راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

  جدال ناتمام
در ونزوئلا
بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه - الناز گرجی


نخست وزیر پیشین اسلواکی «روبرت فیکو» از یک موضع گیری مغایر امریکا و شماری از کشورهای اتحادیه اروپا «گوایدو» رئیس جمهور خود خوانده و کودتائی ونزوئلا را فردی دست نشانده لقب داد و از برسمیت شناختن وی امتناع کرد. وزیر امور خارجه اسلواکی «میروسلاو لایچاک» در آغاز به دلیل موضع طرفداری از غرب خود گوایدو را به رسمیت شناخت. با این حال «لایچاک» قدری عجله کرد. در جلسه دولتی دو حزب از سه حزب ائتلافی از موضع او حمایت نکردند. رهبران حزب حاکم اسلواکی «سمر» و نخست وزیر پیشین «روبرت فیکو» تذکر دادند که اسلواکی مجبور است در چارچوب قوانین بین المللی عمل کند. وی اقدامات غرب در ونزوئلا را تلاش برای سرنگونی رئیس جمهور فعلی و نشاندن عروسک خود در راس کشور نامید. حزب ملی اسلواکی، شریک ائتلافی حزب «سمر»، همچنین تاکید کرد که براتیسلاوا باید بی طرفی خود را در رابطه با اوضاع ونزوئلا حفظ کند. فقط حزب اتنیکی مجارهای اسلواکی «موست» ازموضع «لایچاک» پشتیبانی کرد.
اسلواکی بعد از ایتالیا دومین کشور اروپایی است که بطور مستقیم از حمایت و پشتیبانی کودتاچی هوادار آمریکا در ونزوئلا امتناع ورزید. همچنین چین، روسیه، بولیوی، کوبا، ترکیه، ایران و کره شمالی- کشورهایی که بنوعی با تلاشهای آمریکا برای سازماندهی خشونت و کودتا مخالف اند حمایت خود از«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور فعلی ونزوئلا را ابراز داشتند. نروژ و بلژیک به نمایندگی وزرای امور خارجه و همچنین یونان، مکزیک و اروگوئه خواستار برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری در ونزوئلا شده اند. گوایدو از برگزاری انتخابات امتناع کرده و از دخالت نظامی امریکا در ونزوئلا برای برکناری دولت قانونی این کشور حمایت کرده است. تاکنون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ضمن اعلام ضرورت مذاکره بین طرفین از قبول گوایدو بعنوان رئیس جمهور پرهیز کرده است.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh
 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 681  راه توده - 25 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت