راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سهم و نقش

نیروهای القاعده

در جنگ یمن

ترجمه و تدوین: فروزنده فرزاد

 

 

ایالات متحده و عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۵ جنگی را با یمن آغاز کردند که هنوز ادامه دارد. از همان ابتدا عربستان نیروهای القاعده را برای مقابله با جنبش حوثی های یمن و متحدانش اجیر کرد و شرایط کماکان بر همین روال است. حمایت عربستان از القاعده در یمن در رسانه های غربی نه تنها کمترین بازتابی نداشته بلکه مطرح کردن آن بی درنگ برچسب «تئوری توطئه» می خورد. سرانجام اما این مساله تیتر یک خبر رسمی در خبرگزاری آسوشیتد پرس شد. این خبرگزاری چند روز پیش در گزارش خود نوشت که سعودی ها به کمک القاعده برخی مناطق را دراختیار گرفته بودند و حالا طی معامله ای پنهانی با عربستان از برخی مناطق یمن خارج می شوند و عربستان این را پیروزی های محور اعلام می کند. این باصطلاح پیروزیهای ائتلاف علیه القاعده با پرداخت پول به نیروهای القاعده در شهرهای کلیدی بدست آمده است اما نکته مهم اینست که این نیروها در موارد بسیاری اجازه یافته اند با سلاح و تجهیزات خود از شهرها بیرون بروند. همزمان، شمار بسیاری از آنها باردیگر و در منطقه دیگری به نیروهای القاعده می پیوندند. در ادامه گزارش آمده است که نیروهای آمریکایی از همه ی این انتقالات و تدارکات آگاه بوده و حتی با متوقف کردن حمله های پهبادی خود در آن مناطق شرایط خروج نیروهای القاعده و در اصل از یک منطقه به منطقه دیگر را فراهم میکرده اند.

از همان آغاز جنگ در یمن القاعده بسیاری از شهرها را با حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان اشغال کرد. هر زمان هم حضور القاعده در جاهایی پر رنگ میشد عربستان برای توازن نیروهای مزدور دیگری را به مناطق زیر سلطه ی القاعده میفرستاد و یا بطور مستقیم از القاعده میخواست زیر نام و با پرچم دیگری اعلام موجودیت کنند. گزارش آسوشیتدپرس می افزاید که ایالات متحده با متحدان عرب خود بویژه امارات متحده عربی در ظاهر برای نابودی شاخه های القاعده در شبه جزیره ی عربستان همکاری میکند ولی هدف اصلی آنها پیروزی در جنگ یمن در برابر حوثی ها و مقابله با ایران است و طبیعتا القاعده در جبهه ی عربستان و نیروهای ائتلاف و در نتیجه آمریکا قرار دارد.

با اینهمه، این گزارش در جزییاتی چند گمراه کننده است. جنگ یمن آنطور که گزارش از آن یاد میکند یک «جنگ داخلی» نیست بلکه جنگی است تمام عیار با مشارکت آمریکا، عربستان امارات متحده عربی و مزدورانی از چندین کشور مختلف بر ضد زیر ساخت ها و منابع مادی و انسانی یمن. حوثی های شیعه ی زیدی مورد حمایت ایران هستند اما تنها حمایتی لفظی و معنوی. موشکهایی را که حوثی ها علیه عربستان استفاده کرده اند از کره شمالی وارد کرده اند و نه ایران. حوثی ها و نمایندگان کره ی شمالی در سال ۲۰۱۶ در سوریه با هم دیدار کردند و طی آن بر سر دریافت تجهیزات گوناگون نظامی به توافق رسیدند.

بی گمان القاعده مستقیما در بی خانمانی و گرسنگی چند میلیون مردم یمن مسوول است. آمریکا هم از ۱۹۷۹ با القاعده چون فرزند عربستان همکاری و بده بستان دارد. از آنها در جنگ افغانستان علیه اتحاد شوروی بهره برد و سپس در چچن، بوسنی، سوریه، یمن و دیگر جاها. بنابراین پرسشی که مطرح میشود اینست که چرا هم اکنون این مساله به صورت یک خبر رسمی منتشر میشود. این موضوع سالهای سال رازی آشکار بوده است. بنابراین مطرح شدن آن احتمالا سود بیشتری برای قدرتهای بازیگر این جنگ دارد.

فرض های گوناگونی را میتوان مطرح کرد. مثلا آیا دلیل انتشار این خبر ناخرسندی کسانی در وزارت دفاع ایالات متحده از اتحاد آمریکا و عربستان و ادامه ی جنگ یمن است؟ وسیله ای است برای متوقف کردن حملات به حدیده؟ یا کاخ سفید از محمد بن سلمان ناخشنود است و این هشداری است به او؟

 

منبع مورد استفاده: وب سایت «موون آو آلاباما»

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 657  راه توده -  25 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت