راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

داعشی ها

به گرجستان

باز می گردند!

آویگدور اسکین، ریا نووستی

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

 

پس از قلع و قمع ارتش تروریستی داعش در خاورمیانه، دهها هزار نفر از افراد باقی مانده این گروه ترور و وحشت، به محل های اقامت سابق خود بازگشتند. بخشی از این نیروها وارد قفقاز شدند که تهدیدی برای کشورهای منطقه، خصوصا روسیه هستند.

روزنامه واشنگتن پست اخیرا نوشت: "بیش از 5 هزار نفر از افراد ارتش داعش، پس از تار و مار شدن از عراق و سوریه به گرجستان بازگشته اند. قابل توجه است که تعداد زیادی از تروریست هایی که از منطقه قفقاز عضوگیری شده اند، زمان ریاست جمهوری ضد روس، ساکاشویلی در گرجستان در این کشور اقامت داشتند و تعلیمات نظامی دیده بودند".

سال های نه چندان دور دهها هزار نفر از تروریست های آموزش دیده از طریق خاک ترکیه وارد سوریه و عراق شدند. در شرایط حاضر نیز تعداد قابل توجهی از تروریست ها بعد از عقب نشینی از عراق و سوریه، در ترکیه اقامت دارند تا راهی کشورهای دیگر شوند، به این امید که در خانه های امن به روی آن ها باز شود.

 با وجود پاکسازی ارتش و نهاد های امنیتی ترکیه بعد از کودتای نظامی، تروریست ها همچنان می توانند در این کشور جولان بدهند به این شرط که علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رژیم او مخالف خوانی نکنند. در عین حال دولت ترکیه نمی تواند به طور کامل از خروج تروریست ها به سمت گرجستان جلوگیری کند. (در گیری ارتش ترکیه در شرق این کشور در جنگ با کرد های سوریه فرصتی برای تروریست ها قلمداد می شود).

تروریست ها حضور خود را در گرجستان این گونه توجیه می کنند: ما مخالف رمضان قدیرف، رئیس جمهور چچن و دیگر شخصیت های دولتی روسیه در منطقه قفقاز هستیم و باید در این کشور مستقر باشیم.

همه عوامل یاد شده موجب می شود تا روسیه احساس امنیت از جانب مرزهای مشترک خود با گرجستان نداشته باشد. بویژه بی تجربگی و عدم آمادگی لازم ماموران ویژه مبارزه با تروریسم در گرجستان. ما شاهد بودیم که چگونه احمد جاتایف، به تفلیس رفت و آمد می کرد. او تروریستی بود که سال ها در سوریه جنگیده بود، عملیات کشتار و انفجار در فرودگاه استانبول را سازماندهی و رهبری کرده بود اما مقامات گرجستان از وجود یکی از مشهور ترین تروریست ها اطلاعاتی نداشتند. بر اساس گزارش نشریات گرجستان، چاتایف، بخش وسیعی از ماموریت های تروریستی جهانی را در گرجستان طراحی و رهبری می کرده است.

هفته گذشته مطبوعات گرجستان سخنرانی دیوید سوجا شویلی، رئیس امنیت ملی این کشور را منتشر کردند. او در گزارش خود که به کمیته سه گانه پارلمان، روسیه را برای امنیت گرجستان خطرناک اعلام کرده است. این سخنرانی در شرایطی ایراد شده که مسکو تلاش دارد تفلیس را جهت مبارزه با تروریسم با خود همراه کند. زیرا قبل از هر چیز وجود تروریست ها در این کشور تهدید جدی است برای امنیت ملی گرجستان.

حضور تروریست های اسلامگرای داعش در گرجستان در عین حال، هشداری است برای روسیه، خصوصا قبل از مسابقات جهانی فوتبال که قرار است در این کشور انجام شود. موقعیت جغرافیایی گرجستان دارای شرایط مساعدی می باشد تا تروریست های داعش به حملات جنون آمیز علیه  روسیه و هم پیمانان این کشور در منطقه اقدام کنند. این در شرایطی است که مقامات امنیتی گرجستان در صحبت های خصوصی خود اذعان دارند که توان و ابزار لازم جهت مبارزه موثر با تروریست ها را ندارند.

برای ما این سوال جدی مطرح است که چه حوادث دیگری باید اتفاق بیفتد تا مقامات گرجستان به ضرورت مبارزه پیگیر با تروریسم واقف گردند، یا چه طرح جایگزینی جهت همکاری امنیتی با مسکو برای سرکوب تروریست ها در اختیار دارند؟ موقعیت مشترک امنیت ملی مسکو و تفلیس ایجاب می کند تا با گروه های تروریستی، مبارزه همه جانبه ای در پیش گرفته شود. این یک هدف امنیت ملی مشترک است نه تضاد بین دو کشور. خواست و آرزوی ما این است که سر انجام از تفلیس ندای فکر سالم و حس همکاری شنیده شود.

 

https://ria.ru/analytics/20180306/1515795147.html?referrer_block=index_authors_6

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 640  راه توده -  24 اسفند ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت