راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خیز نظامی

امریکای دوران

ترامپ علیه چین

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آینده ایالات متحده، در موضع گیری های اخیر خود، سمت گیری تقابل با چین را اتخاذ کرده است. این سمت گیری ها از هم اکنون با استقبال دولت تایوان روبرو شده است. کشوری که چین آن را بخشی از خاک خود میداند. گفتگوی تلفنی ترامپ با نخست وزیر تایوان، پیش از ورود به کاخ سفید را جز ادامه سمت گیری های ضد چینی ترامپ نمی توان ارزیابی کرد. او حتی در کارزار انتخاباتی خود نیز مسائلی را مورد اشاره قرار داد که از آن میشد استنباط سیاست تقابل با چین را کرد. وی مقامات چین را متهم به فرو پاشی اشتغال در امریکا و توسعه صنعت محلی در داخل آن کشور کرد. ترامپ بارها مقامات چین را به کاهش ارزش یوان - واحد پول ملی چین- و تولید سرسام آور محصولات کم هزینه متهم کرد و این که چنین تولیدی بازار جهانی را با خطر روبرو کرده است.

او درحالیکه هنوز قدم به داخل کاخ سفید نگذاشته اعلام کرده است مالیات ورود تولیدات ساخت چین را تا 45 در صد افزایش خواهد داد.

او اعلام کرده که بعنوان اولویت های مسائل ژئواستراتژیک، نیروی نظامی به جنوب شرق آسیا اعزام خواهد کرد. در‌واقع  برنامه آمریکا در زمان او افزایش حضور نظامی ایالات متحده در داخل و اطراف دریای چین جنوبی است. در ادامه همین استراتژی است که وی از مجلس نمایندگان خواسته در قوانین مربوط به شمار نیروهای ارتش آمریکا تجدید نظر کنند و در ادامه پیشنهاد کرده که شمار سربازان وظیفه افزایش یابد. و باز، خواهان افزایش نیروهای ارتش تا 50 هزار و افزایش 13 گردان از تفنگداران نیروی دریایی شده است.  افزایش 20 در صدی کشتی های جنگی برای توسعه و تقویت نیروی نظامی ایالات متحده نیز از برنامه های اوست. او هدف از همه این تدابیر را توسعه نظامی در مناطق دوردست اعلام کرده است.

آیا این سیاست های تحریک آمیز تحمیل هزینه های نظامی به چین و نا امن ساختن این کشور برای بازگشت سرمایه گذاری ها از چین به امریکا نیست؟!

(در همین ارتباط توصیه می کنیم مقاله جامع این شماره راه توده با عنوان "غرب در آستانه چرخش بزرگ قرن" را با دقت بخوانید.)

 

.  .    . http://www.humanite.fr/etats-unis-quand-la-menace-trump-pour-la-paix-se-precise-627764

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 578  راه توده -  18 آذر ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت