راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شورش در تونس

به سبک

شورش در ایران

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

 

یک هفته پس از تظاهرات مردم تونس علیه هزینه های سنگین زندگی و اقدامات ریاضتی دولت که تحت نظارت صندوق بین المللی پول به مردم تونس تحمیل شده مردم این کشور هفتمین سالگرد سقوط بن علی را در تونس جشن گرفتند. خیابان "بورگویبا" را مردم با پرچم تزئین کردند. شاعران در گوشه ای اشعار خود را برای مردم می خواندند و نوازندگان  با موسیقی خود شادی را در دلها زنده می کردند.

7 سال پیش در همین مکان جنبش قدرتمند مردمی با شعار عدالت اجتماعی و آزادی های اجتماعی علیه دیکتاتور زین العابدین بن علی به میدان آمد و او را سرنگون کرد. اما در هفتمین سالگرد سقوط بن علی مردم نه تنها برای جشن سقوط بن علی بلکه برای تکرار شعار آزادی و عدالت اجتماعی به خیابان آمدند.

جمعیت وسیعی مقابل ستاد کنفدراسیون اتحادیه های کارگران (او ژ ت ت ) در میدان "محمد علی حامی" که مرکز انقلاب سال 2010-2011 است تجمع کردند. یکی از سخگویان کارگران گفت: "هفت سال است که از انقلاب می گذرد و بی عدالتی در کشور ادامه دارد. مردم دیگر تحمل این همه بی عدالتی  و فقر را ندارند. حتی آزادیهایی که مردم بدست آوردند برباد رفت و هر سال ما به همین مناسبت تظاهرات می کنیم اما چیزی تغییر نمیکند).

هفته سالگرد انقلاب شهرهای بزرگ تونس صحنه تظاهرات بزرگ علیه هزینه های سنگین زندگی و اقدامات ریاضتی دولت "یوسف شاهد" نخست وزیر بود. دولت برای تامین بودجه سال 2018  یک در صد مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داد و قیمت سوخت، گاز، برق، تلفن همراه و اینترنت را اعلام کرد. پس از اعلام این خبر (افزایش قیمت ها) شب هنگام مردم به خیابانها هجوم آوردند و در گیری بین معترضان و نیروهای پلیس شروع شد. حزب النهضه (اسلامگرای میانه رو ) که در دولت شرکت دارد  سریعا تظاهرات را محکوم کرد و احزاب آنارشیستی چپ را مسئول هرج ومرج و تحریک مردم در تظاهرات اعلام کرد. این نمونه ای از روش تشکیلات اسلامی برای سرکوب جنبش اعتراضی است که البته تاثیری بر ادامه اعتراض های مردم ندارد.

دلیل نارضایتی مردم واقعی و قابل لمس است. در سال 2017 رصد خانه اجتماعی بیش از ده هزار  اعتراض اجتماعی را یعنی تقریبا 50 در صد بیشتر از سال 2015 را ثبت کرد. در سال 2011 بیشتر مناطق حاشیه نشین در داخل کشورعلیه سیاست های دولت و بیکاری و بی عدالتی اجتماعی تظاهرات کردند. امروز مردم همچنان با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می کنند. رئیس انجمن اقتصادی - اجتماعی تونس میگوید "انتخابات آزاد داریم، آزادی مطبوعات وجود دارد، اما همه اینها بسیار مبهم است. انتقال روند دمکراتیک با بن بست مواجه است. هیچ حمایت اقتصادی برای اکثریت تونسی ها وجود ندارد. تضاد اجتماعی همچنان ادامه دارد و افزایش مییابد. "برخی از مردم معتقدند که این دولت کور و کر است و کارائی ندارد. فقط راه خشونت و زور را میشنود." پس از اعتراضات دولت اعلام کرد که حداقل دستمزدها و حقوق بازنشستگی افراد فقیر و کمک های مالی به محرومان جامعه را30 در صد افزایش میدهد. این روشی برای انحراف اجتماعی است. مردم به این سخاوت دولتی می خندند. با افزایش قیمت ها مواد غذایی و استهلاک دیناراین افزایش (سی دینار) حساس نیست و دردی را درمان نمی کند. در تونس رهبران تماشاگران اعتراضات ترجیح میدهند از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اطاعت کنند تا از خواست های مردم. دولت وحدت ملی تونس به مشکلات اساسی مردم مانند کار و توزیع عادلانه ثروت توجهی ندارد.

از زمان سقوط دیکتاتور، شاید مردم به آزادی و دمکراسی در سطح اجتماعی دست یافتند، اما تضاد اجتماعی همچنان پایدار است و چیزی تغییر نکرده است. وام های بی رویه دولت از صندق بین المللی پول موجب تضعیف اقتصاد کشور شده است. تونس با حداقل دستمزد 120 یورو در ماه در مقام 102 کشورهای جهان قرار دارد. در چنین کشوری چگونه میتوان انتظار داشت که مردم در برابر مشکلات زندگی موفق شوند و قادر به پرداخت هزینه های سنگین زندگی خود شوند؟

صندوق بین المللی پول حقوق و دستمزدها را به دولت دیکته میکند و اکنون خطرات خصوصی سازی شرکت های دولتی واقعی و خطر بزرگی برای اقتصاد تونس است. نورالدین طببوبی دبیر کل اتحادیه کارگران (او ژ ت ت ) معتقد است که با مدرنیزه کردن صنایع بهبود، رشد تولید و ایجاد اشتغال امکان پذیر است. وی به دولت پیشنهاد کرد که در مواجهه با موارد اضطراری اجتماعی دولت از صندوق  کمک های مالی به مردم و بویژه طبقه کارگر کمک کند و همچنین دولت باید اقتصاد بی رویه غیر رسمی (54 درصد اقتصاد کشور) که معامله گران بزرگ در اختیار دارند را کنترل کند و از فرار پرداخت مالیات ها جلوگیری کند.  

در تونس فساد ومعافیت از مجازات رشد کرد وملکه شد دولت حتی یک انگشت خود را حرکت نمیدهد.  بازماندگان رژیم سابق بن علی که در دولت و در کنار اسلامگرایان حضور دارند. مردم  چه انتظاری از چنین دولت وحدت ملی می توانند داشته باشند؟ شکاف بین مردم و دولت بسیارعمیق است. بی اعتباری دولت مردم را به ناامیدی و شورش کشانده است. مردم با فریاد به دولت پاسخ میدهند و در انتظار عدالت اجتماعی هستند!

 . https://humanite.fr/tunisie-la-question-sociale-dangereuse-

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 632  راه توده -  28 دیماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت