راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اتحاد دوباره

 جمهوری مولداوی با روسیه

 

ریا نوستی - نعمت بوستانی

 

 

روز هفدهم ژانویه "ایگور دودون" رئیس جمهور جدید مولداوی در اولین سفر خارجی خود برای یک دیدار سه روزه جهت ملاقات با رهبران روسیه وارد مسکو شد. او در اولین ملاقات خود با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در مورد همکاری های دو کشور در زمینه های اقتصادی، انرژی، رشد و توسعه روابط دو کشور گفتگو کردند.

پس از دیدار ومذاکرات هر دو رئیس جمهور در یک کنفرانس خبری شرکت کردند. در این کنفرانس "ولادیمیر پوتین" با ابراز خشنودی از ملاقات با رئیس جمهور جدید مولداوی، این سفر را سر فصل جدیدی در رابطه دو کشور خواند و یادآوری کرد که هر دو کشور بر سر قرارداد های قبلی و تمدید آن ها به توافق رسیدند. یکی از این قرارداد ها فعال تر کردن صدور انرژی و گاز و مواد نفتی برای ترانزیت از طریق مولداوی است.

در همین رابطه رئیس جمهور مولداوی خاطر نشان کرد، از این پس با وجود اظهار نظرهای متفاوت برخی از سیاستمداران مولداوی، ما برآن هستیم تا روابط دیرینه خود را با روسیه تجدید و تحکیم کنیم. ما با روسیه اهداف همه جانبه مشترک استراتژیک داریم و رابطه دو کشور می تواند برای استقلال مولداوی اهمیت ویژه داشته باشد. ما به مردم روسیه این اطمینان را می دهیم که مردم ما با وجود فراز و نشیب های نه چندان دور، همچنان خواهان دوستی و پیوند پایدار با خلق های روسیه می باشند. اکثریت بالای شهروندان مولداوی در انتخابات ماه دسامبر سال گذشته با انتخاب من به دوستی و رابطه استراتژیک با روسیه رای دادند. مردم مولداوی در عمل نا خوشنودی خود را با حضور در پای صندوق های رای، به آن چه در هفت سال گذشته در کشور ما گذشت نشان دادند.

رئیس جمهور مولداوی در ادامه گفت: پس از ملاقات با رهبران روسیه قرار است تا در اولین فرصت، محصولات کشور ما وارد بازار های روسیه شوند و به ترتیب مدیران اقتصادی روسیه از کشور ما بازدید کنند.

در ارتباط با اتحادیه اروپا "ایگور دودون" متذکر شد که دولت های قبلی چندین قرار داد شتابزده با این اتحادیه امضا کردند که باید مورد تجدید نظر قرار بگیرند. ما منتظر هستیم تا پس از انتخابات پارلمانی آتی مجلس تشکیل شود و در صورتی که حزب سوسیالیست اکثریت آرا را بدست آورد این قرار داد ها را فسخ خواهیم کرد. در همین زمینه ما تلاش داریم تا با حزب دمکرات ترانسنیستریا- بخش جنوبی مولداوی- برای تغییر قانون اساسی جدید به تفاهم برسیم. اگر ما به چنین تفاهمی دست پیدا کنیم، انتخابات زود رس پارلمانی در سال جاری باید انجام شود.

 ما براین باور هستیم که برای تامین آینده ای مطمئن برای کشور خود باید همکاری خود را با اتحادیه ارو- آسیا شروع کنیم. به همین مناسبت در هفته های آینده قرار داد پیوستن به اتحادیه اقتصادی ارو- آسیا را امضا خواهیم کرد. مسلما مولداوی "پرده آهنینی" در مقابل اتحادیه اروپا نخواهد بود.

"دودون" در باره ارتباط سازمان نظامی ناتو با کشور خود تاکید کرد، که باز شدن دفتر این سازمان در کیشینوف عمل اشتباهی بود. مولداوی از نظر نظامی یک کشور بی طرف می باشد و من در جلسه آینده که در فوریه آینده در بروکسل تشکیل خواهد شد، در ملاقات احتمالی با رهبران ناتو این سوال را مطرح خواهم کرد: اگر شما حق حاکمیت کشور ما را به رسمیت می شناسید بر اساس کدام قرار داد سازمان ناتو در پایتخت کشور ما دفتر خود را دایر کرده است؟

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegra.me/rahetudeh

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 584  راه توده -  30 دی ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت