راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

افغانستان

28 سال پس از

خروج ارتش شوروی

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

روز پانزدهم فوریه، 28 سال از خروج نیرو های نظامی اتحاد شوروی از افغانستان گذشت. به همین مناسبت تعدادی از اعضای فراکسیون حزب کمونیست روسیه در مجلس دوما در یک کنفرانس خبری شرکت کردند. "ولادیمیر کاشین" معاون رهبر حزب کمونیست و عضو فراکسیون این حزب در مجلس دوما و رئیس کمیته کشاورزی مجلس، بعنوان اولین شرکت کننده در این کنفرانس خبری گفت:

 "اگر ما در آن زمان به افغانستان نیروی نظامی نفرستاده بودیم، مواد مخدر، از طریق مرزهای مشترک، به کشور ما سرازیر می شد. موضوعی که این روزها امری است متداول. اگر امروز همانند زمان اتحاد شوروی، سربازان ما در کوبا، ویتنام و کشورهای اروپایی در مبارزه با امپریالیسم جهانی شرکت می کردند، نه تنها مسئله صلح در جهان وضعیت دیگری داشت بلکه امکان مذاکره در باره منافع ملی ما می توانست شکل دیگری داشته باشد.

مبارزه ارتش اتحاد شوروی، در آن سال ها در افغانستان فقط مبارزه با کشت خشخاش و پخش مواد مخدر نبود بلکه حیاتی تر از آن، مبارزه با سر برآوردن گروه های شبه نظامی تروریستی مانند داعش و دیگر گروه های تبه کار در این کشور بود. گروه هایی که بعد از خالی شدن میدان، عملیات تخریبی آن ها را در خیلی از کشورها، از آن جمله در سوریه شاهد هستیم. یا آن چه این روزها در جمهوری های مردمی دونتسک و لوگانسگ می گذرد، تا جایی که حتی نیروهای فاشیستی حاکم در کیف از رسیدن مواد غذایی به مردم این مناطق جلو گیری می کنند".

معاون رهبر حزب کمونیست در ادامه تاکید کرد، "یکی از خیانت های بزرگ برخی از رهبران ما، نابود کردن قدرت عظیم نظامی اتحاد شوروی بود. خوشبختانه در این سال ها شاهد هستیم که روسیه تلاش دارد تا در سیاست خارجی خود در جهان تعادلی ایجاد کند و ضمانتی نیز برای صلح باشد. ما در سال های اخیر کوشش کرده ایم تا صنایع دفاعی روسیه را باز سازی کنیم و معضلات اجتماعی کشور را به سامان برسانیم. ما قادر خواهیم بود تا یک بار دیگر با متحد کردن مردم خود همراه دیگر خلق های جهان، مبارزه پی گیری را برای دستیابی به صلح، جامه عمل بپوشانیم."

عضو دیگر فراکسیون حزب کمونیست در مجلس دوما "ولادیمیر پزدنیاکوف" مسئول روابط بین الملل در امور افغانستان، در این کنفرانس خبری چنین اظهار داشت:

 "افغانستان داغ ترین نقطه رویارویی بین اتحاد شوروی و ایالات متحده آمریکا بود. فرزندان اتحاد شوروی با جسم و جان خود از مرزهای جنوبی کشور شوراها دفاع کردند. ما توانستیم از توسعه طلبی پاکستان جهت الحاق چند استان افغانستان به این کشور جلو گیری کنیم. ما توانستیم از دستیابی بنیاد گرایان نو پای اسلامیست به حکومت در افغانستان ممانعت به عمل آوریم و اجازه ندادیم تروریست ها به جمهوری های آسیای میانه و قفقاز نفوذ کنند. نقش با اهمیت دیگر اتحاد شوروی در افغانستان جلوگیری از استقرار راکت های بالستیک سازمان نظامی ناتو در این کشور بود.

کمک برادرانه به مردم افغانستان ماموریت مقدس مردم اتحاد شوروی بود که با افتخار انجام شد. خروج ارتش چهلم اتحاد شوروی با نشان پرچم نبرد بر علیه پلیدی ها همراه بود. مردم افغانستان حضور گرم سربازان ما را همچنان در خاطره های خود حفظ کرده اند و آرزوی بازگشت آن ها را در سر می پرورانند. خصوصا زمانی که تجربه استقرار نظامیان آمریکایی را در کشور به هم ریخته خود لمس کرده اند".

در ادامه کنفرانس مطبوعاتی اعضای فراکسیون حزب کمونیست روسیه در مجلس دوما "الکساندر یوشنکو" معاون کمیته سیاسی- خبری مجلس گفت: "فراخوانی نیروهای نظامی اتحاد شوروی از افغانستان مجالی بود برای پرورش و تکثیر نیروهای سیاه اندیش تروریستی، که اشاعه آن، کل کشورهای خاورمیانه را در بر گرفت."

"یوشنکو" یاد آوری کرد عملیات نظامی روسیه در سوریه جهت سرکوب ارتش تروریست ها با استقبال و پشتیبانی نیروهای مترقی منطقه روبرو شده است. در سفر گروه پارلمانی روسیه به  سوریه و لبنان که اخیرا انجام شد ما با سیاستمداران و رهبران مذهبی این کشور ها ملاقات کردیم. آن ها جملگی و یکصدا بر این باور هستند که حضور و عملیات نظامی روسیه، انسانی و در جهت حراست از مردم منطقه در سرکوب تروریسم بود. جنگ با تروریست ها توسط ارتش روسیه دو نتیجه اساسی و بزرگ در پی داشت: "یکی سرکوب تروریست ها و دیگری جلو گیری از توسعه و گسترش آن به دیگر کشورهای جهان بود"!

 

http://www.rline.tv/news/2017-02-15-deputaty-kprf-vvod-sovetskikh-voysk-v-afganistan-byl-opravdannoy-meroy-/

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 589  راه توده -  5 اسفند ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت