راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کردهای سوریه

بر سر دو راهی

شکست یا پیوستن

ارتش سوریه!

اومانیته - ترجمه و تدوین آذرنگ

 

ترکیه و ایالات متحده تصمیم گرفتند علیرغم مخالفت دولت سوریه یک "منطقه امنیتی پرواز ممنوع" در خاک سوریه ایجاد کنند. این تصمیم قرار است در یک عملیات نظامی مشترک اجرا شود اما هم دولت سوریه و هم روسیه با این اقدام که شامل شمال شرقی سوریه (ادلب) می شود مخالفت کرده اند و قوای نظامی سوریه و روسیه با سرعت عملیاتی را برای بازپس گیری ادلب از گروه های مسلحی که امریکا و ترکیه از آنها حمایت می کنند را آغاز کردند.

حرکت نظامی از دو طرف ترکیه و امریکا- سوریه و روسیه می تواند به یک صف آرائی نظامی جدید تبدیل شود.

ظاهرا دولت ترکیه موفق شده واشنگتن را درگیر تضادهای خود کند. آیا شکافی در سیاست امریکا در منطقه با این تصمیم بوجود خواهد آمد؟ از یک سو ضرورت ژئواستراتژیک امریکا برای ماندن در بخشی از خاک سوریه مطرح اسـت ــ از این رو اتحاد آنها با نیروهای کرد در منطقه ضروری است ـــ و از سوی دیگر حفظ متحد دیرینه خود در ناتو (ترکیه) که میزبان هواپیماهای امریکایی است و سلاح های هسته ای امریکا را در خاک خود ذخیره کرده را ضروری است. آیا واشنگتن تمایلی به جلوگیری از عملیات نظامی جدید ترکیه علیه "واحدهای حفاظت از مردم" کردهای سوریه دارد؟ گویی امریکا بدون مذاکره با دولت ترکیه نمیتواند قاطعانه با چنین رویدادی مخالفت کند!

به هر حال یک برنامه سو رئالیسم کامل در شمال شرق سوریه و در مرزهای ترکیه پیش آمده است.

 وضع از آن نظر سوءرئالیسم است که امریکا و ترکیه برای آینده کشوری که به آنها متعلق نیست میخواهند تصمیم بگیرند .

دمشق میگوید تصمیم امریکا و ترکیه برای ایجاد یک منطقه بی طرف و یا حائل و یا پرواز ممنوع "تجاوز اشکار" به خاک سوریه و علیه دولت این کشور است  و همه این تصمیمات مردود است.

هنوز کسی از جزئیات توافق ترکیه و امریکا آگاه نیست و اگر هم آگاه باشد اعلام نکرده است. گرچه در دو اطلاعیه که جداگانه توسط وزارت دفاع ترکیه و سفارت ایالات متحده در آنکارا  منتشر شده  به این اشاره شده که "منطقه امنیتی" مورد توافق در نهایت به "راهرو صلح" تبدیل خواهد شد! به این دلیل که 3 و نیم میلیون پناهنده سوری می توانند مانند شهروندان ترکیه در این منطقه ساکن شوند. این پناهندگان که عمدتا عرب هستند وسیله ای برای دولت ترکیه اند تا جمعیت کُرد منطقه را به یک اقلیت تبدیل کند و از شکل گیری یک منطقه کردنشین خودمختار در سوریه جلوگیری کند.

در پشت همه این اقدامات و صف آرائی های نظامی یک هدف بزرگ اقتصادی را نیز ترکیه دنبال می کند و آن تسلط بر منطقه نفت خیز "رومیلان" در خاک سوریه است.

شورای دمکراتیک کردها در فرانسه "ث.د.ک.اف اواخر هفته گذشته چند تظاهرات و راهپیمائی را در فرانسه برگزار کرد. در این تظاهرات از کشورهای اروپائی خواسته شده تا علیه اقدامات ترکیه دست به اقدام بزنند.

اگر دولت ترکیه در گام تازه ای که برداشته به موفقیت و پیروزی دست یابد، آنگاه

شهرهای بزرگ "آنس"، "دریک" و "کوبانه" و مرکز ایالت "قامیچلی" در شمال و شرق ترکیه که اکنون در کنترل کردهای سوریه است و بصورت خود مختار اداره می شوند تحت سلطه ارتش متجاوز ترکیه قرار خواهند گرفت و دولت ترکیه بر منطقه گران بهای نفتی "رومیلان" در نوار مرزی سوریه - ترکیه  چنگ خواهد انداخت. شورای دمکراتیک کردها معتقد است که در صورت تسلط ترکیه به این منطقه، هزاران داعشی که اکنون در اسارت و یا در محاصره کردهای سوریه در همین منطقه هستند آزاد خواهند شد و بار دیگر در جهت اهداف ترکیه و امریکا به خدمت گرفته و فعال خواهند شد. هم در سوریه و هم احتمالا در افغانستان و کشورهای هم مرز با افغانستان. با آگاهی از این استراتژی ترکیه و حمایت و توافق امریکا، ارتش و دولت سوریه و دولت و ارتش روسیه که کاملا از این استراتژی آگاه هستند، دست روی دست خواهند گذاشت و نقش ناظر را بازی خواهند کرد؟ آیا کردهای سوریه بر تردید های خود برای پیوستن به ارتش سوریه و برخورداری از حمایت دو ارتش سوریه و روسیه غلبه خواهند کرد؟ ظاهرا پاسخ این سئوال باید مثبت باشد.

.

 https://www.humanite.fr/comment/reply/675713

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 704 - 31 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت