راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

 

جنگ در افغانستان

بر سر چه منافعی است؟

سایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه

ترجمه از کیوان خسروی

 

جنگ در افغانستان بر سر هیچ و پوچ است؟

هر کس که چنین تصوری داشته باشد به بیراهه رفته است. نه داعش بیهوده شکل گرفته و حکومت اسلامی می خواهد تشکیل بدهد، نه القاعده و طالبان بیهوده در افغانستان می جنگند و نه بوکوحرام در افریقا فیلش یاد هندوستان کرده است. تمام نبرد بر سر منافع و منابع زیر زمینی میان قدرت های بزرگ جهانی است که پیاده نظام وجلودارش همین گروه ها و سازمانهائی اند که می شناسیم. درحقیقت آنها جنگ نیابتی برای منافع قدرت های بزرگ غربی می کنند و پرچم سیاه اسلام را هم با همین هدف برافراشته اند. با آگاهی از تولید و تزانزیت چندین میلیارد دلاری از افغانستان به سراسر جهان که همین گروهها در آن دست دارند و اهداف اصلی نیز همان است که اشاره شد، حالا نگاه کنید به اطلاعات و ارقامی که نیویورک تایمز اعلام کرده است. این روزنامه امریکائی به نقل از منابع بلند پایه در دولت امریکا می نویسد:

 

درافغانستان معادن زیرزمینی کشف شده اند که متخصصان آمریکایی ارزش آنرا حدود یک تریلیون دلار برآورد کرده اند. عبدالله عبدالله نخست وزیر افغانستان در سفر هفته گذشته خود به هندوستان گفت که مجموع معادن و ذخائر کشف شده این کشور را حدود 3 تریلیون دلار (3 هزار میلیارد دلار) برآورد می کند!

نیویورک تایمز اضافه می کند که در افغانستان معادن مس، طلا، کبالت و همچنین معادن بسیار مهم برای صنعت جهانی فلز مانند لیتیوم که در تولید سیستم کامپیوتری نیز کار برُد دارد پیدا شده است.

این معادن چنان غنی هستند که طبق گفته کارشناسان، می تواند افغانستان را به یکی از دولت های مهم و اصلی صادرات مواد خام در جهان تبدیل کند. همچنین در یادداشت های اداری که برای پنتاگون تهیه و تدوین شده، سخن از افغانستانی کفته می شود که می تواند «عربستان سعودی» لیتیوم شود.

نیویورک تایمز مدعی است که این معادن را یک گروه زمین شناس آمریکایی کشف کرده اند که پژوهش و تحقیق آن تحت کنترل نمایندگان پنتاگون انجام می شده است. معادن مورد نظر در مناطق گوناگون کشورافغانستان ازجمله مناطق هم مرز پاکستان یافت شده اند. (درست همان مناطقی که طالبان و القاعده خود را فاتح آن میدانند و تقریبا بر آن سلطه دارند.)

طبق گفته تحلیلگران، استخراج و بهره برداری از معادن نیازمند به زمان است، اما از همان آغاز کار باید درافغانستان سرمایه گذاری های عظیم آغاز شود.

امکان دارد چین نیز به سرمایه گذاری در استخراج معادن علاقمند شود. درحال حاضر بخش اعظم درآمد ساکنان افغانستان از اقتصاد سایه، بویژه از تولید مواد مخدر است!

 

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 552 راه توده - 30 اردیبهشت ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت