راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بدرقه اوباما

استقبال از ترامپ

ترجمه و تدوین- رضا نافعی

 

 

پس از خود داری امریکا از وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک سازی در اسرائیل، که آن را نیز می توان ادامه آخرین بازی های اوباما پیش از ترک کاخ سفید با هدف باقی گذاشتن مشکلات برای دولت ترامپ تلقی کرد، ترامپ در اظهار نظری گفت:

هیچگاه در امریکا تحویل دولت با چنین کارشکنی هائی روبرو نبوده است. آیا شما زمانی دیده اید که سازمان ملل متحد که درحل مسائل جهانی ناتوان بوده اینگونه ابزار دست برای کارشکنی ها بشود؟ این سازمان ملل مشکلات جهانی را حل نخواهند کرد. سازمان ملل متحد تبدیل شده به یک باشگاه تفريحی برای اعضای  آن .امریکا 22 درصد هزینه این سازمان را تأمین میکند که باید فکری برای آن کرد. این تامین هزینه نباید تبدیل به ابزاری شود برای این نوع بازیها سیاسی. (نقل به مضمون از اسپوتنیک و روزنامه اومانیته چاپ فرانسه)

رئیس جمهور روسیه پس از دستور اخراج دیپلمات های روسیه با  رفتاری  بشدت متکی بر موازین انسانی  دستور داد علیه مناسبات مسکو و واشنگتن نه تنها واکنش سریع نشان داده نشود بلکه شیوه تدبیر و  تامل  در پیش گرفته شود. پوتین گفت که او علی الاصول این حق را برای خود محفوظ می دارد که  تصمیم همتای امریکائی خود باراک اوباما را مبنی بر دستور اخراج 35 دیپلمات روسی از امریکا "  تلافی کند" او بر سخنان خود چنین افزود "اما ما خود را به سطح دیپلماسی بی مسئولیت آشپزخانه ای (اشاره به اخراج آشپز سفارت روسیه در امریکا در جمع دیپلمات های اخراجی) تنزل نخواهیم داد. گامهای بعدی ما برای تجدید مناسبات سیاسی روسیه- امریکا متناسب با سیاست پرزیدنت دونالد ترامپ خواهد بود". ترامپ روز 20 ژانویه کار خود را رسما آغاز خواهد کرد. بنظر می رسد که پوتین می خواهد مانع تیره تر شدن وضع گردد. 

رئیس جمهور روسیه جای شبهه و تردید باقی نگذاشت و کار اوباما را "گام غیر دوستانه تازه" و"تحریک" برای "تیره تر کردن" مناسبات دو کشور خواند و آن را محکوم کرد. به گفته پوتین دیپلمات های امریکائی و خانواده های آنان نباید تاوان این عمل را بپردازند. هیچ دیپلماتی نباید اخراج گردد. "ما نمی خواهیم قدغن کنیم که آنها و خانواده هایشان در روزهای تعطیلات سال نو اجازه استفاده از مراکز گذراندن اوقات فراغت خود را چون گذشته نداشته باشند"     

پوتین با اظهارات خود خط فاصل مشخصی بین خود و رفتار و گفتار دور از انسانیت اوباما کشید. (رئیس جمهوری که هنوز اتاق خود در کاخ سفید را آرایش نکرده جایزه صلح نوبل را به او هدیه کردند تا بالای سر خود در این اتاق نصب کند!- م)

اوباما با فرمانی که صادر کرده و با اتهامات ثابت نشده عملیات "هکر" های روسی (که حتی در خود امریکا نیز تبدیل به یک سوژه خنده دار شده- م) به حساس ترین نقطه ضعف جانشین خود  ترامپ حمله کرد. ترامپ بارها اعلام کرده که قصد دارد با روسیه مناسبات دوستانه برقرار سازد. (اوباما روی مخالفت های سناتورهای جمهوریخواه با سیاست های ترامپ برای نزدیکی به روسیه حساب کرده است اما در جلسه روز سوم آغاز سال نو میلادی سنای امریکا، این نقشه نیز کاری از پیش نبرد و سناتورهای جمهوریخواه مقابل ترامپ صف آرائی نکردند- م)

اوباما روی مخالفت های چند تن از جمهوریخواهان با ترامپ حساب کرده بود و روی این مخالفت برای آینده دشوار ترامپ حساب کرده بود. یونگه ولت در همین ارتباط نوشت: "چند تن از جمهوریخواهان با نفوذ اقدامات تضییقی اوباما علیه روسیه را مورد تایید کامل قرارداده و حتی گفته اند که این اقدامات باید مدت ها پیش صورت می گرفت. احتمالا کنگره امریکا در ماه ژانویه به تحقیق در باره اتهام دخالت روسیه در انتخابات امریکا خواهد پرداخت." شاید شماری از سناتورهای جمهوریخواه به تحریم های بیشتر علیه روسیه رای بدهند، اما بعید است که ترامپ تسلیم این مخالفت ها بشود.

 

http://www.jungewelt.de/2016/12-31/003.php

به تلگرام راه توده بپونديد:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 582  راه توده -  16 دی ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت