راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انقلاب، تنها

 با آرمان هایش

می تواند برای

نسل بعد از انقلاب

قابل درک باشد!

 

 

نسل انقلاب پیر می شود، همچنان که هر فرد انقلابی پیر می شود. مهم حفظ آرمان های یک انقلاب، به روز کردن آن، تکامل آن و تربیت نسلی است که هم آن انقلاب و آرمان هایش را درک کرده باشد و هم برای به روز کردن انقلاب توان و ابتکار داشته باشد.

آنچه که بر سر انقلاب روسیه آمد، درس بزرگی شد برای انقلاب و انقلابیون و آنچه در چین و کوبا و ویتنام می گذرد، حاصل تجربه تلخ بدست آمده از انقلاب روسیه است.

آنچه را روحانیت و رهبران انقلاب 57 ایران نیاموختند و استعداد درس آموزی از تجربه دیگران را هم نداشتند و یا لااقل تاکنون نداشته اند، همین درس است و نتیجه آن همین اختلاس و دزدی حکومتی و سقوط اخلاق در حکومت و جامعه و بیگانگی نسل جوان با آرمان های انقلاب 57 است. آرمان هائی که حکومت خود بانی و مشوق دگرگون کردن آن و جانشین ساختن مشتی شعار و خرافات به جای آن شد. در نتیجه، نسل بعد از انقلاب نه با آن آرمان ها آشناست و نه این آرمان های من درآوردی حکومتیان را می پذیرد. اینجاست موفقیت غرب و بویژه امریکا در بهره گیری از دره عمیقی که بین حکومت و شعارهایش و خواست ها و مشاهدات مردم در ایران ایجاد شده است. از شعار "حکومت مستضعفان" تا حکومت مشتی غارتگر که خون به دل و سفره مردم کرده اند.

این فاجعه ناشی از یورش فرهنگی غرب، ناشی از نفوذ و انواع بهانه هائی که حکومت مطرح می کند نیست، که اگر بود آوار بر سر کوبا؛ ویتنام و چین به مراتب بیش از ایران باید فرود می آمد. بلکه ناشی از همان نیاموختن از تاریخ و تجربه دیگران است که در بالا به آنها اشاره کردیم. انقلاب یکبار می شود، بقیه اش ساختن و تحقق آرمان های آن انقلاب است و به روز کردن بی وقفه آن و میدان دادن به نسل جوان برای تحقق و یا ادامه تحقق آرمان های آن انقلاب برای عبور از یک دوران. امروز، هم در چین و هم در کوبا و حتی در حزب کمونیست روسیه، بحث همین است. نسل انقلاب در روسیه و کوبا و چین و ویتنام با کمر خم و عصا بدست صحنه را ترک می کند و هیچ چاره ای جز سپردن سکان بدست نسل بعدی نیست. کمر خمیده فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا در سالهای پایانی عمرش را بخاطر آورید.واقعیت کنار رفتن نسل انقلاب و به میدان آمدن نسل بعد از انقلاب را باید پذیرفت و آماده این پذیرش شد. اگر انقلابی را حکومت باقی گذاشته باشد که در جمهوری اسلامی باقی نگذاشته اند. بحث بر سر نسل بعد از انقلاب و سپردن سکان تحولات به آن، اگر بر پایه آرمان های اولیه انقلاب نباشد هرگز به نتیجه نمی رسد و فاجعه می تواند همان بشود که در جمهوری اسلامی شده است. یعنی باصطلاح "رویش یافتگان بعد از انقلاب" (به تعبیر رهبر جمهوری اسلامی) که از دل آن بزرگترین تباهی ها، اختلاس ها، سرکوب ها، اختلاف طبقاتی ها، ویرانی های اخلاق اجتماعی، فساد و اعتیاد و محاصره شهرها از سوی 20 میلیون آواره روستاهای ایران بیرون آمده است.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 719 - 21 آذرماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت