راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جشنواره "چپ

در مقابل راست"

در شهر دورتموند آلمان

یونگه ولت- ترجمه الناز گرجی

 

نمایندگان احزاب کمونیست از سراسر جهان، در یک گردهمایی در شهر دورتموند آلمان سیاست های امپریالیستی را محکوم کردند. در این گردهمایی Esther Bejarano از بازماندگان دوران فاشیست نازی ها در آلمان، به همراه صدها نفر از  مردم با خواندن آهنگ های رپ و ترانه های قدیمی و جدید ضد فاشیستی و ضد امپریالیستی و دوران جنگ به یاد قربانیان، انسانیت را به یادها آورد. او گفت:

 ما چیز مهمی برای گفتن داریم ، پس با دقت گوش  کنید به آنچه در باره بازگشت فاشیسم می خوانیم.

در حاشیه این گردهمایی یک جشنواره مطبوعات نیز برگزار شد که در نوع خود یک رویداد مهم بود.

شعار اصلی این گردهمآئی با اشاره به پیروزی های راستگرایان شبه فاشیست در آلمان و سوئد و برخی کشورهای دیگر اروپائی این بود «لغو به جای ارتقاء". ازشعارهای دیگر آن نیز چنین بود:

-خروج از ناتو

- صلح با روسیه

عزم مشترک نمایندگان۳۰حزب کمونیست که در دورتموند جمع شده بودند مبارزه با امپریالیسم بود.

نماینده حزب کمونیست فدراسیون روسیه KPPF در سخنرانی خود گفت: در سال ۱۹۹۰، غرب به اتحاد شوروی که هنوز فرونپاشیده بود ضمانت داد که دامنه نفوذ ناتو را تا شرق گسترش ندهند، اما به این تعهد خود پایبند نماند و این شکست بزرگ رئیس جمهور وقت "گرباچف" بود که خوشبینانه به تعهد آلمان در این زمینه باور کرد و طالب ضمانت های اجرائی نشد.

حالا این وظیفه همه مردم آلمان است که از رهبران این کشور بخواهند دست از سیاست های تهاجمی بردارند. کمونیست های روسیه از این خواست تحت عنوان "لغو به جای ارتقا" استقبال می کنند. خواستی که  در راستای اهداف و سیاست های  DKPحزب کمونیست آلمان نیز هست. حزبی که  در ماه های اخیر موفق به جمع آوری ۳۰ هزار امضا برای این خواست شد.

"اگون کرنتز" رهبر حزب GDR نیز از سیاست های صلح و فعالیت های DKP  و SDAJ قدردانی کرد. او خواستار رابطه مبتی بر احترام متقابل با روسیه شد و یادآور شد که صدها هزار نفر از مردم هرسال در روز ۹ ماه می  پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر فاشیزم آلمان و از دست دادن عزیزانشان برای آزادی اروپا را گرامی  می دارند و این غیر قابل قبول است که امروز آلمان جسارت آن را پیدا کند که روسیه را مجازات و تحریم کند.

در این گردهمایی رهبران دو حزب SDAJ  و DKP (حزب جوانان سوسیالیست کارگری آلمانی) و (حزب کمونیست آلمان) که در سال ۱۹۶۸ تاسیس شدند  و ۵۰ سال از فعالیت آنها می گذرد نیز سخنرانی کردند.

در مجموع ده ها هزار نفر در این  جشنواره سه روزه شرکت داشتند.

 

https://www.jungewelt.de/artikel/339797.uz-pressefest-gemeinsame-front.html

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 661  راه توده -  22 شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت