راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آفریقائی ها

آغوش برای

چین باز کرده اند!

خبر گزاری روسیه امروز

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

 

جمهوری خلق چین قصد دارد در سال 2018 روابط اقتصادی خود را با کشور های آفریقایی بیش از پیش گسترش دهد. طی 20 سال گذشته چین توانسته است به شریک تجاری و مالی تعداد بیشتری از کشورهای آفریقایی تبدیل شود.

 کارشناسان سیاسی بر این نظر هستند که جمهوری خلق چین به دلیل بروز خشونت ها و تشدید تنش های ژئو پلیتیک، در خاورمیانه از سرمایه گذاری در این منطقه ناکام ماند. به همین مناسبت رهبران این کشور به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی روی آوردند.

بان ئی، وزیر امور خارجه چین طی اطلاعیه ای اعلام کرد که کشور چین در اجرای برنامه های صنعتی، اقتصادی و مالی، با تعداد بیشتری از کشورهای آفریقایی در سال 2018 برنامه ریزی کرده است.

جمهوری خلق چین در کمتر از20 سال تبدیل به بزرگترین شریک اقتصادی قاره آفریقا شد. تنها در سال 2016 گردش مالی بین چین و کشورهای آفریقایی به 190 میلیارد دلار رسید.

الکسی ماسلوف، رئیس دانشکده اقتصاد شرق روسیه در گفتگو با خبرگزاری "روسیه امروز" گفت: "جمهوری خلق چین تا سال 2010 به برخی از کشورهای توسعه نیافته در جنوب آفریقا کمک مالی کرده است. از جمله آفریقای جنوبی بعد از حکومت آپارتاید، موزامبیک و سنگال. در شرایط فعلی، حدود 90 در صد داد و ستد اقتصادی و مالی کشور های نامبرده با چین انجام می شود".

در ادامه، کارشناس اقتصادی روس می گوید، چین قبل از گسترش روابط اقتصادی و مالی خود با کشورهای آفریقایی، در سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه سرمایه گذاری های وسیعی انجام داده بود اما با شروع "بهار عربی" و آغاز درگیری های خشونت آمیز در سوریه، چینی ها توجه خود را به سمت قاره آفریقا معطوف داشتند.

جمهوری خلق چین، از سال 2010 امکانات تحصیل و تامین مالی برای دانشجویان آفریقایی در رشته های مهندسی و دیگر رشته های تخصصی را در کشور خود فراهم کرده است و این دانشجویان را در رشته های علمی، دانش و فن آوری ارتقا داده است. در عین حال توانسته است 160 هزار کارگر ماهر و صاحب تخصص این کشور ها را آموزش دهد.

با پیوستن آفریقای جنوبی به گروه کشورهای "بریکس" ( کشورهای چین، روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی و هند) این کشور به یکی از مهم ترین شرکای اقتصادی و مالی جمهوری خلق چین تبدیل شد. به دنبال آن چین با بستن قراردادهایی جهت زیر ساخت های اساسی با کشور تانزانیا، کنیا و اتیوپی دست همکاری داد. اخیرا نیز سفیر چین در بریتانیا اعلام کرده است، چین تا به حال در کشورهای یاد شده، 5 هزار کیلو متر جاده راه آهن و اسفالته، 200 مدرسه و 100 بیمارستان ساخته است.

ویتالی مولینتسوف، رئیس بخش روابط اقتصادی جهانی در امور آفریقا، در دانشگاه دولتی مسکو در گفتگو با خبر گزاری روسیه امروز گفت: "در آفریقا بیش از یک میلیون نفر کارگر چینی مشغول به کار هستند. چرا که شرکت های چینی نیروی کار و متخصصین خودی را به کارگران آفریقایی ترجیح می دهند".

کارشناسان تحقیقاتی روسیه امروز بر این نظر هستند که شرکت ها و متخصصین چینی در کشورهای آفریقایی در معادن سنگ آلومینیوم و کشف و استخراج نفت، توسعه صنعت و حمل و نقل زمینی و هوایی، مشغول به فعالیت هستند.

بر اساس گزارش کارشناسان در حال حاضر 10 هزار شرکت چینی در آفریقا فعالیت دارند.

جمهوری خلق چین تا سال 2017 در زمینه های گوناگون در آفریقا سرمایه گذاری می کرد اما از آن به بعد، بر اساس قوانین جدید این کشور، تنها سرمایه گذاری در زمینه زیر ساخت ها و انرژی مجاز هستند و هر گونه سرمایه گذاری در کار های غیر تولیدی را ممنوع کرده است.

چین برای دریافت وام های خود از کشورهای آفریقایی شرایط سهلی را گذاشته است. سوبسید یا چشم پوشی بخشی از وام ها به برخی از کشور ها از طرف چین امر پذیرفته ای هستند. سال های گذشته در مواردی تا 50 در صد وام ها بخشیده شده اند و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که سرمایه گذاری های امروزی این کشور طی دهه های آینده باز پس داده شود. آنچه برای جمهوری خلق چین حائز اهمیت ویژه است داشتن رابطه مالی، اقتصادی و سیاسی طولانی مدت با کشورهای آفریقایی است!

 

https://russian.rt.com/business/article/468291-kitai-afrika-investicii

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 632  راه توده -  28 دیماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت