راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 تاجیکستان

زیر گوش ایران

متحد عربستان

و امریکا شده!

روزنامه پراودا- سرگیی کاژمیاکین

ترجمه  - آزاده اسفندیاری

 

   

 مقامات حکومتی در جمهوری تاجیکستان ستیز با بقایای دستاورد های زمان اتحاد شوروی این کشور را به طور فزاینده ای ادامه می دهند. 

قبل از سال نو میلادی، یکی از معدود آثار باقی مانده از بنای های یاد بود اتحاد شوروی در تاجیکستان، در مرکز شهر نورک را تخریب کردند. این بنای یاد بود، مجسمه 12 متری ولادیمیر ایلیچ لنین، بنیانگذار حکومت شورا ها بود. بنا بر تصمیم مقامات دولتی قرار است مجسمه اسماعیل سامانی را در این مکان بر پا کنند.

اسماعیل سامانی، در قرن دهم میلادی، در چهره یک حاکم سیاسی قدرتمند، توانست بخش های وسیعی از سرزمین های آسیای میانه، افغانستان و ایران را متحد گرداند. (حکومت سامانیان) امروزه از او به عنوان بنیانگذار استقلال تاجیکستان یاد می شود. در بخش های وسیعی از شهرها و روستا های این کشور اسامی میادین، خیابان ها و تاسیسات مختلف، نام اسماعیل سامانی را جای گزین نام های گذشته کرده اند. سر زمینی که هر دانش آموز اتحاد شوروی آن جا را قله کمونیسم می دانست.

روند تغییرات در تاجیکستان، به خوبی نشان دهنده تجدید نظر در زمینه های فرهنگی و ایدئولوژیک حاکمیت است. سوسیالیسم و توانایی های اتحاد شوروی، سواد آموزی، مراقبت های بهداشتی، صنعت و توسعه و تکامل را برای این کشور به ارمغان آورد. در پس این تغییرات، حاکمیت بر این نظر است تا کشور و مردم خود را با گذشته درخشان و ارزشمند آن بیگانه گرداند.

با حاکم شدن حکومت شوراها در تاجیکستان، بنای صنعت و کشاورزی مدرن در کشوری که در آن شیوه زندگی شکل قرون وسطایی داشت آغاز گردید. یکی از مهم ترین دستاورد های نو آوری در صنعت و کشاورزی، در جمهوری سوسیالیستی تاجیکستان، با تاسی از ایده لنین، مبنی بر ایجاد شبکه های سراسری برق در اتحاد شوروی، ساخت یکی از بزرگترین نیروگاه های برق اتحاد شوروی و بزرگترین آن در آسیای میانه، سال 1960 در شهر نورک، ساخته شد. در آن زمان شاعر تاجیک، میر سعید میر شاکر نوشت:

من از آنجایی هستم که بر بام گیتی

پرچم لنین بر فراز است

در هر روستای پامیر

روشنی چراغ های ایلیچ،

 نور افشانی می کنند.

( اولین لامپی که در اتحاد شوروی ساخته شد به نام لنین ثبت گردید.م)

خبر های هر روزه گواه بر آن هستند که تخریب آثار معماری و هنر دوران اتحاد شوروی ادامه دارد. در سال 2017 بنای تاریخی لنین در شهر بوستان، برچیده شد. سال 2011 مجسمه 24 متری لنین،  بنیانگذار دولت اتحاد شوروی که بزرگ ترین آن در آسیای میانه، در شهر خجند ( لنین آباد سابق) بود تخریب گردید.

تا ده سال پیش کلیه مجسمه های لنین و بنا های یاد بود، در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برچیده شده اند. با این وجود، سازمان های شهری حزب کمونیست این کشور به مناطق اطراف پایتخت رفتند و با کمک اهالی، باقی مانده های آثار معماری اتحاد شوروی، از آن جمله مجسمه های رهبر زحمتکشان جهان را جمع آوری کرده و در مناطق مختلف بر پا داشته اند و از آنان محافظت می کنند.

برغم ضدیت حکومت با آثار ارزشمند باقی مانده از زمان اتحاد شوروی، گاه چشم انسان به مناظری می افتد که در باور نمی گنجند. اخیرا در منطقه "شاه دیروز" امامان جماعت و بزرگان محلی با کمک اهالی، باقی مانده های مجسمه های لنین را از اطراف جمع آوری کرده و با تعمیرات اساسی، آن ها را در روستا های متعدد بنا کرده اند.

در تاجیکستان فقط بنا های یادبود نیستند که با غریدن بولدوزرها جان می دهند. دهها ساختمان زیبا و ارزشمند میراث فرهنگی نیز که یادگار غنای فرهنگی این کشور هستند، از گزند تخریب در امان نمانده اند. در میان آثار از میان برداشته شده در شهر دوشنبه، ساختمان بزرگ و زیبای پست مرکزی این کشور، بنای تاتر دراماتیک مایاکوفسکی، ساختمان کمیته مرکزی حزب کمونیست تاجیکستان سوسیالیستی ... برداشته شده و به جای ساختمان های سابق، بنا های بتنی و شیشه ای بی قواره ای سر برآورده اند که چشم هر بیننده ای را آزار می دهد. ظاهرا رهبران امروزی این کشور بر این پندار هستند که با هر وسیله ای می توان گذشته اتحاد شوروی را از روح و روان مردم پاک کرد. این در حالی است که مقامات تاجیکستان به فرصتی دست پیدا کرده اند تا برای فرار از فقر مردم و توسعه کشور خود، به بهانه و پوششی سست و پوشالی تکیه کنند.

 

( یاد آوری مترجم، مقامات حکومتی تاجیکستان، در هیبت یک حاکمیت سکولار و برجسته کردن ظاهری سنت های گذشته، به جای تلاش در جهت توسعه صنعت و احیای تولید و ایجاد شغل برای شهروندان، به کمک های خارجی چشم دوخته اند. از آن جمله، عربستان سعودی با دادن وام های کلان در حال ساختن بزرگ ترین مکان های فرهنگی- اسلامی در این کشور است. در همین رابطه امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، به ارتش این کشور اجازه داد تا در ائتلاف ضد انسانی چند  کشور دیگر به رهبری عربستان در جنگ و سرکوب مردم یمن شرکت کند.

از جمعیت 8 میلیونی تاجیکستان میلیون ها نفر به خاطر فقر و بیکاری در دیگر کشورها از جمله حدود یک و نیم میلیون نفر در روسیه به کار مشغول هستند و از درآمد خود بخشی را برای خانواده های خود می فرستند).

http://gazeta-pravda.ru/issue/12-30799-5-6-fevralya-2019-goda/prizraki-proshlogo-vmesto-blagodarnoy-pamyati/

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 681  راه توده - 25 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت