راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قبول دولت فلسطین

پشت طرح

پایتخت شدن اورشلیم

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

 

 

نتانیاهو و دونالد ترامپ را شاید بتوان زوجی دوزخی نامید که خاور میانه را تهدید میکنند اما با این پیوند، برای نتانیاهو واشنگتن امن تر از تل آویو خواهد شد. این به دلیل حملات تروریستی و یا شورش فلسطینی نیست، بلکه به دلیل پشتکار پلیس قضائی اسرائیل است که نتانیاهو را باتهام مشارکت در پرونده های متعدد فساد مالی متهم میکند. بنابراین، نخست وزیر در کاخ سفید آسوده تر است. وی برای اولین بار بعد از تصمیم ترامپ (شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل) به واشنگتن دعوت شد و مورد استقبال قرار گرفت .

روابط دو کشور هرگز تا این حد مطلوب و صمیمانه نبوده است. رئیس جمهور امریکا قبل از نشست خود با نتانیاهو گفت که روابط دو کشور هیچگاه به این اندازه مطلوب و صمیمانه نبوده است. ما خیلی آماده امضای توافقنامه های تجاری هستیم و در سطح نظامی مبارزه علیه تروریسم و همه خطرات دیگر که منطقه را تهدید میکند باهم توافق داریم و همکاری خواهیم کرد. وی افزود  که در مراسمی که در ماه مه برای افتتاح  سفارت امریکا در اورشلیم برگزار خواهد شد شرکت میکند.

پیام رئیس جمهور امریکا به نتانیاهو روشن است. نتانیاهو که ایران را بزرگترین چالش در منطقه میداند به روشنی این پیام را دریافت کرد که می تواند اتحاد نظامی خود را با ایالات متحده برای دسترسی به اهداف منطقه ای تقویت کند. به همین دلیل اکنون در مورد یک اتحاد جدید نظامی با ایالات متحده بی صبر است. از طرف دیگر هرگز روابط اعراب با اسرائیل و اسرائیل با اعراب تا این حد صمیمانه نیوده است. آیا این روابط صمیمانه روند صلح اسرائیل و فلسطین را تسهیل خواهد کرد؟ مسئله ای که هنور مورد بحث است و محتوای واقعی آن تا زمانی که نقاب ها از چهره ها برداشته نشود پنهان خواهد بود. نتانیاهو پس از دیدار با ترامپ در مصاحبه خود با روزنامه تایمز اسرائیل گفت: مسئله فلسطین در این دیدار از زاویه امنیتی مورد بحث قرار گرفت. علاوه براین، نخست وزیر اسرائیل سعی داشت از حمایت اسرائیل در مورد ایجاد یک دولت فلسطینی پرهیز کند.  او گفت فلسطینی ها باید قدرت را برای حکومت داشته باشند، اما قدرتی که ما را تهدید نکند .

وی درپاسخ به سئوال خبرنگار تایمز اسرائیل  که پرسید: "آیا شما به ترامپ گفته اید که از اصل ایجاد یک دولت فلسطین حمایت میکنید؟" پاسخ داد: "من گفتم که ما نمی خواهیم بر فلسطین حکومت کنیم، ما فقط میخواهیم از خود محافظت کنیم  و مهمتر این که کنترل امنیت غرب اردن همچنان در اختیار اسرائیل است و هیچ کس نمیتواند این مسئولیت را بپذیرد". 

معنی این کلمات چیست؟ نتانیاهو در مورد چه دولتی صحبت میکند؟ آیا در مورد "کاستاریکا" صحبت میکند؟ یا در مورد سوئیس و یا ایران؟ آیا در این منطقه نیروی نظامی وجود ندارد؟ چه کسی تضمین کرده که این منطقه غیر نظامی است؟ نتانیاهو در ادامه میگوید "من گفتم که تنها یک قدرت  در منطقه وجود دارد که میتواند آن را انجام دهد و این قدرت اسرائیل است و این تنها راه حل میباشد".

اگر کلمات نتانیاهو را کمی رمز گشایی کنیم متوجه می شویم که خواست اسرائیل از این قرار است که خطوط اصلی برنامه صلح امریکا در خاورمیانه را به چالش بکشاند. با این حال نتانیاهو به مطبوعات گفت که از طرح صلح خاورمیانه امریکا اطلاعی ندارد. مسئله ای که به سختی میتوان آن را باور کرد. وی در مصاحبه خود با تایمز اسرائیل افزود "ارتش اسرائیل هرگز تا این حد قدرتمند نبوده است. دشمن ما ایران و نفوذ آن در خاورمیانه است. سیاهی منطقه ما را با وجود سوریه، عراق، یمن و لبنا ن فرا گرفته است".

این دیدار فرصت مناسبی بود که یکبار دیگر توافق هسته ای بین المللی سال 2015 با ایران مورد اعتراض اسرائیل قرار گیرد. مسئله ای که دولت ترامپ متمایل است آن را مورد سئوال قرار دهد و تهدید و محکوم کند. نتانیاهو در دیدار خود روی متوقف کردن ایران پافشاری کرد و با لحن خشنی گفت: "ما باید ایران را متوقف کنیم و ایران را متوقف خواهیم کرد”.

نمایندگان و سناتورهای دمکرات و جمهوری خواه و همچنین معاون رئیس جمهور امریکا "مایک پانسی" و سفیر امریکا در سازمان ملل متحد "نیکی هالی" در مورد فعالیت های تهران در منطقه  همصدا میگویند و معتقدند که نیاز به تجدید نظر در مورد توافق نامه هسته ای با ایران هستند و باید شرایط جدید و سخت تری را به ایران تحمیل کرد. به گفته معاون رئیس جمهور امریکا روابط دوستانه بین اسرائیل و امریکا با حمایت رئیس جمهور ترامپ از اسرائیل در تاریخ امریکا بی سابقه است. در دیدار نتانیاهو، ترامپ صلح اسرائیل و فلسطین را به گوشه ای راند. نتانیاهودر پایان سخنانش در کاخ سفید گفت: "آیا واقعا فلسطینی ها نمیخواهند پشت میز مذاکرات حاضر شوند؟ اگر آنها این کار را نکنند هیچ صلحی وجود نخواهد داشت."

 .  https://www.humanite.fr/netanyahou-trump-le-couple-infernal-qui-menace-le-moyen-orient-651671

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 640  راه توده -  24 اسفند ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت