راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترکیه

متحد امریکا

باقی خواهد ماند؟

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

بانک مرکزی ترکیه که نقش آتش نشانی را در اقتصاد آن کشور برعهده دارد، اقدامات خود را مبنی بر حمایت از ارزش لیره ترکیه و جلوگیری از سقوط بی وقفه آن در جنگ اقتصادی ترامپ با ترکیه اعلام کرد .

 ارزش لیره ترکیه از ابتدای سال جاری 40 درصد در برابر دلار امریکا نزول کرده است. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد کل نقدینگی مورد نیاز برای حمایت از بانکها و اطمینان مردم برای ثبات مالی کشور را فراهم میکند، یعنی  10 میلیارد پوند و 6 میلیارد دلار و 3 میلیارد طلا برای بخش  بانکی ترکیه در دسترس بانکها قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است که تنها طی یک روز (10 اوت) که در بازارهای مالی بنام "جمعه سیاه" معروف است، لیره ترکیه  16 در صد ارزش خود را نسبت به دلار از دست داد. این کاهش ارزش در زمانی رخ داد که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا مالیات بر واردات فولاد از ترکیه را 50 در صد و آلومینینم از این کشور را 20 درصد اعلام کرد.

دونالد ترامپ از آغاز ریاست جمهوری اش خواستار بازنگری روابط اقتصادی ایالات متحده با شرکای تجاری امریکا شد. او ابتدا افزایش مالیات محصولات وارداتی چین به ایالات متحده را به اجرا گذاشت اتحادیه اروپا را تهدید به افزایش مالیاتی کرد. ترامپ برای توجیه اقدامات مالیاتی به ترکیه می گوید: "در حال حاضر روابط ما با ترکیه مطلوب و مناسب نیست و احتمالا رو به بهبود نمی رود". هدف از این مجازات مالیاتی تسلیم و پیروی ترکیه در تمام زمینه ها از جمله امور مالی و سیاسی از امریکاست. رجب اردوغان در پاسخ به عملکرد دونالد ترامپ گفت: "ما دوباره با یک توطئه سیاسی پشت پرده روبرو هستیم و با کمک خداوند بر این توطئه غلبه خواهیم کرد" .

چند هفته است که واشنگتن خواستار باز گشت "آندرو برو سون" کشیش امریکائی متهم به جاسوسی و دست داشتن در کودتای نظامی دو سال پیش در ترکیه و تروریسم است. وی پس از یک سال و نیم زندان در اواخر ماه جولای در حصر خانگی بسر می برد. البته امریکا از تحولات جاری در ترکیه (نزدیکی به روسیه و چین و همکاری با ایران- م) ناراضی است، بویژه که ترکیه شریک نظامی امریکا در ناتو است و نقش ژئوپولیتیک پر اهمیتی دارد. از سوی دیگر آنکارا با کردهای سوریه که واشنگتن به بهانه مبارزه با داعش به آنها نزدیک شده می جنگند.

سیاست اردوغان با آنکه سیاستی مستقل تلقی میشود، اما تاکنون همواره از طرف غربیان دیکته شده است. اردوغان که بدلیل سرکوب های پس از کودتای نظامی دو سال پیش مورد انتقاد متحدان اروپائی خود و امریکاست اکنون سیاست نزدیکی به شرق را پیش گرفته است.

دیدار ماه آوریل وی با ولادیمیر پوتین و حسن روحانی روسای جمهور روسیه و ایران برای غرب نگران کننده است. اردوغان که نگران گسترش انزوای کنونی در سطح بین المللی است، اکنون روابط خود را با رقبای واشنگتن تقویت میکند. او پس از ترور نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا از وی حمایت کرد و گفت «بعضی ها درب ها را بر روی ما می ببندند اما دیگران درب ها را بر روی ما میگشایند». او سپس غرب را تهدید به تغییر سیاست و تجدید نظر در روابط دیپلماتیک و اتحاد سیاسی گذشته کرد. با این همه، ترکیه "همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نمی گذارد" و امکان مانور را برای خود محفوط نگاه میدارد. وزیر امورخارجه ترکیه گفت: "ما انتطار داریم ایالات متحده روابط سنتی و دوستانه خود را و همچنین حضور ترکیه در ناتو را حفظ کند "

.https://www.humanite.fr/guerre-commerciale-le-divorce-est-consomme-entre-les-etats-unis-et-la-turquie-659257

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 657  راه توده -  25 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت