راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گریز ونزوئلا

از تله های امریکائی

یونگه ولت چاپ آلمان

ترجمه  - عسگر داوودی

 

 

دیدار «نیکلاس مادرو» رئیس جمهور ونزوئلا از روسیه و ترکیه در هفته های گذشته با نتایج امیدوار کننده ای همراه بوده است. به گزارش رسانه های خبری اروپا، مطابق مذاکرات انجام شده هر دو کشور روسیه و ترکیه آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در ونزوئلا اعلام کرده اند. طبق قرار داد منعقد شده در روسیه، این کشور مبلغ 6 میلیارد دلار (برابر 5.2 میلیارد یورو) در بخش نفت و استخراج طلا در ونزوئلا سرمایه گذاری می کند. همچنین قرارداد خرید 600 هزار تن نیز از طرف روسیه منعقد شده است. گزارش دیگری حاکی است که دیدار «مادرو» با «اردوغان» در ترکیه به انعقاد قرارداد فروش طلا از طرف ونزوئلا همراه بوده است. گزارش شده است که در 9 ماه سال جاری ترکیه از ونزوئلا به مبلغ 900 میلیون دلار طلا خریداری کرده است.

ششم ماه دسامبر سال 1998 سال سرنوشت سازی در تاریخ ونزوئلا و آمریکای لاتین بود، در این تاریخ، هوگو چاوز به عنوان رئیس جمهور کشور انتخاب شد. این انتخاب در قاره ای که مرکز دیکتاتورهای نظامی دست نشانده امپریالیسم است یک اتفاق فرخنده محسوب می شود. «چاوز» در آغاز ماه های ریاست جمهوری اش در مصاحبه ای «راه سوم» را به عنوان خط مشی سیاسی خود اعلام کرد. در آن تاریخ او معتقد بود که فقط کافی است تا قانون اساسی ونزوئلا تغییر کند. اما پس از درگیر شدن با مسائل جامعه و کشور متوجه شد که برای خروج از بحران وضعیت به مراتب پیچیده تر از آن است که او فکر می کرده و لازم است تا ساختار های کهنه سیاسی ـ اجتماعی دگرگون و از نو بنا شوند. او در سال 2005 موضوع «دور زدن و غلبه بر سرمایه داری» و بنای جامعه «سوسیالیستی» را مطرح کرد و در سال 2010 خود را «مارکسیست» خواند.

بیلان کاری چاوز از«انقلاب بولیواری» تا زمان در گذشتش در تاریخ پنجم ماه مارس 2013 ، قابل تقدیر است. ونزوئلا بعد از کوبا دومین کشور آمریکای لاتین است که بنا به اعلام بخش فرهنگی سازمان ملل « یونسکو» خود را از بیسوادی رهانید. با کمک کوبا مسئولین ونزوئلا به رهبری چاوز توانستند بخش قاطع کشور را به پوشش درمانی و بهداشتی مجهز کنند. پزشکان کوبائی همچنان در ونزوئلا به خدمت مشغولند. برنامه های اجتماعی زیادی با امکان فروش نفت در کشور به اجرا گذاشته شد و کشور در منطقه و در سطح بین الملل به صف کشور های متحد غیروابسته به امپریالسم پیوست.

ونزوئلا نتوانسته است به طور ریشه ای تغییرات ساختاری مورد هدف را اتجام دهد. کشور مثل سابق هنوز در چنبره بوروکراسی و فساد اداری گرفتار است. از همه مهمتر اینکه با وجود دولتی کردن ساختارهای اصلی کشور، انقلاب مورد نظر «چاوز» نتوانسته است از نظر اقتصادی موفق باشد. دلیل اصلی مشکلات اقتصادی ونزوئلا افت شدید قیمت نفت در سطح بین الملی و توطئه های امریکاست. «نیکولاس مادرو» ادامه دهنده برنامه های چاوز به عنوان رئیس دولت نه فقط با کسر بودجه هنگفتی مواجه است بلکه در عین حال تحت ظالمانه ترین نوع تحریم سیاسی ـ اقتصادی امریکا است. آمریکا کشور افریقای جنوبی و اتحادیه اروپا را نیز مجبور به تحمیل تحریم به ونزوئلا کرده است. با وجود تمام گرفتاری های موجود برای دولت و ملت ونزوئلا، مردم این کشور تاکنون همچنان به آرمان های «هوگو چاوز» وفادار مانده اند.«چاوز» با اعلام «انقلاب بولیواری» نشان داد که در قرن بیست و یکم هم امکان این وجود دارد که «دنیای دیگری» ساخت.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 672  راه توده -  22 آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت