راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اعتصاب

زندانیان فلسطینی

در زندانهای اسرائیل

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

 

 

روزنامه «تاگس تسایتونگ» نزدیک به محافل «حزب سبز های آلمان» نوشت:

هزار و پانصد زندانی فلسطینی از روز 28 فرودین برابر با 17 آپریل در زندان های اسرائیل به مدتی نامعلوم دست به اعتصاب غذا زده اند. جلوگیری از «بازداشت اداری»، امکان تماشای تلویزیون ماهواره ای، مجهز ساختن زندان به دستگاه تهویه، و امکان داشتن ملاقات با اعضاء خانواده، امکان گفتگوی تلفنی با خانواده ها، افزایش ساعات ملاقات، اجازه گرفتن عکس با ملاقات کنندگان، رسیدگی  به وضعیت بهداشتی و داروئی در زندان، داشتن اجازه ملاقات کودکان زیر شانزده سال از زندانیان از جمله خواسته های اعتصاب کنندگان است.

 (بازداشت اداری یعنی آنکه رژیم اسرائیل، شخصی را بدون هیچ گونه اتهام و بدون ارسال پرونده وی به دادگاه به منظور محاکمه، بازداشت نماید. «کمیته بینالمللی صلیب سرخ» بازداشت اداری را بدین صورت تعریف کرده است: محروم کردن شخص از آزادی خود بنا به دستور شاخههای اجرایی نه دستور قضایی و بدون طرح اتهام جنایی علیه فرد بازداشت شده. (شرح 2 پروتکل الحاقی 8 ژوئن 1977 توافقنامه ژنو مصوب 1949) این نوع بازداشت با استناد به دستور اداری، بدون توجه به حکم دادگاه، عدم وجود دادخواست و بدون محاکمه بر اساس حقوق بینالمللی، انجام میشود.در این نوع بازداشت خودسرانه که با سادهترین معیارهای بینالمللی حقوق بشر مغایرت دارد، شخص بدون اتهام و محاکمه و با استناد به پرونده سری و مخفیانهای که وکلا، حق مطلع شدن از آن را ندارند، بازداشت میشود. بازداشت اداری، اقدامی است که بدون حکم دادگاه، دادخواست و محاکمه انجام میگیرد. این اقدام اسراییل کاملاً با شروط وضع شده در حقوق بینالمللی در این رابطه، مغایرت دارد. مترجم)


روزنامه تاگس تسایتونگ همچنین نوشت:

 

سال ها است که روز 17 آپریل در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه رسما به روز زندانیان سیاسی فلسطینی مشهور شده است. کلیه زندانیان فلسطینی اعتصاب کننده در تمام مدت بلاتکلیف زندانی هستند. این اعتصاب گسترده را «مروان برغوثی» سازماندهی کرده است، او که مسئول سازمان جوانان جنبش فتح بوده به دلیل نقش کلیدیاش در انتفاضه الاقصی مورد تعقیب اسرائیل قرار گرفت، یک بار در سال ۲۰۰۱ از چنگ نیروهای اسرائیلی گریخت اما در ۱۵ آوریل ۲۰۰۲ در منزل شخصی خود در رامالله دستگیر شد. اتهام وی قتل و فعالیت در جنبش فتح است. در آن تاریخ وکلای برغوثی دولت اسرائیل را به برپایی یک دادگاه نمایشی برای بیاعتبارکردن یاسرعرفات و حکومت خودگردان فلسطین متهم کردند. برغوثی نیز دادگاه را غیرقانونی و نامشروع خواند و از ارائه دفاعیه خودداری کرد. مروان برغوثی از طرف اسرائیل به پنج بار حبس ابد و 40 سال زندان محکوم شده است. او پنجاه و هشت سال سن دارد و در بین فلسطینی ها و حتی نیروهای چپ اسرائیل دارای محبوبیت زیادی است. به گزارش رسانه های خبری مسئولین اسرائیلی خواسته های زندانیان سیاسی فلسطینی را رد کرده و اعلام کرده اند که در صورت ادامه اعتصاب موارد سختگیرانه تری را علیه اعتصاب کنندگان به کار خواهند برد. از جمله این سختگیری ها انتقال زندانیان به سلول های انفرادی عنوان شده است. به گزارش کانال تلویزیونی 2 وزیر امنیت عمومی اسرائیل «گیلعاد اردان» بیمارستان ویژه ای برای انتقال اعتصاب کنندگان در نظر گرفته شده است تا زندانیان سیاسی اعتصاب کننده از انظار عمومی بدور باشند. شبکه اینترنتی « Samidoun » که از اعتصاب کنندگان حمایت و اخبار اعتصاب را پخش می کند، اعلام کرده است که وزیر امنیت عمومی اسرائیل با انتقال آنها به بیمارستانی دور از انظار عمومی و منزوی کردن زندانیان اعتصاب کننده می خواهد آن ها را با هر حیله ای که ممکن است مجبور به غذا خوردن کند و تغذیه اجباری و از هر طریق ممکن در برنامه مسئولین سیاسی اسرائیل است. دو سال پیش پارلمان اسرائیل به دستور مسئولین سیاسی اسرائیل قانونی را تصویب کرده است که اجبار برای تغذیه زندانیان سیاسی اعتصاب کننده را مجاز اعلام می کند. در زمان تصویب این قانون اعتراضات بین المللی گسترده ای بر علیه تصویب آن انجام شد. در حال حاضر 6 هزار و 240 زندانی مرد و حدود شصت زندانی زن و ده ها نوجوان معترض فلسطینی در زندان های اسرائیل اسیرند!

http://www.taz.de/Haftbedingungen-in-Israel/!5398345/

تلگرام راه توده

https://telegram.me/rahetudeh

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 594  راه توده -  31 فروردین 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت