watch?v=0-boeO7buZw

عکس های دکتر لیزا 

                                                                                                         https://ria.ru/photolents/20161225/1484554992_701942757.html

 

به تلگرام راه توده بپونديد:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 581  راه توده -  9 دی ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت