راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نقش "پترو دلار"

درجنگ یمن

اومانیته - ترجمه آذرنگ

  

کشورهای عضو اتحادیه اروپا یکی بعد از دیگری تسلیحات نظامی خود را با پترو دلارعربستان سعودی تعویض میکنند.

سازمانهای بین المللی و یا ملی با ارزیابی خطرات ناشی در اثر جنگ بر غیر نظامیان هشدار داده و بطور سیستماتیک نقض حقوق بشر و احترام به قوانین بین المللی را اعلام میکنند. "ما صادرات اسلحه  به کشورهایی که مستقیما  در جنگ یمن نقش دارند را تصویب نخواهیم کرد".

این بخشی از توافقنامه ماه مارس گذشته بین حزب اتحاد دمکراتیک مسیحی "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان و حزب سوسیالیست  دمکرات آلمان است که هرگز به آن عمل نشد.

هفته نامه اشپیگل مینویسد که برلین به صادرات سلاح جنگی به عربستان سعودی ادامه خواهد داد و تحریم ها علیه کشورهای عضو ائتلاف در جنگ یمن مراعات نخواهد شد.

عقب نشینی مقامات آلمان از مواضع خود تعجب آور نیست. دو هفته پیش، شورای امنیت فدرال آلمان  اجازه تحویل فوری سلاح به ریاض و دیگر کشورهای خلیج فارس را صادر کرد. از جمله رادار 48، کلاهک و 91 موشک هدایت شونده برای سیستم ضد هوایی که بر روی کشتی ها نصب میشود . نامه ای از طرف وزیر اقتصاد پیتر آلتایمر به کمیته پارلمانی امور اقتصادی تحویل این تجهیزات را تائید کرد .

در مجلس آلمان مدافعان نقض حقوق بشر با نمایندگان عمده اسلحه مخالفت میکنند، اما دولت برلین به شرکتهای فروش تسلیحات برای سفارش های خود حدود 1.3 میلیارد یورو پرداخت میکند. طبق گزارش های مختلف، سازمانهای غیر دولتی  و سازمان ملل متحد نسبت به جنایات علیه غیر نظامیان یمن هشدار میدهد، اما جنایات همچنان ادامه دارد.

موسسه اقدام مسیحیان برای لغو شکنجه "آکات" و سازمان عفو بین المللی فروش اسلحه به ریاض و کشورهای خلیج فارس را بر اساس گزارش سازمان ملل اکنون وحشیانه ترین بحران انسانی در جهان است را محکوم کرد اما دولت آلمان  با وجود یک نمونه از دوگانگی در سیاست خود تنها در صحنه نیست. از سال 2015 برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله اتریش، بلژیک، لوکزامبورگ، پرتغال، لهستان و هلند آگاهانه تسلیحات جنگی خود را به ریاض و امارات متحده عربی فروخته اند . اسپانیا نیز در ماه سپتامبر با تحویل 400 بمب انتحاری به عربستان سعودی مخالفت کرد اما خیلی زود از تصمیم خود صرفنظر کرد. با وجود اراده خوب دولت جدید سوسیالیست جوان اسپانیا که مستند به اصل احترام به قانون اساسی اسپانیا و قوانین اروپائی فروش هر گونه سلاح به دولتی که مظنون به استفاده از آن علیه غیر نظامیان ممنوع است، مادرید همچنان تسلیحات نظامی مرگ بار را به ریاض تحویل میدهد. نخست وزیر "پدرو سانچز" میان منگنه گرفتار آمده است.  خانواده (بوربون) بخوبی میداند چگونه پیام دوستان سعودی را به دولت اسپانیا برساند. در واقع  سلطان جوان عربستان تهدید کرده است که یک قرارداد 1.8 میلیارد یورو را برای ساخت پنج فروند کشتی توسط شرکت "ناواتیا" در ایالات اندلس در جنوب اسپانیا را لغو میکند. اما پایه اصلی تغییر سیاست دولت اسپانیا این مسئله است که مردم اندلسی در 2 دسامبر برای رای در پارلمان دعوت شده اند. با لغو قرار داد کشتی سازی با عربستان سعودی 6 هزار نفر از شاغلین کار خود را در منطقه  از دست میدهند. این بحران بزرگی برای دولت سوسیالیست  اسپانیا خواهد بود .

بریتانیا که در حال ترک اتحادیه اروپا است تامین کننده اصلی اسلحه برای ائتلاف عربی در جنگ یمن است و پاریس نیز جایگاه بدی در این جنگ مرگبار ندارد. فرانسه سومین صادر کننده سلاح بعد از ایالات متحده و روسیه در خاورمیانه است که در حدود 60 در صد سفارشات خاورمیانه را در سال 2017 با درآمدی معادل 3.9 میلیارد یورو داشته است. 1.1 میلیارد دلار کویت، 1.08 میلیارد دلار قطر،7.1 میلیون دلار امارات و 6.26 میلیون دلار عربستان سعودی. این چهار کشور همگی در جنگ یمن شرکت دارند. 

فرانسه مانند همسایگان اروپائی خود مدعی است که "میهن ما مدافع حقوق بشر" است. فرانسه یک سیاست دقیق را در فروش اسلحه اعمال میکند. فرانسه برای صادرات تسلیحات پشت یک مکانیزم منحصر به فرد کمیسیون بین اداری  برای رسیدگی و مطالعه صادرات تسلیحاتی (اس .ای .او.  او .ام .چی) پنهان شده است. سازمانی که برنامه های صادراتی را بر اساس تعهدات بین المللی سازمان ملل متحد بررسی میکند. در سال 2016 این کمیسیون غیر قانونی مجوز برای شرکتهای فرانسوی برای تامین تسلیحات نظامی و مشابه را به عربستان سعودی به مبلغ بیش از 19 میلیارد یورو را واگذار کرد.

 

 .https://www.humanite.fr/industrie-militaire-au-yemen-les-armes-europeennes-

sur-le-front-avec-riyad-662084

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh