راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جلوی ترامپ

برای  تکرار

استراتژی شوک

را باید گرفت

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

مصاحبه روزنامه اومانیته با "نئومی کلین" روزنامه نگار و  نویسنده کتاب های "فاجعه سرمایه داری " و  "استراتژی شوک"

 

- من کتاب "استراتژی شوک" را  به این دلیل نوشتم چون نگران بودم که مردم فکر کنند، دونالد ترامپ یکباره از کره مریخ در ایالات متحده ظهور کرد و رهبری کشور را  بدست گرفت. در کتاب پیشین "فاجعه سرمایه داری" من تصویری ارائه کردم که دونالد ترامپ نتیجه منطقی یک فرایند تاریخی است ....

اومانیته- به نظر شما انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی دونالد ترامپ یک "کودتا" به نفع شرکتهای چند ملیتی است؟

کلین- ترامپ بنا بر یک برنامه سازمان یافته سخنرانی های خصمانه خود را علیه شرکت های چند ملیتی آغاز کرد. او در دوره انتخابات مکررا توضیح داد که نامزدهای دیگر، رقبای او، لایق نیستند و صلاحیت کافی ندارند.وی گفت "من به اندازه کافی ثروتمند هستم که از فساد مالی محفوظ باشم  بر خلاف رقبای من "تد کروز" و "هیلاری کلینتون" که مهره های گلد من ساکس هستند"

هنگامی که رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد سیاستی را که به اجرا گذاشت به طرز شرم آورانه  مخالف همه چیزهايي بود که او قول داده بود. به همین دلیل اصطلاح کودتا  کلمه مناسبی است. به عنوان مثال؛ چهار عضو سابق، فارغ التحصیلان گلدمن ساکس در دولت او هستند. 

او بطور  محسوسی  سعی می کند تمام اقدامات نظارتی دولت گذشته را که پس از بحران مالی 2008 صورت گرفته لغو کند.دونالد ترامپ نماینده خشم ناشی از کمک های مالی بانک هاست که در میان جنبش شعله ور شد و مردم ایالات متحده را گرد "تی پارتی" بسیج کرد.  این دو گانگی  و انکار وعده های مبارزات انتخاباتی در تمام سطوح، از جمله مذاکرات مجدد کنونی توافقنتامه های تجارت آزاد مشاهده می شود. بنابر این، مسئله در مورد محافظت از حقوق کارگران و کارآرائی مورد نیاز برای اشتغال و جابجای کارگران برای اشتغال و یا اخراج کارگران مسئله ای برای او نیست.وی دستگاه اداری را به راه انداخت که اجازه میدهد شرکت های چند ملیتی فرمانروايي کنند و در امور دولتی دخالت کنند.

اومانیته- به نظر شما تفاوت اساسی  در ماموریت جورج دبلیو بوش که در حال تغییر قوانین به نفع منافع شرکت های چند ملیتی توسط اعضای دولت خود بود با دونالد ترامپ وجود دارد

کلین: ایا سخنان ترامپ که چند روز پيش منتشر شد تعجب آور است که گفت از ورود شرکت "آرامکو" (شرکت اصلی نفت عربستان سعودی)  در بازار سهام بورس نیویورک استقبال می کند.این در زمانی است که ولیعهد عربستان سعودی در حال تصفیه بی سابقه دولت گذشته است.واضح است که اکنون عربستان سعودی میتواند آنچنان لبنان را بی ثبات کند که منجر به فروباشی دولت لبنان و انقلاب شود.حتی با جرات این تغيیرات را در خاورمیانه بر عهده بگیرد.در زمانی که آرامکو وارد بازار بورس نیویورک شود این مسائل برای ترامپ مشکلی نیست.این از اولویت های دولت ترامپ است و غیره .... 

دونالد ترامپ ادامه و نتیجه منطقی سیاست دوران دبلیو بوش است.راهی که سیاست خارجی ایالات متحده به سود شرکت های چند ملیتی و عمدتا انرژی میرود نمونه شرم آورتری از همین سیاست در زمان دبلیو بوش است.به هر حال من فکر میکنم گروه ترامپ نیز مانند بقیه میخواهند پول هنگفتی را از مردم امریکا و جهان چپاول کند.

اومانیته- شما در کتاب "فاجعه سرمایه داری" در داخل دستگاه دولتی دونالد ترامپ افراد سود جو وسرمایه داران بزرگ را شناسایی  وافشاء کردید.در کتاب "استراتژی  شوک" چه موضوعی را افشاء کردید؟

کلین: معاون رئیس جمهور فعلی "مایک پنس" نقش اصلی را در اجرای طرح بوش  پس از ویرانی  نئواورلئان در طوفان "کاترینا" در سال 2005  برعهده داشت.نمونه شرم آور از نژاد پرستی که من در کتاب "استراتژی شوک" توضیح داده ام. یعنی بسته شدن مدارس،اخراج معلمان، تخریب مسکن اجتماعی مردم و جابجايي مردم با زور اسلحه، شهروندان مجبور به ترک مسکن خود با اتوبوس شدند بدون امید به بازگشت. این مسائل انگیزه اصلی من برای نوشتن این کتاب بود.من آگاه هستم که افرادی مانند مایک پنس و استیو موشن (وزیر دارائی) که فارغ التحصیل گلدمن ساکس هستند در صورت وقوع بحران های بزرگ از هیچ جنایتی ابا ندارند. بطور مثال "استیو موشن" در سال 2009 شرکت "اندی مک" را که بعدا به نام  "وان ویست" نامیده شد خریداری کرد و شهروندان مقروض به بانکها را به ورشکستگی رساند و آواره کرد.دونالد ترامپ  خود اولین معامله بزرگ املاک و مستغلات خود را در پی ورشکستگی اقتصاد شهر نیویورک  در اواسط دهه 1970 انجام داد .

اومانیته- چگونه  دونالد ترامپ و سرمایداری در مقابل خطر تروریسم مقاومت میکند ؟

کلین: من دو سال پیش در زمان حملات تروریستی 13 نوامبر سال 2015 که منجر به اقدامات امنیتی و محدودیت های آزادی مدنی در کشور فرانسه شد در پاریس بودم.بدون تردید در صورت حملات مشابهی در خاک امریکا ترامپ سعی میکند سیاست بسیار خشن تری را اتخاذ کند. برای مقاومت در برابر این فاجعه ما باید فورا مخالفت ها را سازمان بدهیم.اگر بخواهیم با استراتژی شوک مبارزه کنیم باید یک طرح جامع  را جایگزین مبارزه و مقابله با  بحران بزرگ کنیم.

 

.https://www.humanite.fr/naomi-klein-trump-et-son-equipe-veulent-simplement-gagner-le-plus-dargent-possible-645344


 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 624  راه توده -  25 آبان ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت