راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترامپ از امریکا

بحران اقتصادی

صادر می کند!

"الناز گرجی"

 

اجلاس جی 20 در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین برگزار شد. در اجلاس جی 20  سران و رهبران 20 کشور حضور داشتند .( این اجلاس  از سال 2008 بطور منظم سالانه برای مقابله با اختلال های زاده شده از سقوط مالی) و نگرانی در مورد بسیاری از نشانه های بحران اقتصادی تشکیل می شود.

تنشهای نظامی عربستان سعودی و اوکرائین و تنش های اقتصادی و تجارتی میان چین و امریکا و نقش بریکس برای خدمات جهانی از جمله مسائل مورد بحث اجلاس اخیر بود.

نشانه های نگران کننده ای از کاهش رشد اقتصادی در کشورهای در حال ظهور دیده می شود.

در خود آرژانتین که میزبان اجلاس جی 20 بود رشد اقتصادی در سال 2018 معادل 2.6 درصد کاهش یافته است. صندوق بین المللی پول (اف ام ای ) رشد اقتصاد جهانی را با کاهش 3.7 درصد پیش بینی میکند. مدیر عامل صندوق بین المللی پول "کریستین لاگارد" در آستانه نشست بوینوس ایرس زنگ خطر را به صدا درآورد و گفت (داده های اقصادی اخیر نشان میدهد که سرعت رشد اقتصادی بیش از آنچه ما پیش بینی میکردیم کاهش می یابد. در امریکای لاتین علاوه بر آرژانتین کشورهایی مانند برزیل و ونزوئلا نیز گرفتار بحران اقتصادی اند و در شرایط سختی بسر می برند.

 همچنین اندونزی و ترکیه و افریقای جنوبی. حتی چین که در سطح ممتاز رشد اقتصادی قرار دارد بیش از 6 در صد در سال 2018 زیر فشار جنگ تجاری امریکا کاهش رشد اقتصادی داشته است.

حمله تجاری واشنگتن به پکن یکی از اهداف صندوق بین المللی پول است با این حال این مسئله دور از ذهن نیست که اصلاحات مالیاتی که مستاجر کاخ سفید یک سال پیش تصویب کرد اثرات مخرب بیشتری را به همراه آورد. تعرفه های جدید امریکائی مانند زالو ذخایر مالی کشورهای در حال ظهور را می بلعد. در نتیجه کشورهایی مانند برزیل، آرژانتین، ترکیه، افریقای جنوبی مجبورند نرخ بهره خود را افزایش بدهند و امیدوار باشند که سرمایه گذاران را می توانند از این طریق جلب کنند.

بانک مرکزی ترکیه  24 در صد و آرژانتین  60 در صد نرخ بهره خود را افزایش داده اند.

در برابر، بانک فدرال امریکا نرخ بهره را تقریبا به صفر رسانده است. کشورهای عضو بریکس ( برزیل و روسیه و هند و چین و افریقای جنوبی) بازیکنان اقتصادی هستند که بشدت در معاملات خود به دلار بدهکار شده اند مدیر صندوق بین المللی پول یادآوری می کند که در منطقه یورو نیز کاهش چشمگیری رشد اقتصادی مشاهده میشود. آلمان بین ماه های ژوئیه و اکتبر 0.2 درصد کاهش رشد اقتصادی داشته است. صادر کنندگانی که اغلب در ساخت ماشین آلات و کالاهای پرهزینه تخصص دارند مجبور هستند به دلیل کاهش سفارشات کشورهای در حال رشد تولیدات خود را کاهش دهند. بزودی این مسئله در اکثر کشورهای اروپایی دیده خواهد شد.

 

.https://www.humanite.fr/g20-le-trumpisme-menace-la-croissance-mondiale-664449

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 672  راه توده -  22 آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت