راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در شرکت های

عربستان سعودی

اومانیته - ترجمه جعفرپویا

 

هفته گذشته روزنامه اومانیته با اشاره به حکم 300 ضربه شلاق به 49 کارگر خارجی در عربستان نوشت که این احکام ما را یاد دوران برده داری می اندازد.

49 کارگری که محکوم به 300 ضربه شلاق و چندین ماه زندان شدند کارگران خارجی شرکت "بن لادن" بودند و اتهامشان تخریب اموال عمومی و ایجاد نا آرامی بود. 

بخش دیگری از کارگران که به حمایت  از کارگران معترض برخاسته بودند در دادگاه مکه به 45 روز زندان محکوم شدند. شرکت بن لادن شرکتی است که در سال 1931 توسط پدر رهبر القاعده تاسیس شد. کارگران این شرکت پس از آن که ماهها منتظر دستمزدشان بودند دست به اعتراض زدند و  از طرف مدیریت شرکت غول آسای ساخت ـ ساز (راه و ساختمان ) بن لادن متهم به شورش شدند. در ماه مه سال 2016 روزنامه عرب نیوز گزارش داده بود که کارگران خشمگین چندین اتوبوس شرکت بن لادن را به آتش کشیدند. مقامات دولتی نیز این حادثه را تائید کردند اما از اعلام دلایل آن خود داری کردند. در سال گذشته بیش از 70 هزار کارگر و کارکنان شرکت بن لادن از کار اخراج شدند. اینها اخباری است که نه در عربستان منتشر می شود و نه در مطبوعات جهان انعکاس می یابد. مقامات ریاض برای این سرکوب ها پشت سقوط قیمت نفت پنهان شدند و به مردم نگفتند که برای جبران کم شدن درآمدشان از فروش نفتی که قیمتش سقوط کرده بود، نفت سرقتی داعش از عراق و سوریه را به ارزان ترین قیمت خریدند و در بازارهای جهانی فروختند و خود با این اقدام زمینه سقوط بیشتر قیمت نفت را در جهان فراهم کردند.

کارگران شرکت بن لادن هنوز در انتظار دریافت دستمزدشان هستند. همین وضع در دیگر کارخانه ها و شرکت های عربستان جاری است. برای مثال، دهها هزار کارکنان شرکت سعودی "عوجیه" که مدیریت آن برعهده دوست گرمابه و گلستان، پادشاه عربستان سعودی، یعنی سعد حریری  نخست وزیر جدید لبنان است نیز همین وضع را دارند. بسیاری از کارگران بنگلادشی، هندی، پاکستانی و آفریقایی که در کارخانه ها و شرکت های عربستان مانند بردگان کار می کنند محرومیت های ناشی از پرداخت نشدن دستمزدشان را تحمل می کنند تا هم محل کار خود را از دست ندهند و هم به شلاق و زندان محکوم نشوند!

 

    http://www.humanite.fr/arabie-saoudite-la-loi-conforte-lesclavagisme-moderne-629791

 

 تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 583  راه توده -  23 دی ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت