راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ارمنستان در راه

تحولات مهم

گرد آوری و ترجمه

"آزاده اسفندیاری"

 

 

اعتراضات و جنبش های سراسری ارمنستان جهت تامین نیاز های اجتماعی و مبارزه با فساد و رشوه خواری، موجب شد یک جریان تحول خواه در کشور به وجود آید و سر انجام در ماه مه سال جاری، تشکلبلوک "گام من" به رهبری نیکول پاشینیان توانست جنبش مردمی را هدایت کند. ابتدا مجلس و رئیس جمهور در مقابل خواسته های جنبش اجتماعی مردم مقاومت کردند اما با ادامه جنبش اعتراض همگانی در کشور، مجلس مجبور شد حکم موقت نخست وزیری پاشینیان را صادر کند.

نیکول پاشینیان، خبرنگار سابق، در اولین بیانیه خود پس از دریافت حکم نخست وزیری، در زمینه داخلی اعلام کرد که یکی از اهداف ما تغییر نسل های سیاسی گذشته و آماده کردن شرایط برای ورود کادرهای جوان جهت مبارزه با فساد، باند بازی و رشوه خواری است. در زمینه سیاست خارجی، ادامه حضور کشور خود را در" اتحادیه اقتصادی ارو- آسیا "(1 ) و قطب بندی نظامی "سازمان پیمان امنیت جمعی" ( 2 ) اعلام می کنیم. پاشینیان الویت ارتباط با روسیه را مهم ترین سمتگیری سیاست خارجی ارمنستان قلمداد کرد.

در بخشی دیگر از بیانیه نیکول پاشینیان آمده است: نزدیکی ارمنستان با روسیه به معنی دوری جستن از اتحادیه اروپا و غرب نیست، آنچه برای ما اهمیت حیاتی دارد رفاه مردم و در نهایت، منافع ملی ارمنستان است.

نخست وزیر جدید، تنها رهبر عضو "سازمان پیمان امنیت جمعی" است که به عنوان تایید حضور نظامی روسیه در سوریه، چند اکیپ از پزشگان ارتش ارمنستان را برای یاری رساندن به مردم آسیب دیده  ناشی از جنگ های تروریستی، به سوریه اعزام کرد.

در اقدامی دیگر هماهنگ با تغییرات ساختار حکومتی، نخست وزیر تقاضای انتخابات زود رس پارلمانی را در دستور کار خود قرار داد.

 به همین مناسبت روز یکشنبه نهم دسامبر، انتخابات زود هنگام پارلمانی انجام شد و احزاب مختلف برای به دست آوردن 105 کرسی پارلمان این کشور وارد رقابت انتخاباتی شدند. در رقابتهای انتخاباتی، یازده حزب و بلوک شرکت کردند. طبق قانون اساسی این کشور، هر کدام از احزاب باید حد اقل پنج کرسی به دست بیاورند تا بتوانند به پارلمان راه یابند.

بنا بر گزارش خبرگزاری تاس، با پایان گرفتن رای گیری در روز یکشنبه، نتیجه آرا روز دوشنبه دهم دسامبراعلام شد و بلوک "گام من" به رهبری نیکول پاشینیان با به دست آوردن بیش از 70 در صد آرا بیشترین کرسی های پارلمان ارمنستان را به خود اختصاص داد. حزب "رفاه ارمنستان" 8.29 در صد آرا و حزب "ارمنستان درخشان" طرفدار غرب 6.53 در صد آرا را در اختیار گرفت. بدین ترتیب حزب "داشناک" 4.5 در صد و حزب "جمهوری خواه" به رهبری سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور سابق این کشور 4.22 در صد رای آوردند و چند حزب دیگر برای احراز کرسی در پارلمان ارمنستان رای کافی به دست نیاوردند.

پس از پایان انتخابات نیکول پاشینیان، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: "انتخابات به صورت روشن و شفاف انجام شد و روزهای طوفانی قبل و زمان انتخابات به پایان رسید. این پیروزی دستآورد نهایی انقلاب نیست بلکه آغازی است برای اهداف بلند مدت بعدی. هدف نهایی ما دستیابی به اقتصاد توانمند و رفاه اجتماعی است. با به دست آوردن اکثریت پارلمان توسط بلوک "گام من" ما حق انتخاب نخست وزیر و تدوین سیاست آینده کشور را به دست آوردیم" .

بر اساس قانون بالا ترین مرجع تصمیم گیری در ارمنستان جهت تعیین سیاست داخلی و خارجی کشور پارلمان است و نخست وزیر مجری مصوبات پارلمان می باشد.

از موارد عجیب انتخابات پارلمانی ارمنستان، موضع گیری حزب کمونیست بود که انتخابات را تحریم کرد و در رای گیری شرکت نکرد.

----

1-    "اتحادیه اقتصادی ارو- آسیا" مرکب است از روسیه، کازاخستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان.

2- "سازمان پیمان امنیت جمعی "شامل کشورهای تاجیکستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، ازبکستان و ارمنستان که ریاست آن دوره ای است و اکنون این ریاست به ارمنستان رسیده است.

یاد آوری می شود بنا بر دعوت ولادیمیر پوتین، روز ششم دسامبر، جلسه رهبران "اتحادیه اقتصادی ارو- آسیا" در شهر سن پترزبورگ تشکیل شد و هر کدام از رهبران کشورهای عضو نقطه نظرات سیاسی و اقتصادی خود را بیان کردند. نیکول پاشینیان، در سخنان خود بر تقویت رابطه سیاسی و اقتصادی ارمنستان با همه اعضا خصوصا روسیه، تاکید کرد وی همچنین توسعه ارتباط با کشور ایران را نیز ضروری دانست.

 

لینک سخنرانی  رهبران "اتحادیه اقتصادی ارو- آسیا" در سن پیترز بورگ:

https://russian.rt.com/business/article/580016-putin-zasedanie-evraziiskogo-ekonomicheskogo-soveta

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 672  راه توده -  22 آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت