راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه نماینده

کردستان سوریه

آینده سوریه

در پیوند است

با آینده کردها

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

 

درباره آینده سوریه، پس از غلبه بر داعش پیش بینی هائی می شود. از جمله از سوی مفسران سوری و کرد سوری. آنچه را می خوانید مصاحبه روزنامه اومانیته ارگان حزب کمونیست فرانسه با "خالد عیسی" نماینده منطقه کردستان  (روجاوا) سوریه در باره همین آینده است:

 

اومانیته: چه آینده ای در انتظار منطقه کردستان (روجاوا) پس از پایان شکست داعش در سوریه است؟

خالدعیسی: شکست داعش شکست نه فقط در دمشق بلکه در کل سرزمین سوریه خواهد بود. اما قطعا این گروه ها شیوه عملیات خود را تغییر می دهند و به گروههای کوچک مخفی تبدیل خواهند شد. مشکل این است که برای تغییر تفکر شهروندان در منطقه باید بسیار تلاش کرد .

اومانیته: چگونه مقامات منطقه روجاوا در مذاکراتی که بعد از پایان جنگ صورت خواهد گرفت موفق خواهند شد از منافع خود دفاع کنند؟

خالدعیسی: اگر قدرت های بزرگ تمایل به حل مشکل سوریه و بطور گسترده مشکلات خاورمیانه برای یافتن یک سیستم با استانداردهای جهانی برای دمکراسی  باشند، من معتقد هستم که مدیریت ما درمنطقه کردستان (روجاوا) نمونه مطلوبی  است و اثر بخشی و سودمندی خود را ثابت کرده است. ما موفق شدیم نظامی را که مشروعیتش بر اساس ملی گرایی و یا مذهب نیست در منطقه سازماندهی و رهبری کنیم. سیاست و پروژه های ما در سوریه و بویژه در منطقه خاورمیانه بر پایه دمکراسی است.

اومانیته: در آینده چه جایگاهی را روجاوا در سوریه خواهد داشت؟

خالد عیسی: ما یک سیستم فدرال جغرافیایی را سازماندهی کرده ایم و آن را به دولت آینده پیشنهاد  خواهیم کرد. یک سیستم فدرال به موسسات و نهادهای دولتی اجازه میدهد امکانات وسیع تری را برای منافع مقامات محلی و همچنین شهروندان تامین کند. به عنوان مثال سه منطقه فدرال در سوریه پیش بینی شده است که براساس مرزبندی های مذهبی و قومی گذشته اداره نمیشود، بلکه با معیارهای یک سیستم فدرال اداره خواهد شد.

اومانیته: برای دفاع از خود روی چه متحدانی حساب می کنید؟

خالد عیسی: منصفانه میگویم که اولین کشوری که از مقاومت ما در برابر تروریست های داعش در کوبانه حمایت کرد کشور فرانسه بود. سپس کشورهای دیگر نیز از ما حمایت کردند. درحال حاضر ائتلاف بین المللی از ما حمایت می کند. اکنون ما درحال مبارزه برای ریشه کن کردن داعش هستیم. از سوی دیگر، امیدوارم که این همکاری بین المللی از لحاظ سیاسی نیز از طرف قدرت های بین المللی دنبال شود. البته از برنامه ما از طرف ائتلاف بین المللی پشتیبانی می شود، نه تنها ائتلاف  نظامی علیه داعش بلکه فراتر از آن، برخورد با دیگر نیروهای افراطی مسلح تروریستی. روسیه هم مخالفتی جدی با برنامه های ما ندارد. امیدوارم که شورای امنیت سازمان ملل از برنامه ما برای یک سیستم فدرالیسم دمکراتیک در سوریه حمایت کند. 

اومانیته: آیا شما فکر می کنید که بشار اسد نقش مهمی در این فرایند دارد؟

خالد عیسی: در حال حاضر این موضوع به یک مسئله بین المللی  تبدیل شده است. ما با برخی از سیستم های سیاسی مخالف هستیم. سیستم هائی که با سیاست بشار اسد درتضاد نیست. ما با  نظامی که مبتنی به یک گروه قومی و یا ملی و یا مذهبی مدیریت شود مخالف هستیم و خواهان اصول  عادلانه برای اداره امور کشور می باشیم. به عنوان مثال ما معتقد به برابری  حقوق مردان و زنان هستیم. ما خواهان برنامه ای عادلانه برای همه شهروندان هستیم. ازشخص و یا گروهی که بخواهد قدرت را در اختیار خود بگیرد دفاع نمی کنیم. ما معتقدیم سیستمی که بر پایه ملی گرایی متمرکز باشد کارائی مطلوب را ندارد و بی معنی است .

اومانیته: پس از شکست داعش رویدادهای ماه های آینده برای مردم سوریه بسیار پر اهمیت است نظر شما در این باره چیست؟

خالد عیسی: شکست داعش در سوریه قطعی است و تلاش های دیپلماتیک برای حل مشکلات بعدی بسیار ضروری است. برای حل مشکلات نه خوش بینانه یا بدبینانه باید برخورد کرد. رویدادها را باید واقع بینانه مورد بررسی قرار داد. من فکر میکنم اگر قدرت های بزرگ تمایل به برقراری ثبات در خاورمیانه داشته باشند، مسائل و مشکلات پیش رو قابل حل است. ما امیدواریم که درآینده روابط دوستانه ای با کشورهای همسایه داشته باشیم، حتی با ترکیه که  سیاست بسیار تهاجمی علیه ما دارد. ما به معاهدات بین المللی، به مرزهای مشترک، به اتحاد مناطق سوریه، به وحدت ارضی سوریه احترام می گذاریم. ما طرفدار یک سیستم دمکراتیک فدرال برای سوریه هستیم!

 

https://www.humanite.fr/quelle-syrie-apres-daesh-643865

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudehhttps:/

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 620  راه توده -  27 مهر ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت