راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

افشای فساد

و اختلاس مخالفان

دولت یونان

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

با فاش شدن رسوائی مالی شرکت "نووارتیس"، الکسی سیپراس نخست وزیر یونان ضد حمله خود را علیه مخالفان دولت آغاز کرد.

حزب دمکراسی نو (ان .دی) به رهبری (کیریاکوس میتسوتاکیس) تصمیم داشت و دارد الکسی سیپرایس را که اکنون دولتش با تحریم های بین المللی و جریمه های مالی تنظیم شده  توسط طلبکاران یونان تضعیف شده ببلعد. میتسوتکیس قصد دارد با تبلیغات وسیع و با کمک شرکا (بانک مرکزی و صندوق بین المللی پول) در جریان انتخابات که در یونان برگزار خواهد شد قدرت را در یونان بدست گیرد. اما پس از افشای چندین پرونده فساد مالی - از جمله شرکت های بزرگ آلمانی مانند  زیمنس، راین متال، دیملر و یورو کوپتر در آن نقش داشتند- وضع سیاسی جدیدی در یونان حاکم شده است که طرح ها و آرزوهای  میتسوتاکیس را مختل کرده است.

پرونده های رشوه خواری رهبران گذشته که مدت چند روز است در مطبوعات یونان منتشر میشود توسط نخست وزیر به پارلمان یونان ارائه شد تا مورد بررسی قرار گیرد.  برخی از مقامات در مورد  منبع و مبانی آنها که بویژه از طرف دستگاه قضائی امریکا و سازمان (اف بی اسی) در مورد گروه های چند ملیتی بویژه شرکت دارو سازی (نووارتیس) مظنون به ایجاد یک سیستم عظیم فساد مالی است تردید دارند. این شرکت برای منافع خود از محافظه کارترین مقامات حزب سوسیالیست های  "پاسک" و حزب "دمکرات نو" که تا سال 2015 در قدرت بودند حمایت کرد. نخست وزیر سابق راستگرا آنتونیوس ساماراس و رئیس بانک مرکزی یانیس استونوراس وزیرسابق که مسئول کمیسیون اروپا بود دیمتری آرامبو لوس و دوازده تن از مقامات دولت گذشته  مبلغ 50 میلیون یورو را در مدت کوتاهی به جیب زدند. هزینه این رشوه خواری برای دولت معادل 3 میلیارد یورو می باشد  .

 وکلای سه شخصیت از مقامات ارشد یک شرکت سوئیسی که هویت آنها از طرف مقامات محفوظ است، بخش کوچکی از این پرونده را تاکنون این چنین توضیح دادند "یک ماشین لیموزین از مقامات شرکت نووارس با چمدان مملو از دلار به محل سکونت نخست وزیر سابق ساماراس می آید و رئیس بانک مرکزی و همسرش گزارش های جعلی را برای خرید دارو از این شرکت تهیه می کنند. وزیر بهداشت سابق که هم جرم این پرونده است سفارش بیش از حد واکسن آنفولانزای خوکی را به شرکت دارو سازی نووارس میدهد و فساد و رشوه ادامه می یابد.

با توجه به تحقیقات کنونی معاون پیشین بخش شرکت نووارتس در یونان و رئیس سابق این شرکت غول آسای داروسازی از افراد کلیدی سیستم رشوه خواری و فساد مالی این پرونده است. این فرد با همکاری سرپرست سابق بیمه های درمانی یونان یک سیستم فاکتورهای جعلی و تقلب در مقیاس وسیع را که منجر به انفجار قیمت داروها و حتی کمبود داروها در یونان شد برنامه ریزی و به اجرا گذاشتند. حجم سفارشات دارو بسیار بزرگ است اما هرگز این داروها به بیمارستانها و یا یک سیستم بهداشتی نرسید. به این ترتیب، بر اساس نظرسنجی های فعلی در یونان در آستانه بحران مالی و ریاضت اقتصادی سال 2010 معادل جمعیت اسپانیا دارو خریداری شد در حالی که جمعیت یونان تقریبا یک چهارم جمعیت اسپانیا است. همه رهبرانی که در پرونده شرکت نووراتس نقش داشته اند نگران آینده خود هستند. آنها این اتهامات را رد میکنند و الکسی سیبراس را متهم به تلاش برای اجرای یک عملیات سیاسی بر علیه آنها می کنند. الکسی سیپراس در تلاش است که نقش این رهبران رشوه خوار را با شرکتهای چند ملیتی برای مردم افشاء کند. او میگوید این رهبران با تقلب و چپاول پول عمومی، کشور را غارت کردند و ما را در یک ریاضت اقتصادی غرق کردند. ضررهای دولت بین سال های 2000 تا 2010 در بخش دارو بیش از 23 میلیارد یورو تخمین زده میشود. اگر این 23 میلیارد یورو در بخش عمومی، اجتماعی باقی میماند دولت میتوانست پس از سال 2010 از دام های مالی بانک مرکزی و صندوق بین المللی پول عبور کند!

 

https://humanite.fr/grece-avec-le-scandale-novartis-tsipras-contre-attaque-650499

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 637  راه توده - سوم اسفند ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت