راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام های خوانندگان

و پاسخ های راه توده

 

داریوش- دریامج

با سلام و احترام به رفقای نادیده. در تیتر « دست دراز اطاق بازرگانی در سفره مردم» حرف "ه" از قلم افتاده که امیدوارم امکان اصلاحش برایتان وجود داشته باشد. با حرمت

 

راه توده: با سپاس از توجه و دقت شما. متاسفانه پیام ها فورا دیده نمی شوند و به همین دلیل هم شما و هم دیگر دوستانی که اشتباهی در تایپ و انتشار راه توده مشاهده می کنید بهتر است از طریق فیسبوک راه توده ما را مطلع کنید. آدمین فیسبوک روزی یکبار پیام ها را کنترل می کند. به همین دلیل آن "ه" از دست ما در رفته را نتوانستیم به موقع سر جایش بنشانیم.

----------------

05.01.17

امید- با عرض سلام و تبریک سال نو میلادی

مطلبی در سایت ir.sputniknews.com  خواندم  که لینک مربوط به آنرا در زیر خدمتتان قرار میدهم :

https://ir.sputniknews.com/world/201612312107261

 

لطفا نظر خود را بفرمایید. آیا مسئله جدی است ؟

 

راه توده: دوست عزیز. اولا مطلب بالا مربوط به آخرین روز سال میلادی گذشته است و از آن زمان تا الان که 19 ژانویه سال 2017 است تحولات مهم دیگری در امریکا و اروپا روی داده است. ما اگر عادت کنیم که کمی از عجله خود برای اظهار نظر و یا موضع گیری در بزنگاه های مهم کم کنیم، خیلی کار درستی کرده ایم. از جمله در باره همین ماجرای انتخابات امریکا و نمایش هدایت شده ای که رسانه های امریکا به جهان و از جمله ما ایرانی ها تحمیل کردند تا نفهمیم در امریکا چه اتفاقی در شرف وقوع است و چرا؟ به شما توصیه می کنیم مقاله "چرا ترامپ کابینه نظامی تشکیل داده؟" را در راه توده شماره 580 با دقت بخوانید:

  http://www.rahetudeh.com/rahetude/indexfolder/2016/desamr/index580.html

----------------

م- س

 سلام.

1 -  دوست دارید رسانه های ایران تک صدا باشند و همه آنها به نفع پوتین بنویسند؟ رسانه های زیادی در کشورمان به نفع پوتین می نویسند. بگذارید چند تایی نیز بر ضد کیش شخصیتی که پوتین برای خودش درست کرده است و با مدویدیف مانع از انتقال آگاهانه و هوشیارانه قدرت  به نسلهای بعدی می شوند و این کار آنها بر ضد منافع کشور ما و روسیه است، بنویسند. در این مورد همه حکومتها بایستی از غربی ها با همه کوتاه بینیشان، الگو بگیرند.

2- خواهشمندم در نشریه تان به گونه ای ننویسید که شما را در هر دوره ای عامل بدون جیره و مواجب روسیه نشان دهد. خواه حالا که روسیه کشور سرمایه داری است خواه در زمان اتحاد شوروی که کشوری سوسیالیستی بود.

3- خواهشمندم این چرت و پرتها که ایران بشار اسد را در ابتدا تشویق به برخورد خشونت آمیز با مخالفانش را نمود، ننویسید. اولین موضعگیری ایران در مورد سوریه بعد از آن روی داد که یکی از هواداران سابق شما در نشریه ای محلی خواستار دخالت هوشمندانه و دادن مشاوره به سوریه شد. اگر این خواسته وجود نمی داشت کشور ما همانند لیبی  منفعلانه رفتار کرده بود و میدان را کاملا برای غربیها خالی کرده بود.

4- وضعیت مدیریتی در کشورمان بسیار هوشمندانه تر از آن می باشد که شما با  کوبیدن به خامنه ای بتوانید مدیریت سیاسی کشورمان را ضعیف نمایید. به شما حق می دهم بخاطر اینکه در این موارد ابتدایی ترین اطلاعات را ندارید، همچنانکه در این مورد مدیریت اتحاد شوروی نیز اطلاعات لازم را نداشت و باعث فروپاشی ابرقدرتی بنام اتحاد شوروی شد. دوره  شاه و خمینی تمام شد. کشور کشور دیگری است. حتی کشور انتخابات 88 نیز نیست. خودتان را دریابید.

 

راه توده: نویسنده پیام بالا با یک خط در پایان نامه خود از ما خواسته است که پیامش را منتشر نکنیم. جمله ایشان چنین است: "در پایان خواهشمندم این نوشته را در هیچ جا منتشر ننمایید. با تشکر"

دوست عزیز اتفاقا باید منتشر کرد. چرا منتشر نکنیم؟ این تفکری است که در میان برخی دست اندرکاران رسانه ای در ایران نیز وجود دارد. اشکالی هم بر آن نیست، فقط ایکاش این امکان برای ما هم بود تا براحتی آن نشریات داخل کشور نشریه خود را منتشر می کردیم. حداقل فیلترینگ را از روی راه توده بر میداشتند تا ما هم  نظراتمان بدون دردسر به دیگران برسد. دراینصورت بود که از شما درباره "کیش شخصیت" و مشخصات آن سئوال می کردیم. درباره ادعاهائی که پیرامون حوادث سوریه کرده اید و ارائه نظرات خودمان که طی دو سال اخیر با جسارت آنرا نوشته ایم یکبار دیگر در برابر دیدگان امثال شما قرار می دادیم. در این باره که لازم نیست مدیریت کشور توسط ما کوبیده شود، کافی است آمار و ارقام اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور مرور شود تا استواری و یا تزلزل مدیریت نظام آشکار شود.

ایکاش نشریه ما فیلتر نبود تا شمار بیشتری عین نامه و نظرات شما و نظرات ما را بخوانند تا معلوم شود چه کسانی مستدل و دوام دار سخن گفته و منتشر کرده و چه کسانی تازه چشم باز کرده اند.

 

 

----------------

اصغرداوودی-  با درود به رفقای زحمتکش.

به نظرمی رسد درمقالۀ مربوط به یارانه هاعدد 2400 هزارمیلیاردتومان درست به نظرنمی رسد چون احتساب دلاری 3000 تومان می شود 800 میلیارد دلارکه رقم درشت و دور از ذهنی است.

ماناباشید.

 

راه توده: با تشکر از شما. همانطور که شما هم اشاره کرده اید یک صفر زیادی تایپ شده بود که البته بعد از انتشار اصلاح هم شد.

----------------

امید- با عرض سلام

ضمن عرض سلام وآرزوی سلامتی همه شما عزیزان

اوپنهایمر مدیر فنی پروژه ساخت اولین بمب اتمی میگوید: هر انسانی که 10 سال صرف جبران اشتباهش بکند انسان کاملی است .آقای هاشمی رفسنجانی 20 سال صرف اینکار کرد .

                                      با تشکر

راه توده: تاریخ دقیق تر قضاوت خواهد کرد. ما هم تا حدودی با شما موافقیم.

 

----------------

 

mojtaba

a.tabrizli@gmail.com

ukraine

ba salam

mikhastam bedanam chera shoma hamishe nagshe mokharrebe Russie fashist ra nadide migirid.mardome sharge Ukraine ukraini nistand va dar zamane shoravi baraye tagire camiati comhuriha egadam be ferestadane rustabarha be saiere jumhuriha nemodand.ta jaie ke bishatr az 7million rus dar kazakestan,va hamin tedad dar uzbakestan va nesbathaie kam o bish dar saier jumhuriha saken shodan baraie niiate emperyalisti rus.shoma hamishe be tarfdari az russie mikonid va nagshe mokharrebe russie emperyalist ra dar keshvarhaie hoze baltik ,moldavi,asiae miane gurjestan va hemaiat az dashnakhaie Armani bar alihe azerbaijan ra nadide migirid.haman siasati ra ke tito dar yugslavi kard alan haman nagshe miloshovich ra putin bazi mikonad.lutfan kami vagebinane benevisid

tashakkur

 

راه توده: ما معمولا پیام به خط لاتین را منتشر نمی کنیم اما در مورد شما استثنا قائل شدیم به دو دلیل:

1- یکوقت تصور نکنید و یا تصور نکنند که ما از انتشار نظراتی شبیه نظرات شما بیم و هراس داریم.

2- خوانندگان راه توده بخوانند تا بیشتر آگاه شوند افرادی نظیر شما با چه میزان اطلاعات و آگاهی اظهار نظر می کنند.

 

----------------

am.ms- سلام به شما رفقای عزیز

سالهاست که راه توده را دنبال میکنم و استفاده میکنم از مطالب سایت. پس از مرگ هاشمی رفسنجانی بحثی بین مردم شروع شده است مبنی بر خوب و یا بد بودن هاشمی. نزدیک شدنش به مردم و یا سیاست بازی وی به علت دور شدن از قدرت. امروز نیز مطلب شما با عنوان رویدادها را دنبال کنیم را خواندم و ایمان دارم به نوشته های شما. ولیکن این برداشت وجود ندارد و یا کمتر دیده میشود که علت نزدیک شدن مردم به اصلاح طلبان و امثال هاشمی نه دوستی مردم به ایشان است که فقط برای استفاده از اختلافات درون حکومتی است به نفع خویش. حس میکنم جای این مطلب در بین نوشته های شما خالی ست. و البته اگر میپذیرید این حرف را خواهشمندم تحلیل قضیه را از شما دوستان راه توده بدانم و بخوانم.

سپاس بی کران از شما بابت زحمات شما دوستان

 

راه توده: دوست عزیز مردم که به اصلاح طلبان نزدیک نمی شوند! وقتی یک جنبش اصلاحی و یا انقلابی در کشوری آغاز می شود طبیعی است که افراد از درون حکومت به لایه ها و طیف هائی از این جنبش نزدیک شوند و حتی همفکر و همگام با آن شوند. شما قضیه را معکوس طرح کردید. این حالت در انقلاب 57 هم بود. یعنی درهمان مجلس شاهنشاهی بانگ اعتراض به رژیم و همسوئی با مردم برداشتند. در رسانه های وقت و حتی در تلویزیون ملی ایران نیز این اتفاق افتاد و بعدها در ادامه حوادث انقلابی، از درون ارتش شاهنشاهی هم کسانی به انقلاب نزدیک شدند. در دوران جنبش ملی دهه 1330 هم همینگونه بود و برای نمونه رئیس شهربانی دکتر مصدق "سرتیپ افشار طوس" با جنبش ملی همگام شد و نظامی های دیگری شبیه او نیز. در دهه 1340 که منجر به قیام 15 خرداد شد نیز علاوه بر مقامات غیر نظامی رژیم، بلکه کسانی در ارتش شاهنشاهی سعی کردند حساب خود را از رژیم جدا کنند. به تاریخ مراجعه کنید. بنابراین، آقای رفسنجانی به هر دلیل و از جمله به دلائلی که خود می گفت و بر حفظ نظام تاکید می کرد، به جنبش اصلاحی پیوست. جنبشی که طیف گسترده ای را در بر میگیرد و همه آن، طرفدار نظرات آقای رفسنجانی نبودند. این که ایشان قید برخی امکانات و موقعیت های حکومتی را زد و منتقد بخش دیگری از حکومت و قدرت شد، البته جای انکار ندارد. و اما مردم. مردم هم بصورت بسیار طبیعی از کسانی از درون حکومت دفاع می کنند که با آنها همراهی کنند. نام این استفاده از اختلافات نیست، بلکه تقویت و اتحاد در جنبش است. امیدواریم در این توضیح کوتاه توانسته باشیم پاسخی به سئوال شما داده باشیم.

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegra.me/rahetudeh

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 584  راه توده -  30 دی ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت