راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

داعش روی دامن

کدام دایه ها

پرورش یافت!

 

پس از 4 سال جنایت و ویرانی، حالا دیگر کمتر کسی است که نداند داعش را برای چه ماموریتی سازماندهی کردند. اما سئوال اینجاست که کدام کشورها نقش اصلی را در شکل بخشی به این ارتش تروریستی داشتند.

گلوبال ریسرچ در همین زمینه هفته گذشته فاش کرد:

"تم اندرسون" نویسنده و مؤلف امریکایی برای تازه ترین کتابش فهرستی تهیه کرده است. این فهرست قرار است همراه با کتاب وی بنام "جنگ پلید در سوریه" منتشر شود. اندرسون در این کتاب به کشورها و طرف‌های حامی داعش و راههای این حمایت پرداخته است. بر اساس این گزارش، عربستان، ترکیه، قطر، اسرائیل، انگلیس، فرانسه و امریکا در شکل گیری داعش نقش داشتند و همچنان از داعش حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

او در کتاب می نویسد:

عربستان در سال 2006 میلادی، از امریکا دستور مستقیم برای تشکیل داعش (در عراق) گرفت. هدف آن بود که از نزدیک شدن روابط عربستان و ایران جلوگیری شود.

در سال 2011 ، عربستان از شورش مسلحانه در شهر درعای سوریه پشتیبانی کرد و حمایت مالی و تسلیحاتی از همه گروه های مسلح در سوریه را شروع کرد. عربستان به گونه ای عمل کرد که این گروه ها جدا از هم عمل کنند اما عمل همه آنها یک هدف داشته باشند: سرنگونی بشار اسد!

دولت ترکیه گذرگاه امنی را برای افراد مسلح جهت عزیمت به شمال سوریه فراهم کرد و در سازماندهی جبهه النصره با عربستان همکاری کرد. این کشور گروه مسلح موسوم به "جیش الفتح" را در عملیات یورش در شمال سوریه در سال 2015 میلادی فرماندهی کرد و میزبان سران گروه‌های مسلح بود و روند فروش نفتی را که داعش به چنگ آورده بود سازماندهی کرد و خدمات پزشکی به داعش ارائه داد.

قطر در دوره 2011 تا 2013 ، میلیاردها دلار به گروه اخوان المسلمین مرتبط با گروههای مسلحی نظیر گروه "فاروق" داد. بعد از سال 2013 ، قطر از ائتلاف جیش الفتح  که تحت حمایت ترکیه و عربستان بود حمایت کرد.

اسرائیل همه جنگجویان مسلح در سوریه را با سلاح و تقدیم خدمات پزشکی یاری رساند. داعش و جبهه النصره از جمله این گروه‌ها بودند که از حمایت اسرائیل برخوردار شدند و دولت اسرائیل در بلندیهای جولان سوریه که از جنگ 1960 به بعد تحت اشغال اسرائیل است برای داعش پناهگاه ایجاد کرد.

انگلیس به گروه های درحال جنگ در سوریه به منظور همکاری نزدیک با هسته های القاعده کمک تسلیحاتی کرد.

دولت فرانسه خط مشی انگلیس را در کمک تسلیحاتی منظم به گروههای مسلح در سوریه دنبال کرد. نقش آمریکا در حمایت از داعش فراگیرتر بود؛ به گونه‌ای که هدایت و هماهنگی همه فعالیت‌های کشورها و طرف‌های حامی داعش را برعهده داشت و از پایگاه‌های نظامی در ترکیه، قطر، اردن، عراق و عربستان برای این منظور استفاده کرد. آمریکا داعش را از مناطق کردنشین به طرف سوریه راند و به آنها از طریق هوا سلاح رساند.

: https://dari.sputniknews.com/world/201612011008283/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 578  راه توده -  18 آذر ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت