راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ناتوی عربی

علیه ایران

تشکیل خواهد شد؟

راشا تودی - آزاده اسفندیاری

 

 

دولت دونالد ترامپ طی ماه های گذشته تلاش دارد تا پروژه تشکیل یک بلوک نظامی از کشورهای عربی خلیج فارس را علیه جمهوری اسلامی ایران سازماندهی کند.

این ناتو قرار است با اتحاد شش کشور عربی شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، قطر، عمان و بحرین که «ناتو عربی» نامگذاری خواهد شد تشکیل شود. آمریکا کوشش دارد تا کشورهای مصر و اردن را نیز به جمع شش کشور نامبرده بکشاند.

واشنگتن هنوز جزئیات «ناتو عربی» را به طور روشن اعلام نکرده است. در ماه ژوئیه گذشته رویترز به نقل از یکی از اعضای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد، این اتحاد با شرکای منطقه ای تشکیل خواهد شد. یک منبع خبری اشاره می کند: «هدف ائتلاف نظامی جدید به عنوان یک نیروی اساسی علیه تروریسم، افراط گرایی و برای ثبات در خاورمیانه مبارزه خواهد کرد».

انتظار می رود، اهداف رسمی و نهایی ائتلاف نظامی جدید، متشکل از شش کشور حاشیه خلیج فارس در اجلاسیه ای که روزهای 12 و 13 ماه اکتبر در واشنگتن برگزار خواهد شد اعلام گردد.

یک سایت خبری بنام "دفنسه نیوز" می نویسد، ایده شکل گیری اتحاد چند کشور عربی در سال 2011 میلادی جهت مقابله با «بهار عربی» در واشنگتن طرح ریزی شد اما پی گرفتن آن طرح در شرایط کنونی را باید در بالا گرفتن تشنج در روابط بین آمریکا و ایران دانست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ادعا دارد، ایران در پی ساخت سلاح اتمی است و از تروریسم در منطقه حمایت می کند. بر این اساس روز 7 اوت واشنگتن اولین تحریم ها را درباره ایران آغاز کرد. در ادامه، قرار است تحریم ها به طور فراگیر در تاریخ 4 نوامبر خصوصا برای تحریم کامل صدور نفت ایران، از طرف ایالات متحده آمریکا به اجرا در آید.

 ترامپ، 30 ماه اوت اعلام کرد: «اقدامات آمریکا می تواند منجر به فروپاشی حکومت ایران گردد. هنگامی که من به کاخ سفید آمدم ایران در خاور میانه قدرت گرفته بود و در حال توسعه نفوذ خود می باشد».

ولادیمیر واسیلیف، محقق انستیتو آمریکا و کانادا می گوید: «جمهوری خواهان آمریکا بطور سنتی همواره سیاست های ضد ایرانی را دنبال کرده اند و به همین مناسبت از ترامپ حمایت می کنند.

در همین زمینه رستم تنکایف، مدیرعامل«اینفو تک» در گفتگو با راشا تودی اظهار داشت:« ایجاد اتحادی از کشورهای عربی خلیج فارس، موقعیت سیاست داخلی ترامپ را بهتر خواهد کرد. به علاوه، با تشکیل« ناتوی عربی» نفوذ ایالات متحده آمریکا در بازار جهانی نفت تقویت خواهد شد اما بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی، گران شدن بنزین را در آمریکا در پی خواهد داشت و همین امر سبب ضعیف تر شدن محبوبیت ترامپ بین شهروندان این کشور خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا بار ها اوپک و روسیه را باعث بالا رفتن قیمت نفت اعلام کرده است.

در نهایت، ترامپ با متحد کردن کشورهای تولید کننده عمده نفت مانند عربستان و امارات متحده عربی اهداف نظامی و حتی منافع اقتصادی آمریکا را در نظر دارد».

بوریس دالگوف، محقق مرکز مطالعات عرب و اسلامی آکادمی علوم شرق روسیه، در گفتگو با راشا تودی گفت: «هدف اصلی سیاست عربستان سعودی از سال 1979 ( سال وقوع انقلاب ایران) در منطقه مقابله با ایران بوده است. در سال های اخیر نیز جنگ در یمن منجر به تشدید موضع گیری های ریاض علیه تهران شده است. باید توجه داشت که سیاست ریاض در مقابله با ایران، با سیاست های اسرائیل که همواره مخالف قدرتمند شدن ایران بوده مطابقت دارد و آن ها را کنار هم قرار داده است. با توجه به این مسئله که اورشلیم خواهان شرکت در یک ائتلاف نظامی با دیگران در منطقه خاور میانه نخواهد بود.

ایالات متحده قصد دارد کشورهای عربی را وادار نماید تا مانند یک قوچ جنگی با ایران وارد جنگ شوند. البته اگر برنامه طبق خواست شروع کنندگان جنگ منجر به شکست ایران نشود، ایران نیز همچون گرگ به« ناتوی عربی» حمله کرده و آن را پاره خواهد کرد. باید توجه داشت که در چنین وضعیتی اورشلیم نقش پیشرو را نخواهد داشت، چرا که دخالت فعال اسرائیل در جنگ علیه ایران، دنیای اسلام را به یکدیگر نزدیک خواهد کرد».

سعید غفوراف، شرق شناس نیز در مصاحبه با راشا تودی درباره اصرارعربستان برای کشاندن پای اردن و مصر به ناتوی عربی گفت: « دو کشور مصر و اردن عملا با کمک های مالی عربستان و دیگر کشور های عربی خلیج فارس ادامه حیات می دهند. طی ده سال گذشته به جمعیت اردن چند میلیون اضافه شده است، در حالی که در این کشور برای دستیابی به آب آشامیدنی مشکل دارد. مصر نیز علاوه بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی با بحران جمعیتی جدی مواجه است. به دلیل همین مشکلات و وابستگی ها ممکن است این دو کشور نیز به « ناتوی عربی» بپیوندند.

در عین حال نباید تصور کرد که کشورهای عربی خلیج فارس از اتحاد و یگانگی برخوردار هستند. به طور خاص مناقشه قطر با دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مصر را باید در نظر گرفت. اوائل ژوئن سال 2017 کشورهای نام برده، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و این کشور را از طریق هوا، زمین و دریا به محاصره در آوردند. قطر در سال های اخیر از احساسات ضد ایرانی عربستان و آمریکا فاصله گرفته و تمایل خود را به همکاری با ایران نشان داده  است.

با این حال مسئله گرهی در خاورمیانه وضعیت سوریه است. کشور عمان روابط حسنه ای با حکومت سوریه دارد و قطر نیز برای حل مسالمت آمیز مسائل این کشور تلاش می کند.

عربستان سعودی با کمک های وسیع مالی، تا به حال از تروریست ها و مخالفین دولت سوریه حمایت کرده است اما با نزدیک شدن حل نهایی مشکل یعنی تسلط کامل دولت سوریه بر کلیه اراضی این کشور، ریاض تمایلی به ادامه درگیری های سوریه ندارد. بنا براین سعودی ها به دنبال راهی برای خروج از وضعیت موجود و حفظ چهره خود می باشند.

کارشناسان و متخصصین، بر این عقیده هستند که «ناتوی عربی» بلوکی است برای تامین امنیت حکومت های پادشاهی منطقه و حفظ و حراست از تکرار «بهار عربی» در این کشورها. ضمن این که اتحاد عربی بار کاخ سفید را برای حل تضاد های درونی کشورهای عربی خلیج فارس سبک تر خواهد کرد.

در عین حال، ایالات متحده آمریکا خواهان توجه لازم به کشور های عربی می باشد. ضمن این که در شرایط حاضر واشنگتن الویت بودجه را باید برای ساختن ابزارهای جنگی نوین در یک مسابقه تسلیحاتی با چین و روسیه در نظر بگیرد، در ارائه کمک های مالی به دیگر کشور ها نمی تواند دست و دل باز باشد.

 

https://russian.rt.com/world/article/549848-ssha-vostok-objedinenie

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 661  راه توده -  22 شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت