راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم فرانسه نمی خواهند

تا عقب نشینی دولت

خیابانها را ترک کنند

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

   

جنبش جلیقه زردهای فرانسه، حالا با یک جنبش عظیم کارگری و اقشارمتوسط که اتحادیه های صنفی آنها را هدایت و رهبری می کنند پیوند یافته و فلج عمومی فرانسه زیر فشار اعتصاب ها حاصل این اتحاد است. اتحادی علیه رفرمی که دولت فرانسه علیه شکم و پوشاک و بهداشت و خلاصه زندگی مردم می خواهد اجرا کند و مردم در مقابل آن ایستاده اند. مصاحبه ای که می خوانید از سوی روزنامه اومانیته با "فیلیپ ماتینز" دبیر کل اتحادیه کارگران فرانسه "ث. ژ.ت" انجام شده و درباره همین جنبش توضیحاتی می دهد که می خوانید:

 

 اومانیته: سندیکای کارگران "ث ژ ت " چرا در گفتگو با دولت به نتیجه نمی رسد؟

فیلیپ ماتینز: برای انها سندیکا دیگر مطرح نبود اما ما اکنون مشاهده میکنیم که بسیار پر حرف شده اند و خیلی زیاد صحبت میکنند. این در اثر تظاهرات گسترده 5 دسامبر است. در آن روز تعداد قابل توجهی از کارگران و معترضان حضور داشتند و در مقایسه با اعتصابات سال 2010 "علیه اصلاحات بازنشستگی سارکوزی" حضور مردم چشمگیر بود.علیرغم تقسیم اتحادیه ما فعالیت بیشتری نسبت به اتحادیه های دیگر داشتیم. فراتر از آن من فکر میکنم که ما در جنگ ایدئولوژی برسر محتوای اصلاحات و پیشنهادات خود امتیازات کسب کردیم. انها از استدلالات  ما نگران هستند  وقتی وزرا علیه هر حقیقتی که میگوییم گوش شنوا ندارند و مایل نیستند در ان مورد بحث کنند یعنی چه؟ انها در تلاش هستند ما را به حاشیه برانند .

اومانیته: اخیراً با نخست وزیر تماس داشتید؟

فیلیپ ماتینز: آخرین بحث با آدوارد فیلیپ نخست وزیر در مورد حقوق بازنشستگی بود و به تاریخ 26 نوامبر باز می گردد. از آن زمان تاکنون، من حتی با مشاور یا مشاور فرعی او هم گفتگو نداشته ام.

اومانیته :آیا حاضرید با دولت صحبت کنید؟

فیلیپ مارتینز: ما نزد مقامات دولت  رفتیم! چیزی که آنها دوست ندارند اینست که می گوییم. پروژه  ما علیه پروژه انها است. ما آنها را در عرض دو سال 24 بار دیدیم، این یک میانگین خوب است!   ما نمیتوانیم مورد تحقیرقرار گیریم. ورود به قالب اصلاحات آنها باعث تحقیر است. آنها هیچ استدلالی برای بازگرداندن ما ندارند. در مورد نابرابری بین زن و مرد، "ژان پل دلووی" می داند که ما درست میگوییم، اما پاسخ او این است: نابرابری ها را پرداخت نمیکنیم، این حوزه من نیست. پروژه اصلاحات آنها در درجه اول بودجه است. آنها می خواهند پس انداز کنند.

اومانیته: این مشاوره و گفتگوها شگفت انگیز است که  شما در ان  شرکت می کنید، به شما اجازه می دهند تا در مورد آنچه میخواهید صحبت کنید، اما به شما پاسخ روشنی نمیدهند؟

فیلیپ مارتینز: بله، به این دلیل ساده که آنها هیچ استدلالی برای قانع کردن ما ندارند. پس انداز پول از حقوق بازنشستگی و منافع مشترک یک انتخاب اجتماعی است. انتخابی که می گوید شما باید هزینه های عمومی و اجتماعی را  کاهش دهید و غیره ...به اصطلاح رژیم جهانی آنها این است که بگوییم: ما بیش از 14 درصد از تولید ناخالص داخلی را برای بازنشستگی هزینه نخواهیم کرد، حتی اگر بازنشستگان بیشتری هم داشته باشند. این سیستم  طناب داران اول است. کسانی که حرفه ای بدون محدودیت دارند و حقوق خوبی هم دارند، بازنشستگی بسیار خوبی خواهند داشت. اما افرادی که حقوق کمی دریافت میکنند و در دوره های بیکاری بسر بوده اند از حقوق بازنشستگی کمی برخوردار خواهند شد. بویژه زنان. بنابراین، این پدیده ای را که امروز در حال تجربه آن هستیم با طولانی شدن زمان کار، تشدید میشود، یعنی می خواهند  ما را مجبورکنند مدت طولانی تر کار کنیم، در غیر این صورت چیزی برای خوردن  نخواهیم داشت.

اومانیته: اما دولت و حامیان آن به نوبه خود تکرار می کنند که اصلاحات نوشته نشده است.

فیلیپ ماتینز: این ما نیستیم که پروژه یک طرح برای حقوق بازنشستگی  با "امتیاز" را اختراع کردیم، ما نیستیم که کل مدت کار یک کارگر و یا یک شاغل را در تمام عمر او محاسبه میکنیم و نسبت به ان حقوق بازنشستگی او را پرداخت میکنیم، مدت کار شاغلان طولانی تر شود. همه اینها را ما اختراع نکردیم در اساس قانون انها نوشته شده است و این توسط رئیس جمهور و نخست وزیر او گفته و تکرار میشود .

اومانیته: چه پاسخی به استدلال افزایش "طول عمر" که توسط دولت تبلیغ و تکرار میشود تا سن رسیدن  بازنشستگی را افزایش دهد دارید؟

فیلیپ مارتینز: آیا زندگی طولانی یک مشکل است؟ این سمبل یک جامعه مدرن است در زمان "امیل زولا" کارگران قبل از رسیدن به سن بازنشستگی می مردند. البته حقوق بازنشستگی در ان زمان وجود نداشت. کسانی که به ما می گویند مدت کار شاغلان باید طولانی ترشود زیرا عمر انسانها طولانی تر شده و هرگز سلامتی مردم را در نظر نمی گیرند.

اومانیته: نخست وزیر قرار است در مورد اعتصابات داوری کند. اگر اعتصاب روزهایی مانند 5 دسامبر و اعتصابات اینده را که در انتظار است در نظر بگیریم چه خواهد گفت؟

فیلیپ مارتینز: تنها گزینه معقول، لغو پروژه است. ما می توانیم سیستم خود را که یکی از بهترین های جهان است بهبود بخشیم، اما مشکل درآمد داریم. اشکال جدید کار باید مورد توجه قرار گیرد: چراشرکت تاکسیرانی "اوبر" کمک نمیکند؟ کارگران دیجیتال حق سلامتی و بازنشستگی را دارند. ما همچنین باید به جوانان پاسخ بدهیم، ما نمی توانیم نسلی را قربانی کنیم. امروزمحصلان بعد از 14 سال تحصیلات خود را ترک نمیکنند، این دوره های تحصیلی باید مورد توجه قرار گیرد و همبستگی بین نسلی باید اجازه این کار را بدهد. ما باید طرح های منفی در مورد حقوق رااصلاح کنیم به عنوان مثال، محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس بهترین ده سال حقوق (و نه بهترین بیست و پنج سال) بهترین روش برای خنثی کردن سالهای سختی، ناامنی، کار نیمه وقت و غیره است.

اومانیته :1.5میلیون معترض در 5 دسامبر بسیج شدند این رقم بسیار بالایی است. آیا این نمایش احیای اتحادیه گرایی است که گفته می شود بسیار ضعیف شده است؟

فیلیپ مارتینز: وقتی چنین سطح نارضایتی جامعه را فرا میگیرد، اتحادیه ها توضیحات و پیشنهاداتی را ارائه می دهند، آنها با هم  متحد می شوند و پیشنهاد می کنند که در همان روز با هم عمل کنند. این واقعیت که حتی جلیقه زردها به همگرایی فراخوانده شدند، نشان می دهد که پیوند اجتماعی برای اعتراض برقرار شده است. این خلاف دموکراسی نیست بلکه دموکراسی را سامان می دهد.

اومانیته:آیا از موفقیت 5 دسامبر شگفت زده شده اید؟

فیلیپ ماتینز: بله شگفت زده شدم. چیزی که بیشتر از همه من را شگفت زده کرد تعداد کارمندان سازماندهی نشده بود که می پرسیدند چگونه اعتصاب کنند. این عقیده را پشتیبانی می کند که وقتی ساختار جنبش ساختاری یافته است. مردم از ان عقیده پشتیبانی میکنند، کارکنان به اتحادیه متوسل می شوند زیرا این یک مرجع است. از طرف دیگر، اگر اتحادیه ها به خواست های مردم توجه نداشته باشند، مردم کار خود را انجام می دهند، به عنوان مثال مانند جلیقه زردها.

اومانیته: آیا این یک جنبش برای دفاع از حقوق بازنشستگی است یا "خشم فروخورده"؟

فیلیپ مارتینز: خشم اجتماعی وجود دارد. حرکات اجتماعی در میان کارمندان، کارگران بویژه در بخشهای مختلف دیده میشود در بخش بهداشت بدلیل تعطیل شدن شرکتها در آموزش پرورش در جلیقه زردها، در اتش نشانی، در راه اهن و غیره دیده میشود. 1.5 میلیون نفر در 5 دسامبر در فرانسه بسیج شدند 100 در صد از کارگران و کارکنان مترو و راه اهن کشور در این بسیج حضور داشت .

اگرچه بسیج 5دسامبر بدون همه اتحادیه ها بسیجی استثنایی بود، اما این مسئله همچنان یک مشکل است. دولت باید از رفرمی که اعلام کرده عقب نشینی کند.

 رئیس جمهور تایید کرد که وی مشغول اقداماتی برای تدارک دومین دوره ریاست جمهوری خود است .وی گفت: "ما گوش میدهیم و در نظر میگیریم و به شهروندان نزدیکتر میشویم". وقتی 1.5 میلیون نفر به خیابانها میایند وقتی اعتصاب در همه جا برگزار میشود و از هر ده نفر فرانسوی 7 نفر از جنبش حمایت میکند این باید برای رئیس جمهور الهام بخش باشد. نطر سنجی ها در هفته گذشته نشان داد که 44 در صد مردم فرانسه به اتحادیها اعتماد دارند تا اصلاحات خوبی در سیستم بازنشستگی انجام دهد و فقط 25 درصد مردم با رفرم دولت موافق هستند. از نظر اعتبار عمومی اتحادیها امتیازات بزرگی تاکنون کسب کرده اند.

 https://www.humanite.fr/comment/reply/681601

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 719 - 21 آذرماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت