راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مجلس مقتدر

آینده را برای

روسیه می سازد

سویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

اقتدار گذشته مجلس روسیه را می توانیم به دست بیاوریم، در صورتی که هویت یک مجلس واقعی را درعمل به نمایش بگذاریم.

این بخشی از سخنان رئیس سنی مجلس روسیه در برنامه افتتاحیه در حضور نمایندگان دور جدید و مقامات دولتی از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور است.

در برنامه افتتاحیه هفتمین دوره پارلمان جدید روسیه "ژورس ایوانویچ آلفیوروف" برنده جایزه نوبل سال 2000 در فیزیک کاربرُدی، از اعضای رهبری حزب کمونیست روسیه و عضو فراکسیون این حزب در پارلمان این کشور به عنوان رئیس سنی کار رسمی پارلمان این کشور را افتتاح کرد.

این شخصیت برجسته علمی، کمونیست و سیاستمدار روس در ادامه سخنان خود گفت: " ولادیمیر پوتین" رییس جمهور در سال 2012 اعلام کرد، ما باید تا سال 2020 ، با تکیه به تکنولوژی پیشرفته و توسعه اقتصادی، 25  میلیون محل کار در روسیه ایجاد کنیم. من در آن زمان متذکر شدم که مشکل تنها راه اندازی رونق کسب و کار در کشور نیست بلکه اساس تکیه برعلم و آموزش و پرورش است.

سال 2000 زمانی که موفق به دریافت جایزه نوبل شدم، طبق معمول تلویزیون بی بی سی میز گردی را از دریافت کنندگان جایزه نوبل تشکیل داد. کنار دست من استاد دانشکده اقتصادی دانشگاه شیکاگو"جمز هکمن" چندین بار گفت:" در اثر رقابت اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا، در نیمه دوم قرن بیستم پیشرفت علم، تکنیک و رشد و ترقی در جهان، تا بالا ترین حد ممکن رشد کرد. جای بسی تاسف است که این رقابت با حذف اتحاد شوروی از دست رفت".

من همواره این نقل و قول فیزیکدان بزرگ مورد علاقه خود " فردریک ژولیت کوری" را می ستایم زیرا در سال 1950 به مناسبت 50 سالگی خود گفت: "قبل از هر چیز باید در این فکر بود که هر کشور باید تلاش کند تا دست آورد های علمی خود را به بالا ترین مدارج برساند. هر قدر دستیابی به علم بیشتر باشد کشور از رشد تعالی فزون تری برخوردار خواهد بود و در عین حال به گنجینه تمدن بشری خوهد افزود. در چنین صورتی دیگران نخواهند توانست کشور را به مستعمره خود تبدیل کنند".

11 اکتبر 2000 یک روز بعد دریافت جایزه نوبل من با سخنرانی خود در همین پارلمان گفتم: " بد ترین چیزی که امروز حقیقتا برای ما وحشتناک است این واقعیت است که با وجود ذخیره های عظیم علمی کشور که در آزمایشگاههای ما ذخیره هستند تقاضایی برای بهره گیری از آن ها وجود ندارد".

متاسفانه حقیقت این سخنان تا به امروز بر جای خود باقی هستند. در شرایط فعلی مهمترین وظیفه ای که در مقابل ما قرار دارد حفظ و نگهداری، ارزش گذاری و عمومیت بخشیدن و مردمی کردن علم  است. من بسیار خوشحال هستم که بار دیگر ما کمیته علمی مشترک، برای آموزش و پرورش تشکیل داده ایم تا با تکنولوژی بالا و پیشرفته، اقتصاد خود را ارتقا دهیم. روسیه تجربه و قدرت بازآفرینی علمی و تکنیکی را برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در جهان دارد. پس از جنگ جهانی دوم ما توانستیم بر بستر خرابی ها و ویرانی اتحاد شوروی، کشور خود را در ردیف قدرت های اول جهان برسانیم.

وظیفه پارلمان روسیه قبل از هر چیز در اختیار قرار دادن بودجه کافی برای حمایت از علم و آموزش و پرورش است. با وجود بحران اقتصادی در کشور لازم است تا حداقل چهار در صد تولید ناخالص ملی را به امر حیاتی پیشرفت علم و گسترش آموزش و پرورش اختصاص دهیم.

پارلمان ما نباید به صورت دستوری قرارهایی صادر کند. برای هر موضوع حیاتی باید فرصت کافی به نمایندگان داده شود تا ما بتوانیم با دید همه جانبه لوایح را بررسی کنیم تا نتیجه صحیح گرفته شود. در آن صورت می توانیم موضوع مربوطه را برای اجرا به ارگان های اجرایی ارائه کرده و حسن اجرای آن را نیز با کنترل دقیق خواستار شویم. در چنین شرایطی است که ما واقعا می توانیم صحبت از مجلس واقعی کرده و اقتدار گذشته مجلس را به فدراسیون روسیه باز گردانیم. 

 

http://www.sovross.ru/articles/1464/27266

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 572  راه توده -  29 مهر ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت