راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

7 خبر کوتاه

از میان اخباری که

غرب منتشر نمیکند!

ترجمه کیوان خسروی

 

 

1-

 

طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  طی سخنانی در برابر فراکسیون پارلمانی حزب حاکم "عدالت و توسعه" گفت:

 "ما اجازه نخواهیم داد در شرق فرات (داخل خاک سوریه!) ساختار تروریستی ایجاد شود، ما آنها را نابود خواهیم کرد. گام به گام و تپه به تپه آنجا را از وجود آنها پاک خواهیم کرد".

اردوغان کردهای سوریه در شرق فرات را سازمانی تروریستی مرتبط با حزب کارگران کردستان ترکیه می داند و ترکیه قصد دارد منطقه امنیتی را در این منطقه ایجاد کند. (منبع.ریانووستی)

 

2-

 

تلویزیون ایران پرس تی وی  گزارش داد که روسیه، هند و ایران نشستی را در ماه نوامبر برگزار می کنند که در آن در مورد راه اندازی گذرگاه بین المللی حمل و نقل" شمال - جنوب" بحث خواهد شد. گذرگاه 7200 کیلومتر امتداد خواهد داشت و جایگزین ارزان تری دربرابر کانال سوئز خواهد شد. این پروژه شامل حمل ونقل راه آهن و حمل و نقل آبی است.

کالاها از هند به شهر بندر عباس در ساحل خلیج فارس ارسال خواهد شد و سپس آنها را به بندر انزلی در ساحل دریای خزر منتقل می کنند و پس از آن به آستاراخان منتقل شده و از طریق راه آهن به اروپا حمل می شوند. حمل ونقل از این گذرگاه  که حجم آن سالانه به 30-20 میلیون تن تخمین زده می شود 30-40 در صد کاهش خواهد یافت.

 

3-

 

آژانس خبری رویترز از قول نمایندگان پنتاگون گزارش داد که مقامات آمریکایی ادغام سیستم های ضد موشکی پاتریوت پ.آ.س. -3 را برای دفاع هوایی آلمان تصویب کردند. ارتش آلمان درصدد است با سیستم های ضد هوایی پاریوت که پایه دفاع هوایی تاکتیکی آلمان را تشکیل می دهد تکامل بخشد. آلمان قصد دارد قرارداد را در سال 2019  امضاء و این سیستم را تا سال 2025 مستقر کند.                                                                                                            

در ماه آگوست وزارت دفاع آلمان از کنسرن آمریکایی لاکهید مارتین و کنسرنهای نظامی اروپایی ام.ب.د.آ. در خواست کرد که پیشنهادات نهایی را ارائه دهند. در این میان برای ادغام و همگرایی موشکها به سیستم جدید تایید دولت آمریکا مورد نیاز است. طبق داده های منابع آژانس حل مسئله مورد نظر پس از مذاکرات در تابستان سال 2018 بین وزیر دفاع آلمان اورسولا فوندرلاین و همتای آمریکایی او جیمز ماتیس در این زمینه به نتیجه رسید. قیمت نهایی سیستم جدید می تواند چندین میلیارد بیشتر از قیمت اولیه که 4 میلیارد یورو است بشود. (منبع. ریانووستی. )

 

4-

 

 

آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در مصاحبه با فاینشنال تایم اعلام کرد که روسیه به توسعه همکاری با ایران با وجود محدودیت های غیر قانونی از سوی ایالات متحده آمریکا ادامه می دهد و این تحریم ها را برسمیت نمی شناسد.         قرارداد" نفت در برابر کالا" که بین روسیه و ایران از سال 2014 جاری است، به فعالیت خود پس از اجرای تحریمهای ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا ادامه می یابد" . قرارداد "نفت دربرابر کالا" امکانی در اختیار ایران برای پرداختن به تجارت و افزایش حجم آن  قرار می دهد. ما روابط تاریخی تجارت با ایران را حفظ می کنیم. ایران به تکنولوژی و خدمات ما نیاز دارد".

"مکانیسم ویژه ای" که در اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با ایران پس از  تحریم های آمریکا تدوین شده، در واقع معادل اروپایی تجارت "نفت در برابر کالا"ی روسیه است. (منبع. وستی فینانس)

 

5-

ریا نووستی گزارش می دهد که وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا آماده اجرای تحریم علیه سیستم بین المللی بین بانکی جهت انتقال اطلاعات و انجام پرداخت های سوئیفت است. چنانچه این سازمان برای شرکتها و افرادی که تحت تحریم های آمریکا قرار دارند خدماتی انجام دهد آنرا تحریم خواهد کرد. وزیر خزانه داری ایالات متحده گفت که سوئیفت باید با ساختارها و تشکیلات  ایرانی  که تحت تحریم هستند قطع رابطه کند.

ایران ایجاد سیستم سوئیفت موازی را برای دور زدن تحریم های آمریکا ممکن میداند (منبع. راسیسکایا گازیتا)

 

6-

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده پرداخت بدهی های دولتی را که بیش از 5\21 تریلیون دلار است آغاز خواهد کرد. آنطور که روزنامه "هیل" گزارش می دهد در این باره ترامپ اعلام کرده است اقداماتی را جهت ایجاد شغل در کشور اختصاص داده است. او گفته است زمانی که به  ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا رسید بدهی دولتی کشور 7\1 تریلیون دلار بود و اکنون به 516\21 تریلیون دلار رسیده است. (منبع.راشیا تودی. به روسی)

 

7-

 

ماکرون رئیس جمهور فرانسه پیشتاز حمایت از تشکیل ارتش اروپائی شده و مسئله را در کنفرانس صلح پاریس نیز با ترامپ مطرح کرد. او این طرح را در چارچوب اتحادیه اروپا یکسال پیش مطرح کرده بود. تاکنون 9 کشور اروپایی – انگلستان، دانمارک، بلژیک، آلمان، اسپانیا، هلند، پرتقال، استونی و فنلاند از این طرح پشتیبانی کرده اند.

بنیاد فرهنگ استراتژیک که به زبان روسی منتشر می شود دراین باره می نویسد:

وظیفه ای که برای این ارتش در نظر گرفته شده تحلیل اطلاعات نظامی- سیاسی، برنامه ریزی نظامی، واکنش به بحران ها اعلام شده است.

در همین زمینه وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد:

"در شرایطی که تهدیدات ژئوپلتیکی و بحرانهای آب و هوایی یکی پس از دیگری روی می دهد، ابتکارعمل [رئیس جمهور فرانسه] حکایت از آن دارد که اروپا می تواند و قادر است به آنها واکنش نشان بدهد».

در تفسیرهای رسانه های غربی به خطر روسیه و چین پرداخته می شود اما  اشاره نمی شود که ایجاد یک واحد نظامی در داخل اتحادیه اروپا، جدا از ناتو و ایالات متحده آمریکا نشان دهنده تمایل اروپا به استقلال در برابر مونوپل های نظامی واشنگتن است. 

امانوئل ماکرون در تاریخ ششم نوامبر اروپایی ها را به ایجاد «ارتش واقعی اروپایی»، برای آنکه وابستگی به ایالات متحده آمریکا را کاهش دهد فرا خواند. در میان هوداران ایده ماکرون – رئیس کمیسیون اروپا ژان کلود یونکر قرار دارد. وزارت دفاع فرانسه بی آنکه از رویداد مشخصی نام ببرد اشاره می کند که ابتکار عمل اروپایی اثر بخشی خود را در نخستین بحران جدی که در حل و فصل آن شرکت خواهد کرد نشان خواهد داد.                                                                                      

ماکرون در تشریح پیشنهاد خود نه با صراحت وزارت دفاع فرانسه، ضمن اشاره به روسیه و چین به ضرورت ایجاد امکان «دفاع از خود و تصمیم گری های مستقل برای اروپا بدون وابستگی به ایالات متحده آمریکا پرداخته است». (منبع. بنیاد فرهنگ استراتژیک.)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 668  راه توده -  24  آبانماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت