راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نفت بر آتش

رویداد فجیره

الناز گرجی

 

   

اشباح، پس از انفجارهای الفجیره در منطقه در حال حرکت و سرگردانی اند. حالا عربستان سعودی هم مدعی شده که دور نفتکش آن کشور در جریان انفجارها در امارات متحده عربی صدمه دیده اند. این کشور نگفته که این صدمه دیدن چگونه بوده و  توسط چه کسی و چرا انجام شده است؟

رمزو راز عملیات خرابکارانه فجیره مشخض نشده است، اما از هم اکنون این حادثه آنقدر جدی تلقی شده که برای آن یک پرونده رسیدگی بین المللی باز شده تا بلکه ایالات متحده تشویق به مداخله شود.

وزیر نفت عربستان سعودی «خالد الفله» بی وقفه نفت بر آتش می ریزد. او می گوید:

"دو نفتکش عربستان سعودی درمنطقه اقتصادی منحصر به فرد امارات متحده عربی در ساحل آن کشور در حال ورود به بندر بودند که آتش گرفتند. بندر«فجیره» تنها ترمینال در امارات عربی در ساحل دریای عمان است و اکثر صادرات نفتی این کشور از تنگه هرمز در خلیج فارس عبور میکند.

وزیر نفت عربستان می گوید که حملات به نفتکش های آن کشور نه تلفات و نه نشست نفتی داشت، اما باعث ایجاد صدمات قابل توجهی در ساختار دو کشتی شده است. «جرمی هانت» وزیر امور خارجه بریتانیا نیز قبل از دیدار با همتای امریکایی خود «مایک پمپئو» در بروکسل  اظهار داشت « بسیار نگران خطر وقوع حوادث غیر قابل کنترل در منطقه است». آنها در این دیدار در مورد ایران گفتگو کردند. 

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت «این حوادث در دریای عمان هشدار دهنده و زنگ خطری برای منطقه و تاسف بار است. عملیات ماجراجویانه (بازیگران بیگانه) برای اختلال  در حمل و نقل دریایی در منطقه است»

دولت امارات متحده عربی نیز همچنان خواهان دخالت جامعه بین المللی در این ماجراست و میگوید خواهان روشن شدن ریشه های حادثه است تا بتواند «مسئولیت خود را برای جلوگیری از این اقدامات که با هدف نا امن ساختن حرکت ناوبری و حمل و نقل در منطقه صورت می گیرد برعهده گیرد.»

 

  https://www.humanite.fr/golfe-persique-des-petroliers-saoudiens-mysterieusement-attaques-672170

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 691  - 26 اردیبهشت ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت