راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ یمن

به مرز و جبهه

گفتگو رسیده!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

مذاکرات میان حوثی ها و نیروهای وفادار به دولت یمن با حمایت سازمان ملل متحد در روز پنج شنبه در استکهلم آغاز شد. در ابتدا بازگشائی فرودگاه صنعا، آتش بس و راهروها برای ارسال کمک های بشر دوستانه طرفین در گیر در اجلاس استکهلم  مورد بررسی قرار گرفت.

علی الحوثی رهبر جبهه حوثی اولین کسی بود که در این جلسه شمشیر خود را از غلاف  بیرون کشید و گفت: «اگرتصمیم جدی برای بازگشائی فرودگاه پایتخت برای مردم  یمن وجود نداشته باشد  از شورای سیاسی و دولت (جنبش شورشیان حوثی ) خواهم خواست تا فرودگاه را در هر زمانی  (حتی برای نیروها و مقامات سازمان ملل متحد) ببندند.» در پاسخ، دولت منصور هادی خواستار خروج کامل شورشیان از بندر الحدیده در غرب کشور شد. دست یافتن به قعطنامه ای که برای طرفین درگیر در جنگ یمن قابل قبول باشد دشوار است.

پا فشاری طرفین بر مواضع خود، دشواری هایی را به همراه دارد، به خصوص که  بازیکنان بزرگ خارجی در جنگی که از سال 2014 بیش از ده هزار کشته،2 میلیون آواره و قحطی برای 12 میلیون از جمعیت 28 میلیونی یمن به همراه آورده به مذاکره دعوت نشده اند. نه عربستان سعودی و امارات متحده عربی حامیان نظامی دولت یمن و نه ایران که متحد قدرتمند شبه نظامیان حوثی شیعه است.  غیر از وفاداران به دولت یمن و جبهه حوثی ها مارتین گریفیتس واسطه سازمان ملل در این جلسه حضور داشت. فرستاده سازمان ملل از طرح صلح خود که آن را طرحی واقع بینانه اما بلند پروازانه میدانند دفاع کرد. نکات برجسته ای که در این جلسه درباره آن بحث شد شامل بازگشائی فرودگاه بین المللی صنعا بود که بمدت سه سال است که بسته است. از موارد دیگر مورد بحث سرشماری مناطق مین گذاری شده و آتش بس و ایجاد راهروهایی برای ارسال کمکهای بشر دوستانه بود.

در حقیقت قطعنامه 2216 سازمان ملل در سال 2015 بار دیگر در این اجلاس پیشنهاد شد. قطعنامه ای که برای حوثی ها محدودیت هایی را در نظر دارد گرچه آن را یک راه حل کوتاه مدت اعلام کرده اند.

چالش بعدی توان سازمان ملل متحد، برای کنار هم نشاندن رژیم یمن و همچنین ائتلاف عربستان سعودی به رهبری ریاض است تا با شریک آینده خود "حوثی ها" که اکنون در صحنه سیاسی از قدرت برخوردارند گفتگو کنند. 

قبلا دولت منصور هادی به حوثی ها گفته بود که اجازه خواهد داد آنها تا حدودی در آینده کشور شرکت کنند. به هر حال هر توافقی که نتیجه گفتگوها باشد باید ابتدا مشروعیت هر دو دولت حاضر در یمن را تائید کند. در حال حاضر مهمترین پیشنهادی که سازمان ملل متحد به حوثی ها ارائه کرده متقاعد ساختن آنها برای تخلیه شهر بندری الحدیده است که 80 در صد از کل واردات و کمک های غذایی از این بندر به یمن ارسال میشود و تحت کنترل حوثی ها میباشد. منطقه ای که جنگ بین دولت و حوثی ها همچنان در آنجا متمرکز است. سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده که این بندر به نوعی به یکی از نهادهای سازمان ملل متحد واگذار شود، اما عربستان با این پیشنهاد موافق نیست زیرا آن را درجهت تضعیف موقعیت خود میداند.

حال باید منتظر نتیجه کنفرانس استکهلم در عمل بود. پیشتر مذاکرات ژنو در ماه سپتامبر و مذاکرات کویت  در سال 2016 بعد از 108 روز گفتگو با شکست روبرو شد.

.https://www.humanite.fr/golfe-arabo-persique-amorce-de-negociations-entre-yemenites-664789

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 672  راه توده -  22 آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت