راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آخرین پیام های سال 95

و پاسخ های راه توده به آنها

 

 

 

با سلامهای گرمی که به نوروز وصل است. ما سعی کردیم همه پیام هائی که دریافت کرده بودیم و مربوط به هفته های اخیر در سال 1395 بود را منتشر کنیم که در سال آینده به پیام نو و جدید بپردازیم و بدهکار پیام نویسان سال 95 نمانیم:

 

 

تقی- سلام به رفقای عزیز- ممنون از زحمات بی دریغ تان، تحلیل های بی بدیل شما از رویدادهای داخلی و جهانی نشان از تفکر درست توده ای دارد که بزرگان حزب توده ایران برای ما به ارمغان گذاشته اند و شما رفقای عزیز پرچم پر افتخار حزب توده ایران را که یادگار انسان های شریف و وطن پرست این مرز و بوم است به دوش می کشید. دست مریزاد می گویم به شما که این قدر دقیق و درست ارزیابی می کنید. در مورد ترامپ تحلیل هایتان بسیار عالی است. در تکمیل آن به عرض می رسانیم ترامپ طرفدار پزشکی غیرمتعارف یا alternative medicine می باشد. همانطور که استحضار دارید این پزشکی در کنار پزشکی رایج که مبنای آن معالجه بیماری ها بر اساس شواهد بیماری ها می باشد، اعتقادی به داروهای شیمیایی و روش درمان پزشکی رایج ندارد. به عنوان مثال آقای ترامپ در سال 2012 در توئیتر خود به واکسن حمله نمود. چون که همانند پزشکان  alternative medicine معتقد است واکسن عامل اصلی اوتیسم (autism) است. در این راستا شرکت های بزرگ دارویی را تحت فشار گذاشته، با یک اظهار نظر ایشان مبنی بر این که قیمت های دارو بالاست، در هفته گذشته سهام این شرکت ها سقوط کرد. ترامپ با انتخاب پسر رابرت اف کندی که خود مخالف واکسن است، به سرپرستی کمیته مبارزه با واکسن، نشان داد که چقدر در این راه مصمم است.

در پایان به چند لغزش تایپی که در مقالات این هفته اتفاق افتاده است اشاره می نمایم:

الف – کلمه "غنی نژاد" در عنوان مقاله غنی نژاد برنده ...

ب – ابهام در انتهای پاراگراف اول مقاله ترامپ مجری است.

ج – کلمه داووس در اولین جمله مقاله ترامپ برای خروج از در اضطراری بحران آمده

مانند همیشه سرافراز باشید. تقی دبیریان

لطفاً اسم مندرج در ایمیل محفوظ بماند.  

 

راه توده- با تشکر از شما بخاطر پیامی که ارسال کرده اید. برخی اشتباهات تایپی که متذکر شده اید بتدریج و در عرض چند ساعت اصلاح شد.

 

----------------

سروش تهرانی - گفته می شود بهداشت و درمان را هزینه اش را وزارت بهداشت می دهد اما سودش  را وزاتخانه و سازمانهای دیگر می بَرند. مثلا اگر بهداشت و درمان مردم بخوبی انجام شود و مردم از لحاظ جسمی و روحی سالم باشند بازده تولید بیشتر، پرونده های قضایی کمتر و غیب از کار هم کمتر خواهد. بگذریم از سود سازمانهای بیمه گری که خود مثنوی هفتاد من کاغذ شود.

از سالهای 2 -1371 گامهایی برای بیمه همگانی برداشته شد که حاصل روی کاغذ ماند، اما خودگردانی بیمارستانها اجرا شد. بدین صورت که بیمارستانهای دولتی باید هزینه شان تامین کنند. چون در عمل اینکار با تعرفه دولتی اجرایی نبود. دولت حقوق و اضافه کار پرسنل تقبل کرده بود. سایر موارد کمابیش خودگردان است. از همان اوایل انقلاب نوبتهای طولانی بیماران معضل بیمارستانهای دولتی بود. برای حل این مسئله، پرداخت کارانه (با اسمی گوناگون قبلی) تصوب و اجرا شد. بدین صورت پزشک و پرسنل درصدی از درآمد کارهای انجام شده را بعنوان کارانه دریافت می کنند.

در زمان دولت خاتمی دفترچه بیمه های درمانی رایج شد. دفترچه های بیمه  که قبلا فقط شاغلین و بستگان درجه را با حقوق بازنشستگی شامل می شد. کسانیکه در هیچ سازمانی بیمه نبودند می توانستند با پرداخت هزینه  دفترچه بیمه دریافت کنند که فقط برای درمان بود برای مدت یکسال، هزینه سرانه ای  که دولت هر سال مبلغ آنرا تعیین می کرد. تشریفات زیادی داشت که گاه خانواده ها عطای آنرا به لقایش می بخشیدند. مثلا اول برای هر عضو خانواده زیر ده هزار تومان بود در زمان احمدی نژاد به ازای هر عضو حدود یکصد هزار تومان شده بود. که برای مثلا خانوادهای پر جمعیت به ازای یکسال مبلغ قابل توجهی بود، زیرا تمام اعضاء خانواده باید یکجا بیمه می شد. اما در دولت روحانی با پرداخت  فقط و فقط هزار تومان (پول دفتر پیشخوان دولت) در عرض یک ساعت صاحب دفترچه بیمه می شوید  که هزینه درمان آن با سایر بیمه ها هیچ فرقی ندارد .

اما در دولت روحانی طرح تحول سلامت از سال اردیبهشت 93 طی چند مرحله (بسته های سلامت) اجرا می شود. که مختصرا توضیح می دهم .

1- بیماران سرپایی 2- بیماران بستری

2- بیماران سرپایی : توضیح دفترچه بیمه های رایگان برای تمامی افراد اعم از فقیر و غنی (مثل یارانه و بنزین کوپنی). کم کردن فرانشیز (سهم بیمار) از سی درصد به بیست درصد. زیر پوشش بردن قسمتی از خدمات و داروهایی که قبلا بیمه نبود .

3- بیماران بستری : این طرح شامل کسانی می شود که بیمه اولیه (هر نوع دفترچه بیمه) را دارند اما بیمه تکمیلی ندارند. اقدامات اساسی که در این بُعد انجام گرفته چشمگیر است. اولا درصد سهم بیمار را کم کرده، بخصوص برای دفترچه بیمه های روستایی (6-7 درصد را بیمار می پردازد). دوما، هزینه هایی که به سازمانهای بیمه نتوانسته بقبولاند، وزارتخانه خودش هزینه را پرداخت می کند. هزینه تجهیزات و خدماتی که بیمه ها قبول ندارد بحساب بیمار نیست بلکه وزارت بهداشت (دانشگاه و...) می پردازد. البته این طرح برای بیمارستانهای دولتی است نه خصوصی .

اخیرا دولت برخی از جراحی و پیوند اعضا را هم تحت پوشش بیمه تحول سلامت قرار داد .

کسانی هستند که هنوز از روی ناآگاهی می گویند اتفاقی نیافتده. این گروه از هزینه ها درمان و تعرفه ها خبر ندارند. و فرق تعرفه های دولتی و غیر دولتی را نمی دانند.

با این وصف اقرار می کنم هنوز عده ای عاجر از پرداخت  همان فرانشیز کم نیز هستند. اما با اجرای طرح تحول سلامت درصد اینگونه بیماران خیلی کم شده است.

عده ای دیگر  هم هنوز مرغ شان یه پا دارد. شعار همیشگی «سنگ زرد برادر شغاله» از دهن شان نمی افته. بخصوص در زمان انتخابات. یعنی از نظر این عده دولت احمدی نژاد با روحانی هیچ فرقی ندارد .

  طرح بودجه زیادی می برد و تحول زیادی هم داشته، کشمکش ها بر سر این طرح بخصوص بین سازمانهای بیمه گر و وزارت بهداشت هم زیاد است. دشمنان آگاه و ناآگاه زیادی هم دارد. اما امیدوارم از طرح های خوب به دست هر گروه و جناحی بنفع مردم و کشور انجام می شود حمایت کنیم .

 

راه توده: از خواننده گرامی سروش تهرانی بابت ارسال این گزارش تشکر می کنیم و امیدواریم خوانندگان راه توده نیز با دقت آن را خوانده و اگر نکاتی را در تکمیل آن دارند و یا میدانند برای ما ارسال دارند.

 

----------------

م- اس- سلام.

شاه و رهبر و سلطان عادل و مانند اینها، تنها یک نماد و ابزاراند. مهم این نیست که عنوانش چه باشد. مهم این است که این ابزار دست چه کسی یا دست چه گروههایی از اجتماع باشد؟

در قانون اساسی پهلوی شاه بایستی سلطنت می کرد نه حکومت اما دیدیم که حکومت کرد. در جمهوری اسلامی هم ولی فقیه قرار نبود حکومت کند اما می بینیم که حکومت می کند. در کشورهای بسیاری روسای جمهور به جای حکومت جمهور به معنای جمعی، حکومت فردی برقرار کرده اند.

 

راه توده: دوست عزیز ما خلاصه ای از نامه و پیام شما را منتشر کردیم که در حقیقت جان کلام شما نیز بود. بقیه مسائلی که مطرح کرده اید پایه های علمی ندارد و توصیه می کنیم در این زمینه یعنی علوم اجتماعی بیشتر مطالعه کنید.

 

----------------

حسین - من از طریق فیس بوک وایمیل تقاضای دریافت کتاب بازی شیطانی را کردم و پول آن را نیز پرداخت کردم اما هنوز بدستم نرسیده است. البته اقدام من مربوط به هفته گذشته است.

 

راه توده: دوست گرامی. کتاب مورد نظر برای شما پست شده اما از آنجا که شما در استرالیا زندگی می کنید، انتظار نداشته باشید بسته پستی به این زودی دست شما برسد. اما می رسد. مطمئن باشید.

 

 

کیم- تا حال سکوت کردم شاید این مبارزه ای که بین جناح ها در گرفته بجائی برسه اما نرسیده.

 

راه توده: دوست گرامی، پاسخ آنست که چگونه تصور کرده اید که تحولات اجتماعی با نظرات و زمان مورد نظر شما پیش می رود؟ گاهی تحولات نصیب چند نسل بعد از من و شما می شود. درباره بخش دوم نامه ای که نوشته اید، با مضمون آن موافق نیستیم زیرا بیشتر جنبه تخیلی و اتهامی دارد نسبت به برخی افراد در حکومت که سند نیست.

----------------

 

MHR-  دوستان خسته نباشید . در سایت ویکیلیکس https://t.co/CuAXAiLTR7   مطالب زیادی در مورد انقلاب ایران و دیدگاه وزارت امور خارجه امریکا .... چاپ شده کافیسیت سال مورد نظر را کلیک کرده و با استفاده از جستجو مطالب را پیدا کنید.

 

راه توده: سپاسگزاریم و حتما از آن استفاده خواهیم کرد.

----------------

 

زهره -. با سلام. امید که در راه منافع مردم با پشتکار و مقاوم همچنان به پیش روی ادامه دهید.

در صورتی که آدرس پستی شما را داشته باشم می توانم کتاب خود را که تحت عنوان روابط جنسی و مذهب در اروپا برایتان ارسال کنم. با تبریک سال نو

 

راه توده: خواننده گرامی. آدرس راه توده که یک صندوق پستی است در پائین صفحه اول سایت راه توده هست و شما می توانید به همان آدرس کتاب خود را ارسال فرمائید.

 

------------------

 

15.12.16

حمید - سلام و عرض ادب شماره های مربوط به سال 57 رو چطور میتوانم داشته باشم؟

 

راه توده: دوست گرامی. ظاهرا منظور شما باید روزنامه "نامه مردم " ارگان مرکزی حزب توده ایران باشد. اگر چنین است، شما می توانید در صفحه پیوندهای راه توده به سایت آرشیو که توسط عده ای علاقمند به اسناد و مدارک در خارج از کشور راه اندازی کرده اند و بسیار هم کار مفیدی کرده اند مراجعه کنید.

 

----------------

امید- مقاله های شما آنقدر شفاف و بدور از فضل فروشی و بعضی از به اصطلاح روشنفکر نمائی هاست که حتی بنده که با هوش پایینی که دارم میتوانم آنها را درک کنم و از آن لذت ببرم. ممنون و بسیار سپاسگزارم .

 

راه توده: دوست عزیز امید. هم سپاسگزاریم از این حسن نظر شما و هم با بحث پایانی پیامتان موافق نیستیم. اگر هوش پائینی داشتید قطعا به نتیجه بخش اول پیام خودتان نمی رسیدید!

 

----------------

 

م- سلام به شما رفقای عزیز

سالهاست که راه توده را دنبال میکنم و استفاده میکنم از مطالب سایت.

پس از مرگ هاشمی رفسنجانی بحثی بین مردم شروع شده است مبنی بر خوب و یا بد بودن هاشمی. نزدیک شدنش به مردم و یا سیاست بازی وی به علت دور شدن از قدرت. امروز نیز مطلب شما با عنوان رویدادها را دنبال کنیم را خواندم و ایمان دارم به نوشته های شما.

ولیکن این برداشت وجود ندارد و یا کمتر دیده میشود که علت نزدیک امثال هاشمی به اصلاح طلبان و مردم چیست؟ حس میکنم جای این مطلب در بین نوشته های شما خالی ست. می خواهم تحلیل قضیه را از شما دوستان راه توده بدانم و بخوانم.

سپاس بی کران از شما بابت زحماتی که می کشید.

 

راه توده: به توصیه شما قطعا عمل خواهیم کرد و به مسئله ای که مطرح کرده اید خواهیم پرداخت.

----

 

بینام- سلام بر رفقای راه توده می‌خواستم نظرتون رو راجع به کنسرت شاهین نجفی در تلاویو بدونم با تشکر از هفته نامه خوبتون

 

راه توده: دوست گرامی "بینام" ما اطلاعات چندانی از فعالیت های آقای شاهین نجفی نداریم. البته میدانیم ایشان خواننده است و ترانه هایی را که می خواند نیز خود می سراید و از چند سال پیش نیز ناچار به جلای وطن شده است. در همین حدود اطلاعات داریم و نه بیشتر. اما توجه داریم و شما هم حتما توجه دارید که ترانه و موسیقی همیشه تابع شرایط حاکم بر کشور است. لابد آنچه را که آقای نجفی می خواند و با استقبال هم روبرو بوده و هست، ریشه ای در همین شرایط دارد

----------------

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 592 راه توده -  26 اسفند ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت