راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازی ایران

با برگ طالبان

در افغانستان

ایگور سوبوتین

ترجمه از: کیوان خسروی

منبع: پورتال روسی سایت خبری افغانستان

 

 

بااعلام خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای که  در سال 2015 بین ایران و شش میانجی گر بین المللی (روسیه، چین،آمریکا،بریتانیا،فرانسه،آلمان) امضاء شد، رئیس جمهور ترامپ رویکرد دیگری را نسبت به ارزیابی فعالیتهای تهران نشان داد. از جمله دعاوی و شکایت  ایراد شده توسط رئیس کاخ سفید، نه تنها "طراحی و توسعه" برنامه هسته ای ایران، بلکه "حمایت و تامین مالی" گروه های تروریستی بود. درمیان این گروه ها «طالبان» نیز بود. کارشناسان معتقدند که ایران فرصت و امکانی برای پاسخ نامتقارن ایالات متحده آمریکا در افعانستان خواهد بود. با این حال چه کسی از این مسئله بهره خواهد برد؟

رهبر آمریکا در سخنرانی برنامه ریزی شده در مورد توافق هسته ای ایران گفت که "رژیم ایران- دولت حامی تروریسم است. ایران مشغول صادرات موشکهای خطرناک (پیش از هرچیز، شایعات مربوط به تحویل موشک به یمن در نظر است - سایت خبری افعانستان.پورتال روسی) و مناقشات در خاورمیانه را جایگزین می کند و  ازواسطه های  تروریست خود – گروه هایی مانند "حزب الله"، حماس،"طالبان"، و همچنین"القاعده "حمایت می کند" (که در روسیه ممنوع هستند- پورتال روسی سایت خبری افغانستان).

ترامپ فرصت را از دست نداده یاد آوری کرد که بودجه نظامی جمهوری اسلامی پس از امضای توافقنامه برجام که ایران را از امکان بهره برداری از سلاح هسته ای محروم می کرد، تقریبا تا 40 درصد افزایش یافته است.انعقاد توافق نامه را رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا امتیاز و زیاده روی نامید که ایران به نظر وی، برای افزایش توانایی‌های نظامی خود و تشدید کمک به نیروهای مختلف در خاورمیانه و چنانکه از سخنان او بر می آید، در آسیای مرکزی از آن بهره برد. هم زمان با اظهارات رهبر آمریکا سرویس مطبوعاتی کاخ سفید فهرست مطالبات رسمی ای که ایالات متحده آمریکا برای ایران ارائه می کند منتشر کرد. واشنگتن می خواهد که جمهوری اسلامی نه تنها برنامه های مطرح شده در زمینه تولید سلاح های کشتار جمعی را فراموش کند، بلکه از تهیه موشکهای بالیستیک قاره پیما دست بر دارد، حملات هکرها را متوقف، از ایجاد موانع برای کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس خودداری و از تهدید اسرائیل پرهیز کند.

از دیگر موارد اینکه، از تهران می خواهد از حمایت طالبان دست بر دارد. بیاد بیاوریم که حمایت از طالبان افغانستان از دلایل بسیاری بود که وزارت خزانه داری آمریکا بطور رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را درشمار سازمانهای تروریستی قید کرد.کارکنان پیشین دولت ایالات متحده هشدار می دهند که خروج خودسرانه طرف آمریکایی از برجام می تواند به پاسخ تند ایران در کشورهای مختلف- بویژه  در محل پایگاه های نیروی هوایی آمریکایی منجر شود.

"کلی مگسن" مدیر پیشین در امور ایران در شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در توئیتر خود نوشت "من بی نهایت امیدوارم که شورای امنیت ملی تحت رهبری ترامپ طرحی در سطح دولت دارد ، تا  با سطح بالای بالقوه در منطقه کار کند ". با این نظر ملیسا دالتون کارمند پیشین پنتاگون هم عقیده است." او به نشریه ال مانیتور اظهار داشت: "هنگامیکه ایرانی‌ها احساس خطر کنند، آنها اول حمله خواهند کرد". روابط بین ایران و طالبان بقدر کافی جنبه بحث برانگیزی، بنا به دلایل مذهبی دارد. لیکن علی رغم تلاشهای فعال جمهوری اسلامی بطور علنی برای مشارکت در سطوح مختلف در زمینه حل و فصل بحران افغانستان، کاملا واضح است که حفظ طالبان در افغانستان به منافع رهبری ایران پاسخ می دهد. درباره این امر بویژه در موسسه خاورمیانه واشنگتن صحبت می شود. به نظر محققان این امر دو دلیل دارد.

اولا- تهران بیم دارد که افغانستان سرپل و میدان عملیات استراتژیکی بشود که از طریق آن نیروهای آمریکایی بتوانند به ایران حمله کنند. دلیل دوم در این است که طالب‌ها، دسته بندی ای هستند که بطور عمده با "داعش" متضاد استو ایران می خواهد با تقویت طالبان مانع تاسیس خلافت اسلامی داعش در افغانستان شود. در این رابطه کارشناسان آمریکایی می گویند که پشتیبانی محدودی که ایران به نظر می رسد میتواند به طالبان ارائه کند، کاملا منطقی است. بصورت کارشناسانه گزینه کمک محدود ایران به طالبان رد نمی شود. کریل سمنوف رئیس مرکز مطالعات اسلامی موسسه توسعه نوآوری در گفتگو با پورتال روسی سایت خبری "افغانستان" اذعان داشت:آری،  مسئله رابطه تهران و طالبان  بطور دوره‌ای افزایش می یابد و به احتمال قوی، این روابط حقیقتا وجود دارند، اما "عمق" آن نامعلوم است. البته ایران میتواند سعی کند با کارت"طالبان"بازی کند و آ نرا برای نمونه با کمکهای نظامی شدت بخشید.

ایران میتواند به سروسامان دادن و ایجاد رابطه بین شیعه‌های هزاره و طالبان، به برتری دومی مساعدت کند. چند سال پیش گزارشهایی از چنین هماهنگی های وجود داشتند.اما باز مشکل میتوان گفت که تهران از طالبان بطور آشکار پشتیبانی می کند، زیرا ایران شیعه‌ و طالب ها سنی‌اند.

 

تحلیلگران همچنین اذعان دارند که ایران اهرم های نفوذ خود در افغانستان را دارد، اما آنها امکان مزایای استفاده از این ابزارها را در معرض تردید قرار می دهند. رافائل ساتاروف سیاست شناس، کارشناس پروژه‌های تحلیلی «بیلیگ براینز» در گفتگو با پورتال روسی سایت خبری افغانستان گفت: "بی شک، ایران می تواند در افغانستان از برخی عوامل بی ثبات کننده استفاده کند. - اما لازم به ذکر است که این امر برای خود ایران ضروری نیست، چون که ایران نفوذ خود در مناطق مرزی- برای نمونه در هرات را تقویت می‌کند.بعلاوه ایران روابط خود با مقامات مرکزی افغانستان را تقویت می‌کند و در طرح قومی- مذهبی خود از هزاره ها، که به مردم ایران در زمینه مذهب نزدیک هستند حمایت می کند. همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از پناهندگان ایران نیز از افغانستان هستند. بی ثباتی افغانستان به این معنی است که هجوم پناهندگان افزایش می یابد. رهبری ایران میتواند متفاوت برخورد کند،اما با جنون عملیات انتحاری بعدی چه می تواند بکند؟ من اعتقاد ندارم که ایران میتواند بطور نامتقارن عمل کند و به آمریکا در افغانستان "ضربه بزند.

 

http://www.warandpeace.ru/ru/commentaries/view/130369/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 645  راه توده -  26 اردیبهشت ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت