راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 نامه سرگشاده
اطلاعاتی های امریکا
به دونالد ترامپ

"روسیه امروز" - ترجمه رضا نافعی

 



بیش از بیست عضو و همکار سابق سازمانهای اطلاعاتی امریکا نامه سرگشاده ای به دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا نوشته و از او خواسته اند تا از سیاست رویاروئی با روسیه دست بردارد. آنها ابتدا اشاره به صحنه سازی استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیائی در جنگ آن کشور کرده و نوشته اند:

1- ما با این نیت به شما این نامه را می نویسیم که به شما در مورد خطر درگیری مسلحانه با روسیه هشدار داده باشیم – اگر این خطر تشدید شود می تواند به جنگ اتمی بیانجامد. این خطر پس از ضربه انتقامی اخیر (شلیک موشک به یک پایگاه هوائی در سوریه) به سوریه بیشتر شده است.
2- منابع ما در ارتش امریکا به ما گفته اند که از سوی سوریه "حمله (ای) با سلاح های شیمیائی" صورت نگرفته است. یک هواپیمای سوری یک انبار مهمات القاعده در سوریه را بمباران کرده است. این انبار مملو از مواد شیمیائی بوده است. در اثر وزش بادهای تند ابرهای برخاسته از انفجار مواد شیمیائی به روستائی نزدیک به محل انفجار رسیده است و بسیاری کشته شده اند.
3- این را دولت های روسیه و سوریه تایید کرده اند تاییدی که مهمتر از باوری است که شما ظاهرا دارید.
4- آیا باید (براین ها) بیفزائیم که کاخ سفید ژنرالهای ما را موظف ساخت، چه بنویسند؟
5- پس از آن که پوتین در سال 2013 توانست اسد را قانع کند که از سلاحهای شیمیائی خود چشم بپوشد، ارتش ایالات متحده امریکا فقط طی 6 هفته 600 تن سلاحهای شیمیائی سوریه را منهدم کرد. طبق قطعنامه سازمان ملل برای منع تسلیحات شیمیائی (OPCW-UN) باید اطمینان حاصل میشد که سلاحهای شیمیائی منهدم شده اند.
درست مانند قطعنامه سازمان بازرسان سازمان ملل در رابطه با سلاح های کشتار جمعی درعراق در دوران صدام حسین که رامسفلد و ژنرالهای او دروغ گفتند؛ بنظر می رسد که اینبار نیز همان طرح در حال تکرار است. البته این بار با هزینه ای سنگین تر! اهمیت رابطه متکی بر اعتماد با رهبران روسیه را نباید دست کم گرفت.
6- در سپتامبر 2013 پس از آن که پوتین اسد را متقاعد کرد که ازسلاحهای شیمیائی خود دست بشوید (و به این صورت راه را برای خروج اوباما از یک معضل سخت ممکن ساخت) رئیس جمهور روسیه تفسیری برای نیویورک تایمز نوشت و در آن متذکر شد :
» کارمن و رابطه شخصی ام با رئیس جمهور اوباما متکی بر اعتماد فزاینده است. من آن را ارج می نهم.»

تنش زدائی پایانی ناگهانی داشت

7 - سه سال بعد در 4 آوریل 2017، مدودیف، نخست وزیر روسیه از «بی اعتمادی مطلق» سخن گفت که غم انگیز است برای روابط بکلی از میان رفته ما، که البته می تواند خبر خوبی برای تروریست ها باشد». این از دیدگاه ما نه تنها غم انگیز بلکه بکلی زائد و از آن بدتر خطرناک است.
8- لغو توافق صورت گرفته برای مبادله اطلاعات در باره فعالیت های هوائی در سوریه ما را به شش ماه پیش، به ماههای سپتامبر و اکتبر بازگردانید که پس از یازده ماه مذاکرات دشوار سرانجام به توافق برای انعقاد قرار داد آتش بس منتهی شد. به اعتماد لطمه وارد آمده بود، زیرا نیروی هوائی امریکا روز 17 سپتامبر 2016 به ارتش سوریه حمله کرد که در نتیجه 70 نفر کشته و 100 نفر دیگر مجروح شدند. این عمل به آخرین قرارداد آتش بس میان پوتین و اوباما که فقط یک هفته پیش از آن بسته شده بود، لطمه زد.
9- روز 26 سپتامبر 2016 لاوروف ، وزیرخارجه روسیه گلایه کرد که: « دوست خوب من "جان کری" … سخت مورد انتقاد ماشین نظامی امریکا قرار گرفته است، که گویا واقعا گوش به فرمان فرمانده عالی نمی دهد.»
لاوروف از این انتقاد کرد که ژزف دانفورد رئیس JCS مخالف استفاده مشترک از اطلاعات روسیه و سوریه است. توافقی که بر اساس فرمان مستقیم پوتین رئیس جمهور روسیه و اوباما رئیس جمهور امریکا صورت گرفته بود. لاوروف شکوه کرده که کار با چنین شرکائی مشکل است.
10- روز دهم اکتبر 2016 «ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد:
» اگر امریکا دست به تجاوز مستقیم علیه دمشق و ارتش سوریه بزند موجب تغییری نه تنها در کشور بلکه در کل منطقه خواهد شد.»
11- روز 6 اکتبر 2016 سرلشکر ایگور کناشنکوف سخنگوی دفاعی روسیه : « این کشور آماده می شود به هواپیماهای ناشناس از جمله هواپیماهای رادار گریز بر فراز سوریه شلیک کند. کناشنکوف تاکید کرد که دفاع هوائی روسیه وقت ندارد که هویت هواپیماها را شناسائی کند.»
12- روز 27 اکتبر 2016پوتین علنا شکایت کرد :
» توافق های من با رئیس جمهور امریکا نتیجه ای نداشته است» و از این شکایت کرد که « آنها که در واشنگتن هستند حاضرند دست به هر کاری بزنند تا نگذارند که این توافق ها عملی شوند.»
پوتین در ارتباط با سوریه «فقدان یک جبهه مشترک علیه تروریسم را، پس از آن مذاکرات طولانی، تلاشهای فوق العاده و سازش های دشوار محکوم کرد.»
13- چنین است که ما اینک در وضعیتی قرار داریم که مناسبات امریکا- روسیه درهم شکسته است: از «اعتماد فزاینده» به «بی اعتمادی مطلق» رسیده ایم. با این همه باید اذعان کرد که بسیاری نیز از این تشنج شدید راضی هستند که مسلما برای معاملات اسلحه فوق العاده اند.
14- ما معتقدیم که پیشگیری از فروپاشی روابط با روسیه حائز اهمیت فوق العاده است. حضورتیلرسون وزیرخارجه امریکا در مسکو فرصتی بود برای رفع زیان ها. ولی این خطر نیز وجود دارد که گشایشی حاصل نگردد، بویژه از آن رو که تیلرسون با تاریخچه ای که ذکر کردیم آشنا نیست.
15- هنگام آن فرارسیده که با روسیه بر اساس واقعیت ها مذاکره شود و نه باتوسل به دلائلی برگرفته از «رسانه ها». در همان حال که دیگران در اشتیاق دیدن نقطه اوج این تشنجات هستند ما صمیمانه خواستار پیشگیری از آن هستیم.

ps://deutsch.rt.com/international/49078-ehemalige-offiziere-us-geheimdienste-trump/

-------------------------------------------------
*گروهی از پیشکسوتان سیا هستند که با سوء استفاده از اطلاعات محرمانه مقابله میکنند. آنها در ژانویه 2003 به یکدیگر پیوستند و افشاء کردند که چگونه حمله نظامی امریکا به عراق با این ادعا که عراق دارای سلاحهای کشتار جمعی است موجه جلوه داده شد.اما بعدا معلوم شد که عراق فاقد چنین سلاح هائی بوده است.



 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 594  راه توده -  31 فروردین 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت