راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نتیجه آشکار رفراندم
جدائی از اتحادیه اروپا
حزب محافظه کار
قدرت را در
انگلستان نگهداشت

ترجمه و تدوین - رضا نافعی

 


ماجرای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و مسیری که این باصطلاح جدائی دارد طی می کند به ماجرای "کوسه و ریش پهن" تبدیل شده است. از یک طرف اعضای اتحادیه خطاب به انگلستان می گویند: "هر چه زودتر مذاکره برای خروج را شروع کن" و از طرف دیگر سنگ اندازی ها و تهدیدهائی را خطاب به انگلستان مطرح می کنند که دل سنگ هم آب می شود!
فعلا آشکارترین نتیجه رفراندوم انگلستان برای ماندن و یا رفتن از اتحادیه اروپا که به اکثریت رفتن منجر شد، اینست که قدرت در دست حزب محافظه کار انگلستان باقی ماند. یعنی دیوید کامرون که در جریان افشای پولشوئی ها رسوا شده و به اعتبار او بشدت لطمه وارد آمده بود، قبل از آن که کار بالا بگیرد، با طرفداری از ماندن در اتحادیه اروپا و سپس رای مردم به رفتن از اتحادیه اروپا فرصت را مغتنم شمرد و از خانه شماره 10 گریخت تا از مقابل چشم جهانیان پنهان باشد. حزب دست راستی محافظه کار نیز که روی افشای تونی بلر بخاطر نقش وی در جنگ عراق سرمایه گذاری کرده بود تا جاده برای رقیب (حزب کارگر) این حزب هموار نشود، فورا سکان را از کامرون گرفت و بدست یک زن عضو رهبری این حزب و عضو بلند پایه کابینه کامرون داد تا بلکه بتواند در پوست روباه (مارگارت تاچر) فرو برود! این ملموس ترین نتیجه ایست که تاکنون از رای مردم انگلستان به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدست آمده است. حال این که پیوند انگلستان و اتحادیه اروپا چگونه برقرار بماند در درجه دوم اهمیت قرار دارد، بویژه که انتخابات ریاست جمهوری در امریکا نیز در پیش است و شطرنج سیاسی پس از نتیجه آن انتخابات تعیین خواهد کرد مناسبات اقتصادی و سیاسی انگلستان با اتحادیه اروپا را.
فعلا برغم بیرون رفتن انگلستان از اتحادیه اروپا برلین و لندن به همکاری های اقتصادی خود کماکان ادامه خواهند داد. این تصمیم را صدراعظم آلمان «مرکل» و «ترزا مای» نخست وزیر انگلستان پس از دیدار و گفتگو در برلین اعلام کردند.
اعلام این تصمیم از سوی برلین به معنای موافقت با خواست اقتصاد آلمان به ادامه همکاری با انگلستان است. انگلستان سومین بازار برای تولیدات صنایع آلمان و دومین کشور برای سرمایه گذاری های آنست. محافل اقتصادی اعتقاد دارند نباید خطر کرد و گام در جاده «جدائی» نهاد. البته برلین وسیله ویژه ای برای اعمال فشار بر انگلستان در دست دارد. سیاستمداران برلین در صورت لزوم می توانند جدائی طلبان اسکاتلندی را به جدا سری ترغیب کنند. مارتین شولتس (آلمانی)، رئیس پارلمان اروپا با خانم« نیکلا استارگن»، نخست وزیر اسکاتلند وارد گفتگو شده است، هرچند که دست کم یک عضو اتحادیه اروپا، یعنی اسپانیا اعلام کرده که اگر اسکاتلند از انگلستان جدا شود، با استفاده از حق وتوی خود، با عضویت اسکاتلند در اتحادیه اروپا مخالفت خواهد کرد. افزون بر این صدراعظم آلمان با «اِندا کنی» نخست وزیر ایرلند، وارد مذاکراتی درباره چگونگی مناسبات آتی میان دوبلین و لندن پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا شده است. تحولات در این دوعرصه سیاسی می توانند حدت یابند و به برلین امکان دهند تا به اقتضای ضرورت آسیب وجودی به انگلستان وارد آورد!

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:
https://telegram.me/rahetudeh



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 561 - 7 مرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت