راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تجارت سلاح

به قیمت خون

مردم بی پناه یمن!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

برخی از کشورهای اروپائی تصمیم گرفته اند از تحویل سلاح به عریستان سعودی خوداری کنند. سلاح هایی که به ریاض امکان می دهد به کشتار غیر نظامیان در یمن ادامه دهد.

 اول اوگوست یک بمب لیزری از راه دور توسط هواپیماهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به طرف یک اتوبوس حامل غیر نظامیان شلیک شد که دهها غیر نظامی از جمله 40 کودک را کشت.

جنگی که در یمن از سال 2014 راه افتاده تا کنون دهها هزار کشته و همچنین بیش از 8.4 میلیون گرسنه به همراه آورده است. واکنش بین المللی نسبت به فاجعه موجب شد که دولت های اروپائی ریاض را محکوم کنند. منصور احمد آل منصور یکی از اعضای کمیسیون ائتلاف عرب که مسئول تحقیق درباره شلیک به سمت اتوبوس حامل غیر نظامیان شده در گزارشی در اول ماه سپتامبر خود اعلام کرد  که "خطا از جانب ریاض" بوده و تائید کرد که این نوع عملیات "غیر قابل قبول" است.

این درحالی است که هیچ تضمینی وجود ندارد که این نوع اقدامات علیه غیر نظامیان بار دیگر تکرار نشود.

کشورهای آلمان، بلژیک، فنلاند، سوئد و حتی کانادا صادرات اسلحه خود را به ائتلاف عربی علیه یمن متوقف کردند.

دولت جدید و سوسیالیست اسپانیا که اداره دولت را در ماه ژوئن بر عهده گرفته نیز تصمیم گرفت تحویل 400 بمبی را که قرارداد آن توسط عربستان و دولت راستگرای قبلی اسپانیا امضاء شده متوقف کند. اسپانیا نگران است  که این بمبها در جنگ یمن  مورد استفاده قرار گیرد.

نگاه ها اکنون متوجه دولت فرانسه است که آیا این کشور به رابطه نظامی خود با عربستان ادامه خواهد داد یا مسیر اسپانیا را انتخاب خواهد کرد.

در ده سال گذشته عربستان سعودی یکی از مشتری های پر منفعت تجهیزات نظامی فرانسه بعد از هند بوده است و در سال 2006 - 2007 قراردادهایی معادل 12 میلیارد یورو بین دو کشور به امضاء رسید. 

تونی فورتین مسئول مطالعات ارتش فرانسه در مصاحبه با رادیو "آر. اف. ای" گفت:

«در برابر حملات چند جانبه ائتلاف عربی دولت فرانسه سیاست سکوت را دنبال می کند درحالیکه ضرورت ایجاب می کند که از فروش سلاح هائی که موجب گسترش جنگ و کشتار مردم بی دفاع می شود خودداری شود.

در ماه مارس چند سازمان غیر دولتی خواستار تحقیق در باره صادرات اسلحه فرانسه به عربستان سعودی و امارات متحده دو بازیگر اصلی ائتلاف نظامی در یمن شدند. آنها تاکید کردند که فروش تجهیزات نظامی میتواند حقوق  بین المللی را نقض کند. غرب با فروش اسلحه و تجارت تجهیزات نظامی در جنایات بین المللی شرکت می کند.

دولت مکرون علیرغم نتایج تحقیقات در مورد بمباران مردم یمن روابط خود با عربستان سعودی و  امارت متحده عربی را ادامه میدهد.  وزارت امور خارجه فرانسه برای گمراهی افکار عمومی مدعی است که پاریس از عملیات نظامی در یمن اظهار تاسف میکند و نارضایتی خود را به مقامات ائتلاف عربی اعلام کرده و خواهان پایان عملیات نظامی علیه مردم غیر نظامی یمن شده است.

این درحالی است که دولت فرانسه در مورد محاصره دریائی مردم یمن با انگیزه ادامه فروش کشتی های"گشتی" به دولت عربستان سعودی سکوت می کند.

فرانسه حتی وسایل نقلیه نظامی، توپخانه و موشک و کشتی های نظامی و دیگر تجهیزات نظامی که برای لبنان در نظر گرفته شده بود را با تغییر مسیر راهی عربستان کرده است.

فرانسه بعد از ایالات متحده و روسیه سومین صادر کننده و فروشنده  تجهیزات نظامی در سال 2017 در جهان است و امیدواراست که در سال جاری جایگاه دوم را در این زمینه بدست آورد.

 

https://www.humanite.fr/yemen-riyad-poursuit-le-massacre-grace-aux-ventes-darmes-francaises-660288

 

-       تلگرام راه توده:

-        

-       https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 661  راه توده -  22 شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت